گیاهشناسی گل رز

گیاهشناسی گل رز

برگ:
بیشتر اعضای Rosaceae برگهای متناوب دارند. رنگ برگها غالبا سبز تیره و براق می باشد و می تواند از سبز آبی روشن ، بنفش یا مسی نیز متغیر باشد.

برگها بصورت شانه ای و طول برگها بسته به نوع، متغیر از 2.5 تا 18 سانتی متر می باشد. حاشیه برگچه‌ها معمولا دندانه‌دار و هر برگ دارای ۵ تا ۷ و گاهی تعداد بیشتری برگچه تخم مرغی یا بیضی شکل است.

در قاعده برگ گوشوارک‌ها وجود دارد. ،برخی از آنها در فصل خزان برگهای خود را از دست می دهند ، اما برخی همیشه سبز هستند.

گل:
بعد از شکفتن گل از گلبرگ‌ها بوی شیرینی ساطع می‌شود. این بوی خوش در جذب زنبور و دیگر حشرات بطرف گل و کمک این حشرات جهت لقاح مؤثر است.

پس از اینکه عمل لقاح در گل انجام شد نهنج گل شروع به بزرگ شدن می‌کند و گلبرگ که دیگر خاصیتی برای گیاه ندارد، ریزش خود را آغاز می‌کند.

در مرحله غنچه، کاسبرگ از گلبرگ‌های به هم پیچیده محافظت می‌کنند. کاسبرگ و گلبرگ معمولاً چهار یا پنج عدد است.

شکل گل ها بسته به نوع و رقم بسیار متفاوت می باشد و از کوچک تا بزرگ متفاوت است رنگ گل رز از سفید تا زرد ، صورتی ، نارنجی ، اسطوخودوس یا قرمز متغیر است. گیاهی دوجنسه ، هر دو قسمت نر (پرچم) و ماده در یک گل وجود دارد.

پرچم ها غالباً بیشمار هستند و در دسته های چهار یا پنج تایی مشاهده می شوند.

انواع گل رز

Climbing Roses
برخی از رزهای بالارونده می توانند به ارتفاع 4.5 متر برسند. گل ها بیشتر بصورت افقی رشد می کنند تا عمودی. آنها معمولاً به دیوارها ، نرده ها و نرده ها متصل می شوند و تمایل به داشتن گلهای بزرگ دارند و تقریباً همیشه گل می دهند

English / David Austin Roses
دیوید آستین – که بعضاً انگلیسی نیز خوانده می شود – رسما به عنوان یک کلاس جداگانه شناخته نمی شود ، و محبوبیت زیادی در بین مصرف کنندگان و خرده فروشان دارد.

دیوید آستین بیش از 50 سال پیش پرورش گل رز را با هدف ایجاد یک گروه جدید از گل رز آغاز کرد که دارای بهترین ویژگی های هر دو گل رز قدیمی و مدرن است.

صدها نوع گل رز دیوید آستین دارای فرم رزت و رایحه ای شاداب از گل رزهای قدیمی با قابلیت تکرار گلدهی و طیف وسیع تری از گلهای مدرن است. علیرغم محبوبیت ، حساس به بیماری ها و آفات گیاهی می باشد.

 

Floribunda Roses
گلهای رز Floribunda تلاقی بین گلهای رز Hybrid Tea و Polyantha است. هر ساقه خوشه ای از شکوفه های بزرگ به شکل کلاسیک چای ترکیبی تولید می کند. Floribundas را می توان در رنگ های مختلف از جمله نارنجی ، زرد ، صورتی ، بنفش و سفید یافت. آنها به طور کلی مقاوم در برابر بیماری هستند و معمولاً مقاوم هستند و مراقبت از آنها آسان است. این گلهای رز به دلیل درختچه های انبوه و سفت و محکم شناخته می شوند و اغلب در محوطه سازی در پارکها و فضاهای عمومی استفاده می شوند.

Grandiflora Roses
رزهای گلدیفلورا کلاسی هستند که در قرن گذشته برای طبقه بندی بین رزهای چای ترکیبی و گلهای فلوریبوندا ایجاد شدند که در هیچ یک از این دو دسته قرار نمی گیرند. آنها ترکیبی از شکوفه های زیبا از چای های ترکیبی و Floribundas هستند.

رزهای گلدیفلورا دارای گلهای بزرگ و نمایان هستند که بر روی ساقه های بلند ، به صورت جداگانه یا خوشه ای سه تا پنج شکوفه تولید می شود. بوته های آنها به طور کلی بزرگتر و عمیق تر از چای های ترکیبی هستند.

اگرچه مقاوم و قوی هستند ، اما محبوبیت کمتری نسبت به رزهای ترکیبی یا رزهای فلوریبوندا دارند.

Groundcover Roses
این نوع گل رز که به رزهای منظره نیز معروف است مراقبت از آن نیز آسان است. معمولاً در ارتفاع 1 متر به حداکثر ارتفاع می رسند، اگرچه برخی از آنها فقط به اندازه 40 سانتی متر رشد می کنند اما به طور معمول گلهای رز زمینی مقاوم در برابر بیماریها و آفات ، گلدهی مکرر و رشد کم هستند.

Hybrid Tea Roses
رز هیبرید چای در طیف رنگی بسیار متنوعی وجود دارد. آنها به دلیل ساقه های بلند و قائم خود شناخته شده اند ، که آنها را به یک گل بسیار محبوب تبدیل می کند.

رز هیبرید چای دارای شکوفه های بزرگ ، خوش فرم و نوک تیز هستند که قطر آنها تا پنج اینچ می رسد. آنها از رزهای مدرن مقاوم نیستند و به دلیل نگهداری بالا شهرت دارند.

 

Miniature Roses
رزهای مینیاتوری نسخه های مینیاتوری رز هیبرید چای هستند. ساقه ها ، برگها و گلهای ریز دارند و گیاهانی مقاوم هستند. مینیاتورها طیف گسترده ای از رنگ ها از جمله صورتی ، نارنجی ، سفید و زرد را دارند.

بیشتر رزهای مینیاتوری به طور مداوم به مدت دو تا سه هفته شکوفا می شوند. آنها اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی به فروش می رسند و به فروش می رسند ، زیرا در گلدان به خوبی رشد می کنند و فقط 15 تا 50 سانتی متر قد دارند.

Polyantha Roses
گلهای رز پلیانتا به دلیل گلدهی فراوان شناخته می شوند – از بهار تا پاییز یک گیاه سالم به طور بالقوه می تواند با گل پوشانده شود. آنها معمولاً دارای خوشه های بزرگ از گلهای کوچک هستند و در رنگهای سفید ، صورتی و قرمز وجود دارند.

رزهای پلیانتا به دلیل شهرت آنها بعنوان گیاهان کم توقع ، مقاوم در برابر بیماریها می باشند. آن   ها پیشنهاد ایده آل برای گلدان یا باغ های کوچک هستند.

 

Rambling Roses

دارای خوشه های متعدد از شکوفه های کوچک تا متوسط ​​ اغلب یکبار شکوفه می دهند ، اما ممکن است شکوفه های مکرر یا مداوم نیز باشند.

هر چیزی را که در سر راهشان است، مانند ساختمان ها، ماشین ها، گیاهان و درختان می پوشانند. اما در صورت تربیت مناسب، برای تزئین سازه هایی مانند طاق و کلاه فرنگی نیز استفاده می شود.

 

Shrub Roses
رزهای درختچه ای شامل طیف گسترده ای از گل رز است که در هیچ گروه دیگری قرار نمی گیرد. بسیاری از آنها رزهای قدیمی باغ و رزهای مدرن را ترکیبی می کنند و ویژگی های هر یک را ترکیب می کنند.

به طور کلی ، آنها گیاهانی مقاوم و آسان برای مراقبت هستند. اکثر گلهای رز درختچه ای شکوفه های تکراری هستند و به راحتی پخش می شود.

Alba Roses
گلهای آلبا ترکیبی از قدیمی ترین گلهای رز باغی هستند که قدمت آنها به قبل از 100 بعد از میلاد می رسد. آنها دارای بوته های بلند و زیبا با شاخ و برگ سبز دوست داشتنی و شکوفه های سفید یا صورتی کم رنگ هستند. گلهای آلبا یکبار در اواخر بهار یا اوایل تابستان شکوفا می شوند و جزو سخت ترین گلهای رز هستند- مقاوم در برابر بیماریها و می توانند سایه و سرما را تحمل کنند.

 

دمای مناسب برای رشد گل رز چند درجه سانتی گراد است؟

رشد گیاه در درجه اول تابعی از دما است و یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در از بین رفتن گل های شاخه بریده دما می باشد. حفظ درجه حرارت مطلوب در دوره رشد گیاه بر میزان ماندگاری گل پس از برداشت هم اثر مستقیم دارد.

محصولات با افزایش دما به تدریج سریعتر توسعه می یابند، تا زمانی که میانگین دمای روز و شب همان چیزی باشد که میزان رشد گیاه را کنترل می کند.

از دیگر اثرات مهم دما در گیاه گل رز تاثیر آن بر میزان جذب عناصر می‌باشد و سریعا تحت تاثیر قرار می گیرد. دما و پارامترهای متاثر بر آن بر میزان گلدهی و رشد گل رز اثر ویژه ای دارند. 

کیفیت گل شاخه بریده ، مقاومت و طول ساقه و اندازه ، شکل و رنگ گل در تولید تجاری گل رز از اهمیت زیادی برخوردار است. 

فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند جذب آب، جذب مواد مغذی، تعرق، تنفس ریشه ای و تثبیت نیتروژن تحت تاثیر مستقیم دما و نور هستند.
میانگین دمای مطلوب گلخانه گل رز 27-25 دمای مطلوب ریشه 21 درجه سانتی گراد و دمای مطلوب خاک 25 درجه سانتی گراد می باشد.

بهترین اختلاف دما، بین درجه حرارت روز و شب بین 10-6 درجه سانتی گراد می باشد. رابطه دما و ارتفاع گیاه: گیاهان وقتی در دمای گرم رشد می کنند بلندتر هستند و دلیل آن افزایش رشد گیاه با افزایش دما می باشد.

حداکثر دما برای گل رز 32 درجه سانتی گراد تعیین شده و حداقل دمای رشد گیاه از مرحله جوانه زنی تا رشد 15 درجه سانتی گراد می باشد.

از عوامل مهم و تاثیر گذار بر دمای انتخابی جهت پرورش رزهای گلخانه ای شدت نور و زمان و فصل سال می باشد.

افزایش دما بالای 30 درجه سانتیگراد، سبب کوچکتر شدن گل ها و کاهش قابل توجهی در تعداد گلبرگ ها و کاهش کیفیت گل ها می شود.

و درجه حرارت بالاتر از 40 درجه سانتی گراد موجب مرگ و میر گیاه گل رز می گردد. درجه حرارت زیر 18- درجه سانتیگراد کشنده است و رشد بوته ها در دمای 1- درجه سانتی گراد خاتمه می یابد.

جوانه ها در دمای 14 درجه تشکیل می شوند. گل رز به دمای پایین هوا در شب حساس می باشد و برای حفظ بهره وری آنها ، دمای هوا نباید کمتر از 16-18 درجه سانتیگراد باشد.

پارامتر متاثر

دمای مطلوب ریشه درجه سانتی گراد

رشد شاخه

20-22/5

شاخه جانبی مطلوب

20

تعداد برگ

20-25

ظهور گل

21-26

تولید گل

21

کیفیت مطلوب

21

برداشت

20

رطوبت نسبی

رطوبت هوا نیز یکی از عوامل مهم در رشد و گلدهی گلهای رز می‌باشد.با این حال ، به نظر می رسد که ارقام مختلف پاسخگویی متفاوتی در عملکرد به تغییر شرایط نشان می‌دهند.

مهمترین دوره با توجه به تأثیر رطوبت هوا دوره 10 20 روز قبل از برداشت به دلیل حساسیت بیشتر گل ها به توسعه آفات است.

رطوبت نسبی بالا به توسعه عفونت های قارچی کمک می کند و در مرحله رشد باعث کاهش طول عمر گل های شاخه بریده می شود علت آن می تواند این باشد که رشد در رطوبت بیش از اندازه باعث کاهش جذب کلسیم موجود در گلبرگ ها می گردد.

رطوبت نسبی را می توان با آبیاری کردن در صبح و بیرون راندن هوای مرطوب کنترل نمود.

مرحله رشد

دما هوا

رطوبت

نهال

20-24

98%

مرحله رشد

17-27

75%

بعد از برداشت در آب ولرم

23-25

80%

بعد از برداشت و انتقال به انبار سرد

0-10 به مدت 1 تا 2 روز

80%

نور

شدت نور مهمترین عامل موثر در رشد و گلدهی گیاه گل رز است. کاهش در شدت نور و مدت زمان نور به دلیل تغییرات فصلی یا سایه اندازی باعث کاهش محصول گل رز، سطح برگ و رنگ گلبرگ می‌گردد.

روشنایی تکمیلی میزان تابش نسبتاً بالا ، به ویژه در دوره هایی با تابش کم خورشید ، منجر به افزایش تعداد گلها می‌گردد.

میزان نور دریافتی بسته به سایه اندازی و توزیع نور توسط چارچوب گلخانه یا جهت گیری بسترهای گیاهی و ردیف های کاشت گل می باشد کیفیت گل نیز تحت تأثیر تغییرات فصلی در نور قرار دارد.

به طور کلی ، ساقه در گل های تابستان کوتاه تر ، نازک تر و دارای برگ و گل کوچکتر است کیفیت گلهای رز ممکن است تحت اثر دما یا نور یا هر دو ناشی از وضعیت آب گیاه تحت تاثیر قرار گیرد.

گل رز برای رشد به نور زیادی احتیاج دارد و یک محصول نور دوست است. برای داشتن گل رز سالم و زیبا باید گل‌ها روزانه پنج تا هفت ساعت نور خورشید را دریافت کنند.

آفتاب صبحگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا باعث خشک شدن برگ‌ها شده و از رشد بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و نیز موجب بزرگ شدن اندازه گل‌ها می‌شود.

در عرض های شمالی برای کشت موفقیت آمیز گل رز در گلخانه ها نیاز به روشنایی مصنوعی تا 16 ساعت در روز برای بهبود کیفیت و کمیت در محصول است و بایستی محدوده نور بین 35 تا 50 هزار لوکس رعایت گردد و غالبا در کشور ایران نیازی به استفاده از نورهای مصنوعی نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *