گیاهشناسی توت فرنگی

مشخصات گیاهشناسی توت فرنگی

برگ­. توت فرنگی دارای برگهای ترکیبی است که در آن پهنک به صورت سه برگچه ای می باشد

عمر مفید برگ توت فرنگی یک تا چهار ماه می باشد. در گلخانه ها بهتر است هر سه ماه برگ گیری برگهای پیر صورت گیرد. در کشت فضای باز به دلیل بالا بودن هزینه کارگری در صورت لزوم برگهای پیر بعد از چهارماه حذف شوند. در کشت فضای باز به منظور کاهش هزینه های کارگری حذف برگها،  اصلاح گران به سمت واریته هایی با تعداد برگ کم و تعداد میوه درشت و کم روی بوته پیش میروند مثل آلبیون

ریشه­. بخش­های زیرزمینی توت فرنگی ممکن است به آسانی نادیده گرفته شوند،

مهمترین وظایف ریشه در توت فرنگی

 1) لنگرگاه گیاه 2) جذب آب 3) جذب مواد مغذی از خاک که برای رشد و تولید میوه ضروری هستند.

سیستم ریشه توت فرنگی 30 تا 60 سانتی متر در خاک رشد می کند و ریشه آن نسبت به گیاهان دیگر به شوری و بیماری حساسیت بالاتری دارد. بنابراین در کشت خاکی و هیدروپونیک باید به طور منظم در طول دوره رشد منطقه ریشه از نظر درجه شوری  و از نظر فراهمی اکسیژن در منطقه ریشه به منظور جلوگیری از شیوع بیماری بررسی شود. برای رسیدن به این منظور (اکسیژن رسانی) بافت خاک باید سبک بوده و از ایجاد حالت غرقابی جلوگیری شود و در کشت هیدروپونیک بستر هیدروپونیک از نظر نسبت ترکیبات و دانه بندی پرلیت و کوکوپیت دقت کافی صورت بگیرد.

 

گل­. گل توت­ فرنگی دارای 5 کاسبرگ است کاسبرگ­ها ساختارهای کوچک سبزرنگ شبیه برگ واقع در زیر گلبرگ­های سفید هستند – کاسبرگ­ها گل را در مرحله جوانه احاطه می­کنند و بعدا روی میوه توت فرنگی دیده می شوند

گل توت فرنگی به دلیل دارا بودن اندام نر و ماده روی یک پایه خود گشن است ولی برای داشتن میوه های با کیفیت وجود زنبود به منظور کمک به گرده افشانی ضروری به نظر می رسد اگر چه در اثر نیروی جاذبه و ضربات مکانیکی و باد گرده افشانی انجام می شود ولی برای داشتن میوه های با کیفیت وجود زنبورهای گرده افشان به منظور کمک به گرده افشانی ضروری است.

گل توت فرنگی
گل توت فرنگی

میوه: از لحاظ گیاه­شناسی، جز میوه های کاذب محسوب می شود.  از اجتماع فندقه ها (آکن) روی نهنج میوه بوجود می آید، آکن ها وظیفه تولید هورمون های مخصوص رسیدگی میوه و تولید عطر میوه را برعهده دارند. 

میوها توت فرنگی از نظر درجه بندی به سه درجه تقسیم می شوند

میوهای درجه 1: میوه های با وزن 17 گرم به بالا می باشند که معمولا از تلقیح گلهای اولیه ثانویه گل توت فرنگی حاصل می شوند.

میوه های درجه 2 : 10 تا 17 گرم وزن دارند گلهای سری سوم فلش گل هستند بنابرین برای بالا بردن کیفیت میوه بهتر است گلهای ریز در حین کاشت حذف شوند.

میوه درجه 3: میوه ای است زیر 10 گرم است.

معیارهای میوه خوب از نظر بازار پسندی:

1- مزه و عطر: تابع واریته و تغذیه

2- درشتی و اندازه میوه: تابع تغذیه و مدیریت کشت و تا حدی واریته.

3- ماندگاری میوه: تابع تغذیه و مدیریت درست در حین کاشت و پس از برداشت است.

4- رنگ میوه: تابع واریته و شرایط محیطی است از نظر بازار بیشتر رنگهای قرمز خوش رنگ باشد.

میوه توت فرنگی
میوه توت فرنگی

ارقام

گیاهان توت فرنگی از نظر عادت رشدی به دو گروه تقسیم می شوند

1- ارقام روز خنثی:گلدهی این ارقام مستقل از طول روز و وابسته به دما است. با رسیدن به درجه حرارت مورد نیاز گیاه این ارقام وارد فاز زایشی می شوند. مثل آلبیون، آروماس، سلوا، پورتولا

2- ارقام روز کوتاه: گلدهی این ارقام در طول روز کمتر از 12 ساعت و دمای زیر 15 درجه سانتی گراد شروع می شود مثل کاماروسا، سابرینا

دمای مناسب برای رشد توت فرنگی چند درجه سانتی گراد است؟

برای دست یابی به رشد رویشی مناسب و حداکثر فتوسنتز برگ دمای بهیه رشد در طول روز 25-20 درجه سانتی گرادو در طول شب 12 تا 15 است. بسیاری از ارقام توت فرنگی دارای سرعت فتوسنتز قابل قبولی در محدوده دمایی 15 تا 27 درجه سانتی گراد هستند.

دمای شب برای رشد توت فرنگی 10-12 درجه سانتی گراد است.

بهترین دما برای رشد ریشه 10-23 درجه سانتی گراد است و حداقل و حداکثر دما برای فعالیت ریشه به ترتیب 5 و 31 درجه سانتی گراد است.

دمای بهینه برای رشد گل 15-18 درجه سانتی گراد است.

بطور كلي بهترين دما برای توليد توت فرنگي زودرس، شبهای خنك بين 7 تا 13درجه سانتيگراد با رطوبت نسبي 60 تا  90درصد و روزهای خنك، آفتابي و با دمای 15تا 21 درجه سانتيگراد است. به همين دليل نواحي ساحلي دريا برای كشت توت فرنگي ميتواند مناسب باشد

رابطه بین دما و رشد گیاه

دمای مناسب برای رشد برگ و دمبرگ توت فرنگی در طول روز 25 درجه سانتی گراد و در طول شب 12 درجه سانتی گراد است در حالیکه دمای مناسب برای رشد میوه و ریشه در طول روز 18 درجه سانتی گراد و در طول شب 12 درجه سانتی گراد است.

توت فرنگی در دماهای پایین می تواند رشد کند و قتی که درجه حرارت به تدریج کاهش می یابد تا دمای  6 درجه زیر صفر را تحمل میکند اما با پایین امدن سریع دما به 12 درجه زیر صفر تلفات گیاه زیاد می شود.

گلهایی که در دماهای پایین تر از حد نرمال رشد می کنند رشد نامنظمی دارند، تعداد پرچم کمتری تولید می کنند و به طور قابل توجهی گرده کمتری تولید می شود.

با رسیدن دما به زیر 10 درجه سانتی گراد دانه گرده جوانه نمی زند و عملکرد گیاه کاهش می یابد.

در جدول زیر پاسخ گلدهی ارقام توت فرنگی به طول روز و دما آورده شده است

طول روزدمای شب / روز (درجه سانتی گراد)پاسخ گلدهی
روز کوتاهبیشتر از 15 / 22گلدهی در تمام رقم
روز بلندبیشتر از 15 / 22کاهش معنا دار گلدهی در ارقام روز خنثی ، عدم گلدهی در ارقام روز کوتاه و همیشه بارده
روز کوتاهکمتر از 15 / 22گلدهی فراوان در تمامی رقم
روز بلندکمتر از 15 / 22گلدهی در تمامی رقم ها

نکته: زمانی که دما در محدوده 22/15 (شب/روز) است، توت فرنگی بدون توجه به طول روز گلدهی دارد اما دمای بالا و طول روز طولانی سبب تحریک تولید رانرها می شود.

سرمادهی توت فرنگی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *