گلدهی زودهنگام فلفل

گلدهی زودهنگام فلفل به چه دلایلی اتفاق می افتد

زمانی که غلظت نیتروژن موجود به شکل نیترات کم باشد، فلفل دلمه‌ای زود به گل می‌نشیند. این امر باعث رشد رویشی کم و افزایش تولید گل از طریق فسفات موجود در خاک می شود. دما و فضای رشد نیز در گلدهی فلفل دلمه‌ای تاثیر دارد.

اما چه چیزی باعث گلدهی اولیه گیاه می‌شود؟ چه عواملی بر گلدهی اولیه فلفل دلمه‌ای تأثیر می‌گذارد؟

گلدهی زودهنگام فلفل ناشی از عوامل متعددی، از جمله اندازه گلدان، کود، یا دمای نامناسب باشد.

عواملی که باعث گلدهی زودهنگام فلفل دلمه ای می شود؟

اندازه گلدان

اگر گلدانی که برای پرورش فلفل دلمه‌ای استفاده می‌کنید کوچک باشد، گیاه مجبور به گلدهی زودهنگام می‌شود. این امر به این دلیل است که زمانی که گیاه فضای کافی برای رشد برگ‌های بیشتر ندارد، در نهایت به مرحله بعدی رشد که تولید گل است می‌رود.

دما

دمای گرم برای رشد فلفل دلمه ای بهترین است. فلفل دلمه ای گیاهی یک‌ساله است و در شرایط گرم بهترین رشد را دارد. اگر شرایط رشد بر اساس نیاز فلفل دلمه ای باشد، به بهترین شکل رشد می‌کند.

با این حال، هم زمستان یخبندان و هم تابستان بسیار گرم می‌توانند به طور چشمگیری بر گیاهان فلفل دلمه ای تأثیر بگذارند.

کود

کودها تقریباً برای رشد و سلامت همه گیاهان ضروری هستند. و گیاهان فلفل دلمه ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گیاهان فلفل دلمه‌ای نیز برای تشویق گلدهی به کود نیاز دارند.

تنوع بسیار زیادی از کودها در بازار وجود دارد که برای رشد سالم گیاهان استفاده می شود. نیتروژن، فسفات و پتاسیم مواد مغذی اولیه برای زندگی سالم همه گیاهان هستند.

اگر فلفل دلمه ای را به میزان مناسب با کود تغذیه نکنید،به عنوان یک واکنش طبیعی، گلدهی زوهنگام تحریک می‌شود.

علاوه بر این، کودهای با میزان نیتروژن کم نسبت به سایر کودها گلدهی زودتر را تشویق می‌کنند زیرا رشد رویشی را محدود می‌کند و در عین حال تولید میوه را از ابتدای گلدهی افزایش می‌دهد.

چگونه از گلدهی زودهنگام فلفل دلمه ای جلوگیری کنیم؟

در مرحله اول، مقدار کودی که به گیاه اضافه می‌شود تعیین می کند که آیا گیاه زود به گل خواهد رفت یا خیر.

در مرحله رشد اولیه، همه گیاهان در گلدان برای تولید ساقه‌های قوی‌تر و برگ‌های ضخیم به نیتروژن زیادی نیاز دارند. نیتروژن کافی در مرحله رشد اولیه از گلدهی زودهنگام فلفل دلمه‌ای جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از گلدهی زود هنگام فلفل دلمه‌ای، به کودهایی با محتوای نیتروژن بالاتر نیاز دارید.

ثانیاً اگر گیاه در فاصله کمی با هم رشد کند گلهای اولیه تشکیل می‌شود. همیشه سعی کنید بوته‌های فلفل دلمه‌ای را در گلدان‌های بزرگتر با فضای کافی پرورش دهید تا گیاه بتواند برگ های کافی و ریشه های قوی تری تولید کند.

با این حال، اگر گیاهان فلفل دلمه‌ای را در گلدان پرورش می‌دهید تا بعداً آنها را به زمین انتقال دهید. در زمان جابجایی گیاهان در فضای باز، گلهای اولیه تولید شده روی گیاهان را حذف کنید.

چه مدت باید طول بکشد تا یک فلفل دلمه‌ای گل تولید کند؟

گیاهان فلفل دلمه‌ای معمولاً برای تولید میوه به یک فصل رشد طولانی نیاز دارند. بازه زمانی یک گیاه فلفل دلمه‌ای سالم بین 60 تا 90 روز است.

از آنجایی که فصل رشد فلفل دلمه‌ای بسیار طولانی است، ابتدا آنها را به عنوان نشاء کشت می‌کنند و سپس در فضای باز انتقال می‌دهند.

هنگام کاشت گیاهان فلفل دلمه ای در فضای باز، حداقل سه تا چهار هفته صبر کنید تا در محیط جدید مستقر شوند. در این مدت، گیاه ریشه‌های قوی و برگ‌های کافی برای تولید غذا برای میوه‌ها در آینده تولید می‌کند.

با تولید تعداد کافی برگ کوددهی را متوقف کنید تا گیاه را به گلدهی تحریک کنید. زمانی که یک گیاه فلفل دلمه‌ای سالم گل می‌دهد زمانی است که برگ‌های کافی و ریشه‌های عمیق‌تری دارد.

تعداد روزهایی که یک گیاه فلفل دلمه ای سالم برای تولید گل صرف می‌کند به زمان پس از کاشت آن در فضای باز بستگی دارد.

آیا باید گل‌های اولیه فلفل را حذف کنیم؟

اگر فلفل گل‌های اولیه تولید می‌کند، باید آن‌ها را حذف کرد تا در انرژی گیاه صرفه‌جویی شود.

حذف گل‌های اولیه فلفل به رقم فلفل نیز بستگی دارد.

همیشه پس از کاشت گل‌ها را بچینید. این امر به گیاه کمک می‌کند تا ریشه‌های قوی‌تری داشته باشد. اگر یک ماه از انتقال نشاء گیاه گذشته است، هرگز گل‌های گیاه را حذف نکنید. در آن زمان، گیاه ریشه و شاخ و برگ کامل خود را توسعه داده است.

آیا گل‌های اولیه روی گیاه فلفل دلمه‌ای تأثیر می‌گذارد؟

حذف کردن گل‌های اولیه به گیاه کمک می‌کند تا انرژی خود را به سمت رشد ریشه‌های عمیق‌تر و شاخ و برگ‌های بیشتر هدایت کند. اما اگر گل‌ها را اشتباه چیده باشید (یعنی در مرحله‌ای که گیاه قرار است گل بدهد)، گیاه میوه کافی نمی‌دهد.

اگر فلفل در خاک با حاصلخیزی و رطوبت کم رشد می‌کند، قطع کردن اولین گل به گیاه کمک می‌کند تا قبل از شروع به تولید میوه، قوی‌تر شود. با یک گیاه قوی‌تر، عملکرد بیشتری تولید می‌شود.

اما اگر شرایط رشد رضایت بخش باشد، حذف گل‌های اولیه کمکی به افزایش عملکرد گیاه نمی‌کند.

اگر در زمانی که گیاه شما هنوز کوتاه و ضعیف است متوجه گل‌ها یا جوانه‌های زودرس بر روی گیاه شده‌اید، برای صرفه‌جویی در انرژی گیاه، گل‌های اولیه گیاه را حذف کنید.

به خاطر داشته باشید، اگر گل‌های اولیه را حذف نکنید، گیاه برگ‌ها و ریشه‌های قوی‌تری تولید نخواهد کرد. تعداد بر‌گ‌ها با مقدار غذای تولید شده در اثر فتوسنتز رابطه مستقیم دارد. اگر برگ‌های کافی وجود نداشته باشد، در نهایت میوه ها نمی‌رسند.

همچنین می توان با افزایش مقدار کود از گلدهی اولیه و جوانه‌های زودرس گیاه فلفل دلمه‌ای جلوگیری کرد. راه حل دیگر برای این مشکل این است که به گیاه فضای بیشتری بدهید تا ریشه های بیشتری تولید کند.

به طوری که ریشه ها بتوانند مواد غذایی را از خاک جذب کنند تا برگ‌های متراکم‌تری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *