کشت هیدروپونیک توت فرنگی

کشت هیدروپونیک توت فرنگی: : در واقع کشت بدون خاک می باشد که به دلایل فنی و اقتصادی خاک حذف گردیده و به جای آن از بسترهای کشت هیدروپونیک که media نامیده می شود استفاده می کنند.

اهمیت کشت هیدروپونیک توت فرنگی

1- دلایل اقتصادی

افزایش تعداد بوته در واحد سطح: در کشت هیدروپونیک توت فرنگی به دلیل اینکه آب و مواد غذایی به طور مرتب در اختیار گیاه قرار می گیرند پس رقابت بین بوته ها وجود ندارد و می توانیم تراکم را بالا ببریم به عنوان مثال در فضای باز 6 تا 7 بوته در متر مربع می کاریم اما در کشت هیدروپونیک 30-20 بوته و در کشت عمودی تا 140 بوته در متر مربع کشت می شود.

افزایش کیفیت و بازارپسندی محصول یکی دیگر از دلایل اقتصادی کشت هیدروپونیک توت فرنگی است

مثال: کشوری نظیر هلند کشل آب ندارد اما به دلایل اقتصادی و زیست محیطی از هیدروپونیک توت فرنگی استفاده می کند

انواع روش های کشت هیدروپونیک توت فرنگی

1- روش NFT: در این روش هیچ ماده جامدی در بستر نداریم و ریشه توت فرنگی صرفا با محلول غذایی در ارتباط است

2- روش MEDIA BASE: بستر ماده جامد مثل پرلیت، کوکوپیت، پشم سنگ، لیکا یا پوکه صنعتی است. این روش در دنیا به سبک های مختلفی از جمله 1- گروبگ 2- کشت در کانال 3- کشت در گلدان و … انجام می شود.

انواع بسترهای کشت مورد استفاده در کشت هیدروپونیک توت فرنگی

بسترهای کشت رایج در هیدروپونیک توت فرنگی عبارتند از: پرلایت، کوکوپیت پشم سنگ دانه ای (راک وول)، پوکه صنعتی یا لیکا است.

برای مشاوره کشت هیدروپونیک توت فرنگی با شماره 02632717181 تماس بگیرید

ویژگی های ایده آل بستر کشت توت فرنگی

مشخصه های فیزیکی

1- قدرت نگهداری زیاد آب

2+ زهکش کارآمد

3- تخلخل بالا

4- وزن مخصوص ظاهری پایین (سبک بودن)

5- حجم پایدار

خصوصیات شیمیایی

1- ظرفیت تبادل کاتیونی بالا

2- سطح قابل قبول مواد غذایی و عرضه آن به گیاه

3- ظرفیت بافری برای نگهداری پی اچ

4- محتوی پایین نمک های محلول (خنثی باشد، یعنی در حد امکان هیچ گونه ماده غذایی یا نمک در منطقه ریشه نداشته باشد)

5- نسبت کربن به نیتروژن پایین، به همراه سرعت تجزیه پایین بستر

خصوصیات بیولوژیکی

عاری از هر گونه میکروارگانیسم های مضر و ترجیحا دارای میکروارگانیسم های مفید باشد

آماده سازی بستر کاشت

درصورت استفاده از کوکوپیت و پرلیت بستر مناسب کشت نسبت 50-40 درصد کوکوپیت و 60-50 درصد پرلیت می باشد.

نکته: در صورتی که واریته مورد کاشت به بیماری های قارچی ریشه حساس باشد بهتر است درصد پرلیت بیشتر باشد مثلا بین 55 تا 60 درصد

بستر بهتر است از زمین فاصله داشته باشد و ارتفاع مناسب بستر با زمین بسته به سبک کشتاز 80 تا 160سانتی متر متغییر است. در مواردی که ظرفیت حمل سازه بالا باشد (بیشتر از 10 کیلوگرم در متر مربع) ممکن است ناودان های فلزی یا سیم های پشتیبان از روی سقف آویزان کنند  و به تناسب سیستم پشتیبانی ممکن است روی تیرهای فولادی یا چوبی کف نصب شود

EC , PH مناسب بستر کاشت در کشت هیدروپونیک توت فرنگی

شوری بستر زیر 0/5 دسی زیمنس و پی اچ هم بین5.7 باشد.

شیب بستر کاشت

شیب بسته به نحوه تخلیه زه آب بین 0/5 تا 1 درصد مناسب است

نحوه ضدعفونی بستر کاشت استفاده شده و تازه به چه صورت است؟

آفتابدهی روش ضدعفونی بستر کشت تازه و استفاده شده است. بدین منظور بستر مورد نظر درون کیسه های پلاستیکی بزرگ و شفاف و یا فیلم های pvc شفاف ریخته می شود.

کیسه حاوی بستر برای دو تا سه هفته زیر آفتاب قرار می دهند.

سایر روش های ضدعفونی شما گرما، بخار و ضدعفونی شیمیایی است. در سطوح تجاری استفاده از بخار توصیه می شود ولی در سطوح کم استفاده از آب جوش توصیه می شود.

نحوه ضدعفونی با آب داغ به این صورت است که آب جوش کافی به بستر کشت اضافه شده تا بستر کاملا اشباع شود سپس با استفاده از پوشش بستر به آرامی سرد و ضدعفونی می شود.

ضدعفونی کننده‌های شیمیای شامل سفیدکننده هایی نظیر هیپوکلریت سدیم یا کلسیم و پراکسید هیدروژن می باشد.

برای مشاوره کشت هیدروپونیک توت فرنگی با شماره 02632717181 تماس بگیرید

نور

جهت دستیابی به عملکرد بالا توت فرنگی به نور زیادی نیاز دارد. گیاهان توت فرنگی در محدود نوری 1200-800 میکرومول در متر مربع در ثانیه اشباع می شوند.

کاهش شدت فتوسنتز در شدت نور کمتر از 700 میکرومول بر متر مربع در ثانیه شروع شده و باعث کاهش رشد و شیرینی میوه ها می شود.

دی اکسید کربن

غنی سازی دی اکسید کربن در گلخانه به طور قابل توجهی باعث افزایش عملکرد توت فرنگی می شود. افزایش غلظت دی اکسید کربن از 400 به 900 پی پی ام  همراه با افزایش شدت نور باعث افزایش کیفیت میوه می شود.

جهت تامین دی اکسید کربن گلخانه سیستم های تامین دی اکسید کربن در گلخانه به منظور جلوگیری از تخلیه دی اکسید کربن نصب می شوند و مانع کاهش دی اکسید کربن به میزان کمتر از 300 پی پی ام می شوند

روش غنی سازی دی اکسید کربن در گلخانه های توت فرنگی

به دو روش می توان دی اکسید کربن را در گلخانه های تجاری توت فرنگی تامین کرد 1- سوزندان گازطبیعی یا پروپان 2- تامین دی اکسید کربن فشرده در بطری.

در صورت استفاده از سوخت های فسیلی باید دقت کرد که به طور کامل بسوزند. سوختن ناقص باعث تولید گاز مونوکسید کربن و اتیلن شده و باعث از بین رفتن گیاه و ایجاد مشکلاتی نظیر ریزش گلها می شود

استفاده از بطری های دی اکسید کربن فشرده جهت تامین دی اکسید کربن روش سالم تری است اما گران است. در این روش سمیت یا گرمای اضافه تولید نمی شود.

برای نصب این سیستم نیاز به وسایلی نظیر تنظیم کننده های فشار، فشار سنج، دریچه و زمان سنج نیاز است. دی اکسید کربن از طریق تنظیم کننده فشار و فشار سنج به محیط گلخانه تزریق می شود

برای مشاوره کشت هیدروپونیک توت فرنگی با شماره 02632717181 تماس بگیرید

زمان غنی سازی دی اکسید کربن در گلخانه

غنی سازی فقط در زمان وجود نور کافی برای فتوسنتز وجود دارد انجام می شود. هنگام شب یا استفاده از نور مصنوعی باید متوقف شود

آبیاری و تغذیه

کیفیت آب آبیاری

در سیستم های لایه نازک مواد غذایی میزان سدیم باید زیر 20 میلی گرم در لیتر و در صورتی که از روش باز استفاده می شود میزان سدیم باید زیر 40 میلی‌گرم درلیتر باشد.

میزان آب مصرفی به ازای هر بوته توت فرنگی با هر بار آبیاری چقدر است؟

در سیستم های حفاظت شده آبیاری قطره ای روش مناسبی جهت تامین آب مورد نیاز گیاهان است. در این روش گیاهان چند بار در طول روز آبیاری می شوند.

هر بار آبیاری به مدت یک تا دو دقیقه با فاصله 90 دقیقه است حجم محلول غذایی مورد استفاده هر بار حدود 140 میلی لیتر به ازای هر گیاه است.

میزان مصرف آب هر بوته در اوایل رشد در فصل پاییز بین60-50 سی سی در روز با بزرگ شدن بوته این مقدار بیشتر و تا پایان اسفندماه به حدود 90-80 سی سی و در بهار و تابستان به 160-140 سی سی می رسد.

در کشت هیدروپونیک توت فرنگی چه زمانی آبیاری انجام می شود؟

در کشت هیدروپونیک توت فرنگی، آبیاری باید بر اساس زه آب آبیاری قبلی باشد

مثلا در پاییز و زمستان اگر بعد از آبیاری اول هنگام صبح درصد زه آب بالای 20 درصد باشد آبیاری دوم انجام نمی شود ولی اگر زه آب زیر 10 درصد باشد لازم است آبیاری دوم حدود 3 تا 4 ساعت بعد تکرار شود.

بعد از آبیاری دوم مجدداً درصد زه آب مشخص می شود و میزان آبیاری بعدی روز بعد مشخص می شود. مثلا اگر یک قسمت گلخانه درصد زه آب بالای 30 درصد بود آبیاری روز بعد به نصف کاهش می یابد و گاها با حذف آبیاری آن قسمت همراه خواهد بود.

اگر درصد زه آب بین 20 تا 30 درصد باشد آبیاری روز بعد حداکثر 50 درصد آبیاری روز قبل است. اگر زه آب زیر 15 درصد باشد آبیاری بعدی با همان حجم آبیاری قبلی انجام می شود

اگر زه آب به زیر 10 درصد رسید حجم آبیاری بعدی نسبت به حجم آبیاری قبلی 30 درصد افزایش می یابد تا درصد زه آب همیشه در رنج مطلوب نگه داشته شود.

برای مشاوره کشت هیدروپونیک توت فرنگی با شماره 02632717181 تماس بگیرید

میزان آب مصرفی برای تولید هر کیلوگرم توت فرنگی در کشت هیدروپونیک چقدر است؟

به طور کلی مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم توت فرنگی حدود 65 تا 70 لیتر و مصرف آب پد برای تولید هر کیلوگرم توت فرنگی 65 تا 70 لیتر می باشد.

در واقع برای تولید هر کیلوگرم توت فرنگی جمعا 150 لیتر آب نیاز است که به این مقدار آب میزان زه آب آب شیرین کن هم اضافه می شود.

برای مشاوره کشت هیدروپونیک توت فرنگی با شماره 02632717181 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *