کاشت پالونیا چگونه انجام می شود

کاشت پالونیا

زمان کاشت پالونیا

معمولاً زمان کاشت پالونیا در طول بهار و اواسط تابستان بسته به مرحله رشد (نهال های یک ساله یا دوساله) استو شیب های افقی یا جنوبی را ترجیح می دهد. مانند تمام درختان جوان، گیاهان پاولونیا نیز باید به خوبی از حیوانات گیاهخوار محافظت شوند.

بارندگی

اگر در مراحل اولیه رشد بارنگی زیر 150 میلی متر در ماه باشد آبیاری ضروری است. به ازای هر 10 میلی متر بارندگی 10 لیتر آب می دهند. آبیاری ناکافی رشد را کند می کند اما گیاه را از بین نمی برد.

باد

کاشت در مناطقی که سرعت بادهای شدید بیش از 28 کیلومتر در ساعت وجود ندارد خوب است. در صورت وجود بادهای قوی در محل کاشت، بدر سال اول رشد باید از قیم استفاده کرد تا ساقه چوبی قوی تشکیل شود. سرعت باد برای گیاهان جوان بیش از 45 کیلومتر در ساعت خطرناک است و باید از چنین مناطقی اجتناب کرد.

در صورتی که پالونیا در مرتع یا علف زار کشت می شود باید از 4 تا 5 هفته قبل از سم علف کش استفاده کرد تا طی این مدت آثار علفکش از بین برد و به نهال جوان آسیب نرسد و باید علفکشی انتخاب کرد حداقل تا 9 ماه اثر کنترلی داشته باشد.

کنترل علفهای هرز

کنترل علف های هرز به رشد گیاه کمک می کند. دایره ای به قطر 1.5 متر در اطراف هر درخت باید حداقل برای 2 سال بدون علف های هرز نگهداری شود. در فصل بهار باید درست قبل از شروع رشد (بیدار شدن) سمپاشی کنید، تماس سم با  ساقه درخت ممانعت کنید. اگر قلمه های جوان ریشه دار در اطراف درخت ظاهر شد، باید با دست و نه با علف کش حذف شوند.

عمق گودال کاشت

قبل از کاشت زمین تا عمق 40-60 سانتی متر شخم بزنید در صورتیکه زمین سنگین و رسی است عمق شخم باید تا عمق 70-80 سانتی متری حفر شود

دیسک و ماله کشی

بعد از شخم زمین دوبار تسطیح شود

حفر گودال

گودال ها در عمق 20 سانتی متری حفر کنید .

کاشت

برای کاشت ابتدا نقاط کاشت را علامت گذاری کنید اگر زمین خیلی سست نیست و سنگین است حفره ای به عمق 60*60*60 حفر کنید خاک سطحی را از خاک زیرین جدا کنید و تا نیمه حفره را با خاک سطحی مخلوط با کود آلی پر کنید.

نحوه کاشت گیاه باید به گونه ای باشد که 1 سانتی متر از ساقه گیاه زیر خاک باشد. در صورتیکه خاک در زمستان اشباع می شود باید کپه ای 30سانتی متری ایجاد کرد و سپس کشت کرد.

با توجه به عمق چاله ها و ابعاد آنها، تکنیک گودبرداری انتخاب می شود. اندازه چاله بسته به عملیات قبلی خاک از 20×20×20 سانتی متر شروع و تا 60×60×60 سانتی متر انتخاب می شود.

تعیین الگوی کاشت

پالونیا به منظور تولید چوب: برای تولید چوب الگوی کاشت 4*4، 5*5 یا 4*5 استفاده می شود تعداد درخت در هکتار 500 تا 400 عدد می باشد. تراکم زیاد منجر به رقابت بین درختان و کاهش رشد پس از 3 تا 4 سال اول می شود. تراکم پایین تر باعث رشد سریعتر و کاهش کیفیت چوب می شود

کاشت پالونیا به منظور تولید بیومس: به منظور تولید بیومس تراکم  بسته به هدف از تولید بیومس و ماشیت آلات باید بین 3500 تا 10000 بوته در هکتار باشد.

آبیاری

توصیه می شود قبل از کاشت پالونیا زمین را به خوبی آبیاری کنید. در نهال ها باید در روز کاشت و پس از آن تا زمانی که سیستم ریشه ای قوی پیدا کنند (حدود 2 سال) آبیاری شوند. دومین آبیاری باید 2-4 روز پس از کاشت آنها باشد. آبیاری پس از کاشت به خصوص در فصل خشک باید منظم و زیاد باشد. اگر بارندگی در اولین فصل رویشی کمتر از 150 میلی متر در ماه نباشد، آبیاری ضروری است. همچنین در سالهای بعد در صورتی که میزان بارندگی ماهانه کمتر از 50 میلی متر باشد لازم است.

باران یا آبیاری و یا رطوبت تا عمق 1 تا 1.5 متری خاک هم تراز با بارندگی حداقل 120-150 میلی متر در ماه

برای حداکثر رشد رویشی ، آبیاری منظم و فراوان در یک دوره از دوره رویشی  نیاز مبرم است

پژمرده شدن پالونیا در روز گرم طبیعی است و مکانیسمی برای جلوگیری از تعرق بیش از حد است. اگر درختان به دلیل گرما پژمرده می شوند، اما خاک مرطوب است از ابیاری خودداری کنید در غیر این صورت ممکن است باعث پوسیدگی ریشه شود. اگر خاک رطوبت کافی داشته باشند، برگها پس از خنک شدن دوباره شاداب میشوند. به عنوان یک راهنمای بسیار کلی، در آب و هوای با تابستان گرم و خشک، برای تقویت رشد شدید، در صورت عدم بارندگی (در ترکیب با کود مناسب) باید آبیاری زیر را اعمال کنید:

سن بعد از نشا کاریمیزان آب (لیتر/درخت/متر مربع)دور آبیاری
1-8 هفته بعد از کاشت نهال3-52-3 روز
3-4 ماه بعد از نهال کاری6-103-5 روز
5-7 ماه بعد از نهال کاری10-125-7 روز
فصل دوم تا چهارم کاشت40-507 روز (و یا 20-25 میلی لیتر دوبار در هفته)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *