پژمرده شدن خیار

پژمرده شدن خیار به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

پژمرده شدن بوته خیار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  • کشاورزی

ساقه‌ها و برگ‌ها در نتیجه عوامل مختلف کشاورزی بسیار سریع خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند که شامل:

  • آبیاری ناکافی
  • نوسانات دما
  • مصرف بیش از حد کودها
  • بیماری‌ها

بیماری‌هایی که گیاهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و فرآیندهای رشد آنها را مختل می کنند نیز به عنوان یک علت احتمالی پژمردگی عمل می‌کنند. پژمردگی را می‌توان با آلودگی مشاهده کرد:

  • آلودگی فوزاریوم
  • پوسیدگی ریشه
  • آفات

کم رنگ شدن برگ و ساقه خیار ممکن است در نتیجه خسارت آفات باشد. اغلب این آفات زمینی هستند که به ریشه خیار آسیب می‌رسانند: مانند نماتد

آبیاری ناکافی

آبیاری منظم و رطوبت کافی رشد کامل هر گیاه را تضمین می‌کند، خیار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با آبیاری ناکافی، بوته‌ها خیلی سریع شروع به از دست دادن رطوبت می‌کنند و در مدت کوتاهی برگ ها و ساقه ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و گیاه کاملاً پژمرده و خشک می‌شود.

خیار معمولاً هر 3-2 روز یکبار به آبیاری نیاز دارد. باید اطمینان حاصل شود که آب در ریشه راکد نمی‌شود، اما خاک به خوبی از رطوبت اشباع شده است. در طول گلدهی به ازای هر بوته حدود 1 لیتر آب نیاز است.

چگونه مشکل را حل کنیم

این مشکل به راحتی در مدت زمان کوتاهی قابل حل است. کافی است آبیاری منظم را از سر بگیرید

لازم است آبیاری پس از چنین شرایط تنش‌زا برای گیاه به تدریج از سر گرفته شود. بوته‌ها را در بخش‌های کوچک در چند مرحله آبیاری کنید. بنابراین خیار به طور یکنواخت رطوبت حاصل را جذب می کند.

برای جلوگیری از خشک شدن خاک، آبیاری باید منظم باشد. برای محافظت از گیاهان از کمبود رطوبت در صورت عدم امکان آبیاری به موقع، آگروپرلیت در زیر بوته استفاده می‌شود. خاک را به خوبی تخلیه می‌کند و همچنین رطوبت را جمع می‌کند و در صورت لزوم به ریشه ها می‌دهد. برای یک بوته، 0/5 لیتر آگروپرلیت کافی است.

نوسانات دما

تغییر دما نیز می‌تواند باعث پژمردگی شود نه تنها به افزایش دما، بلکه کاهش دما نیز منجر به این عامل می‌شود. تغییرات شدید و دمای غیرمعمول برای خیار بر رشد آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

گرمای بیش از حد

هنگامی که گیاهان بیش از حد گرم می‌شوند، هنگامی که دما به بالای 30 درجه سانتیگراد می رسد، خیار رطوبت زیادی را از دست می دهد و خاصیت ارتجاعی برگ و ساقه را از دست می‌دهد.

گرمای بیش از حد می‌تواند منجر به خشک شدن و مرگ محصول شود.

چگونه این مشکل را رفع کنیم

برای تنظیم دما، توصیه می‌شود گیاهان را از نور مستقیم خورشید محافظت کنید و صبح و عصر آبیاری کنید تا رطوبت از دست رفته جبران شود. اگر خیار در گلخانه رشد می‌کند، باید تهویه شود و کاملاً پوشانده نشود.

سرمای زیاد

در صورت افت شدید دما،  جذب مواد مفید را متوقف شده و منجر به پژمرده شدن و زرد شدن بوته‌ها می‌شود. چنین وضعیتی در دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد امکان پذیر است.

چگونه این مشکل رفع کنیم

از پوشش بر روی بوته‌ها استفاده کنید.

مصرف بیش از حد کودها

اگر به دلیل بی تجربگی، نا آگاهی یا در نتیجه اهتمام خاص، کوددهی نیتروژن با دوز بیش از حد انجام شده باشد خیارها پژمرده می‌شوند.

کودهای نیتروژنه (نیترات آمونیوم، اوره، کود دامی، فضولات پرندگان)، در صورت افزایش غلظت، توانایی سوزاندن ریشه‌ها را دارند. و نتیجه چنین سوختگی این خواهد بود که بوته پژمرده و خشک می‌شود.

راه حل برطرف کردن این مشکل

برای کمک به بهبودی گیاه، باید بالای خاک زیر بوته ها را بردارید و آن را با خاک تازه جایگزین کنید. اگر این وضعیت در مورد گیاهان جوان رخ دهد، آنها را از خاک خارج می‌کنند، با آب تمیز شسته می‌شوند و در خاک تازه کاشته می‌شوند.

برای جلوگیری از این وضعیت در آینده، باید غلظت صحیح کوددهی نواری نیتروژن را به خاطر بسپارید.

اوره و نیترات آمونیوم به مقدار بیش از 20 گرم در 1 متر مربع به صورت خشک وارد می‌شوند. به شکل محلول به 10 لیتر آب 20 گرم کود اضافه کنید.

از فضولات پرندگان یا کود به عنوان ماده آبکی (دوغاب) استفاده می‌شود. برای این، 200 گرم بستر یا 400 گرم کود در 10 لیتر پرورش داده می شود، 48 ساعت زمان دهید. ماده به دست آمده با آب به نسبت 250 میلی لیتر دوغاب در هر 10 لیتر آب رقیق می‌شود.

بیماری‌های قارچی

بیماری‌های قارچی می‌توانند آسیب زیادی به گیاهان وارد کنند و یکی از علائم آلودگی این است که ساقه و برگ‌ها پژمرده می‌شوند.

برای اینکه بفهمید چه بیماری بر بستر خیار غلبه کرده است ، باید گیاهان را به دقت بررسی کنید تا سایر علائم همراه با یک بیماری خاص وجود داشته باشد.

فوزاریوم

درمان

درمان بیماری فوزاریوم دشوار است. اگر بوته ها تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته اند،  سعی کنید با کمک Trichophyte بر قارچ‌های بیماری‌زا غلبه کنید.

در آب حل می‌شود و در زیر بوته خیارها آبیاری می‌شوند و علاوه بر این روی برگ اسپری می‌شوند. درمان هر 14-10 روز،  انجام شود.

اما بهترین راه برای مبارزه با این بیماری انجام اقدامات پیشگیرانه است و باید در فصل بعد انجام شود تا دوباره در کشت خیار با مشکل مواجه نشوید. برای انجام این کار:

  • انواع مقاوم به فوزاریوم را انتخاب کنید.
  • ضدعفونی‌کردن بذرها (پراکسید، پرمنگنات پتاسیم)؛
  • خاک را برای نشاءها درمان کنید (در آون خشک کنید، آب جوش بریزید).
  • بستر آماده کنید (درمان با Trichophytum، Biofitum)
  • بوته‌ها را با قارچ کش بیولوژیک درمان کنید.

این اقدامات کشاورزی به جلوگیری از بیماری در فصل بعد کمک می کند.

پوسیدگی ریشه

یکی دیگر از دلایل پژمرده شدن خیار پوسیدگی ریشه در اثر نوعی بیماری قارچی است.که باعث ضعف د جذی  رطوبت و مواد مغذی می شود.، ساقه‌ها پژمرده می‌شوند و برگ‌ها خشک می‌شوند و میریزند. قسمت بالایی ریشه به رنگ خرمایی مایل به قهوه‌ای در می‌آید.

درمان

درمان پوسیدگی ریشه دشوار است، اما با تشخیص زودهنگام بیماری، خم کردن قسمت پایین ساقه به سمت زمین برای تشکیل ریشه‌های اضافی عملی می‌شود.

با تشکیل ریشه های سالم، ساقه را با خاک بپوشانید. به موازات آن، بوته‌های آسیب‌دیده را با قارچکش پریکور انرژی درمان کنید.

آفات

آفاتی که به سیستم ریشه آسیب می‌رسانند می توانند برگ‌های خیار را پژمرده کنند مانند نماتد. در نتیجه آسیب و ضربه به ریشه، فرآیند دریافت رطوبت و مواد مغذی مختل می‌شود که منجر به رشد ضعیف، پژمرده شدن و خشک شدن خیار می‌شود.

مشکلات ریشه خیار به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

مشکلات ریشه در گیاهچه خیار

مشکلات ریشه مشکلی رایج است که کشاورزان در هر نوع سیستم رشد با آن مواجه هستند. اگرچه تشخیص آن آسان نیست، اما زمانی که گیاه شروع به نشان دادن علائم مشکلات می کند، معمولاً برای اصلاح خیلی دیر است.

مشکلات ریشه

پوسیدگی ریشه زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه‌های یک گیاه به دلیل گرما، رطوبت و کمبود اکسیژن از بین می‌روند که یکی از دلایل پژمرده شدن خیار است.

زمانی که ریشه ها پوسیده می شوند، سفید / قهوه‌ای به نظر می‌رسند، بافت لزج دارند و به راحتی پاره می شوند. وجود کپک و قارچ نیز امکان پذیر است و باعث پژمرده شدن خیار می شود.

هنگامی که گیاهان به مشکلات ریشه مبتلا می شوند، معمولاً برای نجات گیاه خیلی دیر است و اقدامات احتیاطی لازم برای دفع یا استریل کردن محیط قبل از استفاده مجدد ضروری است.

پیتیوم

پیتیوم یکی از رایج ترین ارگانیسمی است که باعث مرطوب شدن گیاهان و پوسیدگی طوقه و ساقه می‌شود. در خیار، ساقه را لاغر نشان می‌دهد و برگ‌ها پژمرده به نظر می‌رسند.

آنها قارچ‌هایی هستند که اسپورهایی به نام اوسپور و زئوسپور تولید می‌کنند. پیتیوم باعث می شود که ساقه کم آب به نظر برسد و در نتیجه به اندام هوایی گیاه اجازه دریافت آب و مواد مغذی را نمی‌دهد. قارچ کش های درمانی زیادی در بازار موجود است اما بهترین راه برای درمان پیتیوم جلوگیری از وقوع حمله است.

آلودگی گیاهچه خیار به پیتیوم
آلودگی گیاهچه خیار به پیتیوم

آبیاری بیش از حد

پیتیوم زمانی که محیط رشد مرطوب و گرم است بروز می کند.  آبیاری بیش از حد، محیط‌های رشد با زهکشی ضعیف و دمای بالا محیط باعث مشکلات اساسی در ناحیه ریشه می شود. که محیط بسیار مطلوب را برای پیتیوم و سایر قارچ‌ها برای حمله به ناحیه ریشه ایجاد می‌کند. در اینجا چند نهال خیار آسیب دیده در کوکوپیت کاشته شده است.

نهال ها به طور مکرر آبیاری شدند و محیط رشد به جای مرطوب در تمام طول روز ‘خیس’ بود. در حالی که کوکوپیت به دلیل خواص آلی و ماهیت متخلخلش یک محیط رشد عالی است، به سادگی نمی تواند به همان سرعتی که آب بیشتری دریافت می کند، آب را تخلیه کند.

از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و مطمئن شوید که محیط رشد شما یک مخلوط متخلخل خوب است که می تواند در طول روز تخلیه و خشک شود.

گیاهچه خیار آلوده به پیتیوم

بستر رشد

بهترین مخلوط محیط کشت در آب و هوای گرم مخلوطی است که قادر به جذب و حفظ محلول مغذی باشد در حالی که به اندازه کافی متخلخل باشد تا آب تخلیه شود. مشکلات ریشه با قطع آب شروع می‌شود، به همین دلیل است که آب باید آزادانه در طول روز تخلیه شود.

محلول مواد مغذی

در هیدروپونیک، حفظ دمای محلول غذایی ضروری است. دمای بالای محلول غذایی به این معنی است که اکسیژن محلول کمتری در محلول موجود است، بنابراین ریشه ها اکسیژن کافی برای ‘نفس کشیدن’ دریافت نمی‌کنند.

ضروری است که اجازه دهید ریشه‌ها ‘نفس بکشند’ و از تجمع دما و رطوبت بالا در کانتینر خودداری کنید. افزودن حباب های هوا به مخزن نیز به حفظ سطح اکسیژن در محلول غذایی کمک می کند.

همچنین، از آنجایی که پیتیوم زئوسپورها را در محلول غذایی تولید و آزاد می کند، بهتر است مواد مغذی موجود در مخزن آب را به طور مرتب تغییر دهید.

پیشگیری کلید موفقیت است

محلول‌های قارچ‌کش زیادی برای کمک به درمان گیاهان آسیب‌دیده وجود دارد، اما هیچ‌کدام از آنها مؤثر نخواهد بود، مگر اینکه یک پرورش‌دهنده علت اصلی مشکل را برطرف کند.

با نظارت دقیق گیاهان و تنظیم تایمرهای آبیاری بر اساس نیاز گیاهان بر اساس دمای فصلی، یک پرورش‌دهنده می تواند از بروز مشکلات ریشه جلوگیری کند.

اغلب اوقات، به راحتی می‌توان فراموش کرد که اکسیژن (در ناحیه ریشه) یکی از عناصر اصلی لازم برای رشد گیاه است، بنابراین یک پرورش دهنده باید به میزان آبیاری بر اساس مشخصات ترکیب محیط رشد مورد استفاده در طول دوره توجه داشته باشد.

چرا برگهای خیار زرد می شوند؟

پنج دلیل زرد شدن برگ های خیار عبارتند از:

  1. کمبود عناصر غذایی در خاک
  2. بیماری‌هایی که گیاه خیار را درگیر می‌کند
  3. آفاتی که گیاهان خیار را تحت تأثیر قرار می‌دهند
  4. مشکلات آبیاری
  5. نور ناکافی خورشید
  • کمبود عناصر غذایی در خاک

اولین چیزی که توصیه می‌شود این است که آزمایش خاک انجام دهید. با انجام آزمایش خاک، پی به کمبودهای تغذیه ای میبرید. شما به راحتی می توانید خاک را با کودی که برای نیازهای خاص شما مناسب است اصلاح کنید.

خیارها تغذیه کننده‌های سنگین مواد غذایی هستند. اغلب می‌توان تشخیص داد که گیاه کمبود مواد مغذی دارد، زیرا کل گیاه سبز کم رنگ خواهد بود. برگ‌های پایین زرد می‌شوند.

رشد آهسته است و رشد گیاهان متوقف می‌شوند. خیار نسبت به بسیاری از گیاهان دیگر به سطوح بالاتر نیتروژن و پتاسیم نیاز دارد. می توان از کودهای N- P- K استفاده کرد.

کمبود نیتروژن

زرد شدن برگ های خیار در صورت کمبود نیتروژن معمول است. مهم است که این مشکل را اصلاح کنید وگرنه گیاه خیار از بین می‌رود. نیتروژن مسئول رشد گیاه و شاخ و برگ است و به حفظ سلامت برگ‌ها کمک می‌کند.

چگونه می توان نیتروژن بیشتری به گیاه خیار اضافه کرد؟

بهترین و ساده ترین راه اضافه کردن نیتروژن به خاک، اضافه کردن کود است. هنگامی که گیاه خیار شروع به گل دادن کرد، می توانید نیترات آمونیوم را به خاک اضافه کنید.

همچنین می توانید یک لایه نازک کمپوست را در اطراف خاک خود اضافه کنید. این محلول ها باید برگ های زرد را اصلاح کنند اگر علت آن کمبود نیتروژن باشد. همچنین می‌توانید از کود کامل ماکرو نیز استفاده کنید.

کمبود پتاسیم

خیار زمانی که شروع به گل دادن می‌کند به مقدار بیشتری پتاسیم نیاز دارد. نشانه احتمالی اینکه گیاه خیار شما کمبود پتاسیم دارد این است که برگها در لبه‌ها و نوک آن شروع به زرد شدن می‌کنند.

کمبود آهن

اگر خیار از کمبود آهن رنج می‌برد، برگ های جدید زرد اما دارای رگبرگ‌های سبز هستند. این مشکل را می‌توان با اسپری کلات آهن روی شاخ و برگ بوته خیار یا پاشیدن آهن اطراف ریشه گیاه برطرف کرد.

  • بیماری‌های گیاهی

 بیماری هایی مانند ویروس موزاییک خیار، پژمردگی فوزاریوم و سفیدک کرکی باعث زردی و پژمردگی بوته خیار می شود.

ویروس موزاییک خیار

اگر  خیار دارای الگوهای موزاییک ملایم، خال‌خالی، چروک شدن و پیچش برگ است، نشان‌دهنده ویروس موزاییک خیار است.

ویروس موزاییک خیار توسط شته ها پخش می شود و با سرعت زیادی گیاهان را الوده می کند و در عرض چند ساعت گیاهان زیادی به این ویروس مبتلا می شوند.

برای از بین بردن این بیماری باید کل گیاه و هر گونه علف‌های هرزی را که می تواند حاوی ویروس موزاییک خیار باشد را حذف کنید. ویروس موزاییک خیار می تواند در خاک زندگی کند و گیاهان را در کشت بعدی نیز تحت تأثیر قرار دهد.

پژمردگی فوزاریوم

پژمردگی فوزاریوم ممکن است برای مدت طولانی در خاک به به صورت کلامیدوسپور یا در  بقایای گیاهی باقی بماند. قارچ بر سیستم آوندی تأثیر می‌گذارد. برخی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد گیاهان خیار به پژمردگی فوزاریوم آلوده شده‌اند این است که گیاهان مسن‌تر ممکن است زرد، کوتاه‌قد و پژمرده شوند.

اگر گیاه خیار شروع به پژمرده شدن کند، گیاه معمولاً در عرض 3 و 5 روز خواهد مرد. پژمردگی فوزاریوم می تواند در هر زمانی از چرخه رشد رخ دهد و و در صورت آلودگی بوته ها را باید حذف نمود.

سفیدک داخلی (کرکی یا دروغی)

سفیدک داخلی یک پاتوژن است که توسط Pseudoperonospora cubensis ایجاد می‌شود. در شرایط مرطوب رشد می‌کند. برخی از نشانه‌های سفیدک کرکی لکه‌های زردی هستند که روی سطح برگ‌های خیار ایجاد می‌شوند و در نهایت کل برگ‌ها را قهوه‌ای می‌کنند.

لکه‌های برگ به صورت زاویه‌ای توسط رگبرگ‌های برگ محدود شده‌اند. سفیدک نمی تواند روی بقایای گیاهی زنده بماند. فقط روی بافت گیاهی زنده رشد می‌کند.

برای پیشگیری و مقابله با این مشکل باید سعی کنید:

ارقامی از خیار را بکارید که مقاومت بالایی در برابر سفیدک داخلی دارند.

بوته‌های خیار خود را به گونه‌ای هرس کنید که گردش هوای خوبی بین بوته‌ها داشته باشید.

در صورت مشاهده علائم بیماری از قارچ کش استفاده کنید.

گیاهانی که آلوده شده اند را حذف کنید.

  • آفات

کنه‌های تارعنکبوتی، مگس‌های سفید و شته‌ها همگی از شیره‌ برگ‌ خیار تغذیه می‌کنند. هنگامی که این حشرات این کار را انجام می دهند، می‌تواند منجر به زرد شدن برگ‌های خیار شوند.

  • مشکلات آبیاری

یکی دیگر از منابع زرد شدن برگ های خیار به دلیل مشکلات آبیاری است.

آبیاری نامناسب می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. خیار هر هفته به حدود 1 تا 2 اینچ آب برای رشد نیاز دارد.در غیر اینصورت باعث زردی برگ و پژمرده شدن خیار میشود. همچنین مطمئن شوید که زهکشی خوبی در محل کاشت خیار دارید.

  • ناکافی بودن نور خورشید

خیارها عاشق خورشید هستند! بنابراین مطمئن شوید که آنها در منطقه ای کاشته شوند که حداقل 6 ساعت در روز نور خورشید داشته باشد. برخی از آنها زمانی که 8 ساعت کامل در معرض نور خورشید قرار می گیرند بهتر رشد می‌کنند.

آیا باید برگ های زرد خیار را قطع کنم؟

ابتدا باید علت زرد شدن برگ‌ها را مشخص کنید. هنگامی که علت آن را فهمیدید، می‌توانید آن را درمان کنید.

در برخی موارد، در صورت آلوده شدن به بیماری یا آسیب شدید ممکن است کل گیاه حذف شود. اگر همه برگ‌های گیاه نشانه‌های زرد شدن را نشان می‌دهند، تنها برگ‌هایی را که آسیب دیده‌اند حذف کنید.

چه عواملی باعث ایجاد لکه‌های سفید روی برگ‌های خیار می‌شوند؟

دلایل اصلی لکه‌های سفید روی برگ‌های خیار

  • سفیدک پودری عامل اصلی تشکیل لکه‌های سفید روی برگ‌های خیار است.
  • کنه تارعنکبوتی
  • آنتراکنوز

سفیدک پودری

اگر لکه‌های سفید روی برگ‌های خیار ظاهر شود، به احتمال زیاد دلیل آن بیماری سفیدک پودری است. برگ‌ها در قسمت خاصی سفید نمی‌شوند، بلکه در تمام سطح برگ پخش می‌شوند. این آسیب نه تنها به برگ‌ها، بلکه به همه شاخه‌ها وارد می‌شود.

قارچ عامل بیماری در غیاب میزبان زنده نمی‌تواند زنده بماند. قارچ روی سطح برگ رشد می کند و به همین دلیل است که برگ سفید به نظر می‌رسد. قارچ برای تغذیه، سلول‌های خاصی را به داخل برگ می‌فرستد و آن‌ها غذای مورد نیاز برای رشد را از برگ می‌گیرند. هاگ‌ها در باد پخش می‌شوند و برای جوانه زدن به رطوبت بالا نیاز دارند، اما نه به آب. زمان بین آلودگی و بروز علائم کوتاه است، 5-3 روز (بسته به دما). آلودگی در صورت نزدیک بودن گیاهان به هم و رطوبت بالا سریع گسترش می‌یابد.

این بیماری می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. سفیدک‌های پودری به ندرت میزبان خود را می‌کشند اما فتوسنتز را کاهش داده و رشد را مختل می‌کنند و عملکرد محصول را کاهش می‌دهند. مرگ زودرس برگ‌ها بازارپسندی میوه را کاهش می‌دهد زیرا میوه‌ها آفتاب سوخته می‌شوند، زودرس می‌رسند، طولانی مدت قابل نگهداری نیستند و طعم بدی دارند. اندازه و تعداد میوه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

به دنبال لکه‌های قارچی سفید و پودری در سطوح بالای برگ و روی دمبرگ ها و ساقه ها باشید. آلودگی در قسمت زیرین اغلب به دلیل رنگ روشن‌تر برگ مشخص نیست. لکه های قارچی به سرعت گسترش یافته و تکثیر می‌شوند، بنابراین به دنبال برگ‌هایی باشید که به تدریج زرد، سپس قهوه‌ای و خشک شده و می‌میرند.

  • آنتراکنوز

مشخصه آنتراکنوز فقط روی برگچه ها یا ساقه نیست. می تواند به میوه آسیب برساند. ویژگی بیماری این است که لکه های سفید اولیه به تدریج شروع به گرفتن رنگ قهوه ای می‌کنند.

فرورفتگی های قهوه ای رنگ روی میوه ها تشکیل می شوند. علت اصلی این بیماری بذرهای بی کیفیت است. تمام مواد کاشت باید به درستی ضد عفونی شوند.

علائم روی گیاهچه‌ها به صورت پژمردگی لپه‌ها و ضایعات ساقه در نزدیکی سطح خاک زمانی که قارچ از طریق بذر منتقل می‌شود، رخ می‌دهد.

روی برگ‌های بالغ، نواحی کوچک زرد کم‌رنگ و آغشته به آب در نزدیکی رگبرگ‌ها ظاهر می‌شوند و به سرعت بزرگ می‌شوند و به رنگ قهوه‌ای مایل به قهوه‌ای تیره در می‌آیند.

لکه ها ممکن است با هم ترکیب شوند و منجر به سوختگی و مرگ کل برگ‌ها شود. نقاط خشک و مرده ضایعات قدیمی اغلب ترک می خورند و پاره می شوند و ظاهری نازک به شاخ و برگ می‌دهند.

ضایعات روی دمبرگ ها و ساقه ها کشیده و کمی فرورفته است. میوه‌های جوان ممکن است سیاه شوند و در صورت آلوده شدن ساقه‌های آن‌ها بمیرند، در حالی که میوه‌های مسن‌تر ضایعات دایره‌ای، به‌طور محسوسی فرورفته، سبز تیره تا سیاه ایجاد می‌کنند.

  • کنه تارعنکبوتی

یکی از بزرگترین چالش‌ها برای پرورش خیار کنه تارعنکبوتی است. اغلب، لکه‌های سفید روی برگ‌های خیار یا میوه‌های آن به دلیل فعالیت کنه تارعنکبوتی ایجاد می‌شود.

در ابتدا لکه های سفید روی سطح برگ ایجاد می‌شود و سپس شروع به خشک شدن می‌کند. کنه ها باعث زرد شدن و نکروز شدن برگ‌ها می‌شوند که در فتوسنتز گیاهان اختلال ایجاد می‌کند و عملکرد را می‌توانند به طور قابل توجهی کاهش دهند.

این آفت همچنین به میوه خیار آسیب مستقیم وارد می کند و در نتیجه بافتی شبیه کاغذ سنباده روی پوست ایجاد می‌کند.

تشخیص زودهنگام کلید کنترل کنه تارعنکبوتی است: در مراحل اولیه، لکه‌های زرد رنگ در سمت بالایی برگ‌ها ممکن است مشاهده شود. برگ را برگردانید، در سمت دیگر جایی که لکه‌های زرد رنگ هستند، ممکن است کنه را پیدا کنید.

بیشترین آلودگی در برگ‌های مسن‌تر و در قاعده برگ نزدیک دمبرگ است. در موارد شدید، باعث ایجاد تار روی برگ‌ها می‌شود. در شرایط گرم و خشک، جمعیت کنه‌ها می تواند تا 70 برابر در هفته افزایش یابد.

با طولانی‌شدن روزها و افزایش دما، کنه‌های تارعنکبوتی فعال‌تر می‌شوند. با این حال، بر خلاف آفاتی مانند مگس سفید، شته و تریپس – کنه عنکبوتی را نمی‌توان با استفاده از کارت‌های چسبنده کنترل کرد.

برای تشخیص علائم، بازرسی دقیق محصول شامل کل گیاه ضروری است. کنه تارعنکبوتی عموماً ابتدا در قسمت‌های گرمتر و خشک‌تر گلخانه ظاهر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *