مشکلات گیاهچه فلفل

مشکلات گیاهچه فلفل

جوانه‌زنی نامنظم یا دیررس

یکی از مشکلات گیاهچه فلفل دیر جوانه زدند است. دیر جوانه زدن فلفل ارتباط زیادی با دمای خاک، رطوبت، کیفیت بذر و سن بذر دارد.

دمای خاک: در حالت ایده آل، دمای خاک (نه هوا!) بین 70 تا 85 درجه فارنهایت (21 تا 29 درجه سانتی گراد) باقی بماند. می‌توانید این کار را با گرم کردن اتاق رشد انجام دهید.

بذرهای فلفل در دمای 55 درجه فارنهایت (12 درجه سانتیگراد) جوانه نمی‌زنند. به طور معمول، نشاءها پس از 7 تا 10 روز ظاهر می‌شوند، اما اگر شرایط مناسب نباشد، تا هفته‌ها جوانه نمی‌زنند.

رطوبت: در حالی که نهال‌های فلفل از آبیاری بیش از حد خسارت می‌بینند، اما بذرها باید در طی مرحله جوانه‌زنی مرطوب باشند.

کیفیت و سن بذر: این دو عامل ارتباط تنگاتنگی با هم دارند زیرا با افزایش سن بذرهای فلفل، سرعت جوانه‌زنی آنها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. اگر بذر فلفل بیشتر از دو سال سن داشته باشد، جوانه‌زنی زیادی نخواهید داشت.

گیاهچه‌های کلاهک‌دار

یکی از مشکلات گیاهچه فلفل وجود کلاهک روی گیاهچه است.  نظر می‌رسد گیاهچه‌های فلفل در هنگام جوانه‌زنی یک ‘کلاه’ پوسته دانه را در بالای اولین برگ‌های خود پوشانیده‌اند.گاهی اوقات، برگ‌ها به تنهایی موفق به خروج از این کلاهک می‌شوند، اما اغلب باید آنها را  بیرون آورد.

احتمالاً متوجه دو وضعیت خواهید شد: پوسته بذر روی یکی از برگ‌ها چسبیده است، یا اینکه بذر به طور کامل مانع از بیرون آمدن اولین مجموعه برگ‌ها می‌شود. وضعیت دوم معمولاً گیاهچه را از بین می‌برد.

در این حالت پوسته بذر را مه‌پاشی کنید و یک لیوان را برای یک یا دو روز روی آن نگه دارید تا رطوبت آن حفظ شود و پوسته سخت مرطوب شود. سپس با استفاده از انگشتان، پوسته را با دقت جدا کنید و سعی کنید به برگ‌های داخل آن آسیبی نرسد.

در بیشتر مواقع، نوک برگ‌ها در داخل پوسته بذر شکسته می‌شود، اما اشکالی ندارد. هنگامی که وضعیت کلاهک‌دار شدن بذرها شدیدتر باشد، رشد گیاهچه فلفل ممکن است متوقف شود.

گیاهچه کلاهک دار فلفل

زرد شدن برگ‌ها

  • زرد شدن لپه‌ها – که کاملا طبیعی است و خود به خود می‌ریزند.
  • زرد شدن برگ‌های واقعی – نشانه مشکلات پیچیده‌تری است که باید به آنها رسیدگی کنید.

گیاهان فلفل خاک با زهکشی خوب را دوست دارند و وقتی بیش از حد آبیاری می‌شوند، عملکرد خوبی ندارند.

ریشه‌های گیاهچه فلفل زمانی که غرقابی هستند ممکن است از کمبود اکسیژن رنج ببرند و زرد شدن برگ‌های آویزان اغلب نشانه‌ای از خفگی گیاه در اثر آبیاری بیش از حد است.

اما زرد شدن برگ‌ها می‌تواند نشانه‌ای از تغذیه نامناسب خاک یا کمبود نیتروژن باشد، زیرا نهال‌های فلفل مسن‌تر باید مرتباً با کود تغذیه شوند – مانند روغن ماهی، جلبک دریایی، چای کمپوست و غیره.

پیچ خوردن برگ‌ها

پیچ خوردن برگ‌های فلفل ممکن است در اثر رطوبت زیاد خاک است. در این حالت مسئله فقط میزان آبیاری نیست، بلکه نوع خاکی است که نهال‌های فلفل در آن نگهداری می‌شوند.

پیچیدگی برگ فلفل

تورم برگ (برجستگی‌های کوچک یا تاول)

آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث تورم برگ در نهال فلفل شود. تورم برگ مانند برجستگی‌های کوچک و سفید رنگ یا تاول در سرتاسر پایین برگ‌ها به نظر می‌رسد. اغلب، آنها در بالای برگ‌ها نیز قابل مشاهده هستند.

تاول برگ و پیچ خوردگی بیماری باکتریایی یا ویروسی نیست. این مشکل در اثر ناتوانی گیاه در پردازش مقدار آبی است که دریافت می‌کند.

دوره‌های نامنظم «غرقابی» و «خشکی» ممکن است باعث تورم در برگ‌های فلفل شود. تورم برگ بیشتر وضعیتی است که فلفل‌های داخل گلخانه را مبتلا می‌کند.

گردش هوای ضعیف و کلسیم کم را مد نظر قرار دهید، زیرا آنها می توانند بر سلامت گیاهان تأثیر زیادی بگذارند.

تاول روی برگ فلفل

گلدهی زود هنگام فلفل

یکی از مشکلات گیاهچه فلفل گلدهی زود هنگام است که به دلایل زیر اتفاق می افتد:

گلدان‌های کوچک – در گلدان های کوچک با بزرگ شدن نهال توسعه ریشه کم می شود به دلیل فضای کم جهت توسعه ریشه، بنابراین تولید شاخ و برگ متوقف شده و گیاه وارد فاز گلدهی می شود در اینصورت باید  گل‌ها را حذف کنید

گزینه دوم این است که سرشاخه‌های نهال‌های فلفل را حذف کنید.  نوک نهال‌های فلفل  را برای تشویق رشد شاخه‌های جانبی حذف می‌ کنند. 

این عمل منجر به تولید بوته های قوی تر و تولید بهتر فلفل می‌شود که این امر باعث رشد بیشتر شاخ و برگ و تولید گل بعدی می‌شود. در عرض 3- 4 روز، رشد جدیدی تولید می‌شود و شاخه‌هایی تشکیل می‌شود، درست مانند تصاویر زیر. :

سرشاخه زنی فلفل

توقف رشد

تمام مشکلات گیاهچه فلفل، به خصوص دیر جوانه‌زدن و آبیاری بیش از حد، می‌تواند باعث توقف رشد گیاهچه فلفل شود و اگر این اتفاق افتاده است، کار زیادی نمی توانید در مورد آن انجام دهید، جز اینکه به آبیاری با دقت و تغذیه آنها در صورت نیاز ادامه دهید.

مهمترین کاربرای تشویق رشد سریع این است که اندازه ظروف گیاهچه فلفل را تغییر دهید.

فلفل‌ها به اندازه ظرف خود رشد می‌کنند، و اگر ریشه‌های آنها را به گلدان محدود کنید، ریشه رشد نمی کند

اما به محض اینکه به ریشه‌ها فضای بیشتر و خاک تازه بدهید، از سرعت رشد آنها افزایش می یابد. بعد از رشد گیاهچه‌های فلفل در سینی کشت و بعد از شروع رشد دومین برگ واقعی آنها را به گلدان های بزرگتر منتقل کنید.

چرا برگهای فلفل سیاه می شوند؟

از مشکلات گیاهچه فلفل می توان به سیاه شدن برگها اشاره کرد که به دلایل زیر اتفاق می افتد

بیماری‌ها

  • بیماری بادزدگی

بادزدگی یک بیماری قارچی خاکزاد است. این بیماری بین گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی منتقل می‌شود.

اولین نشانه‌های بیماری ظاهر سیاه، با لبه‌های روشن، لکه‌هایی روی برگ‌‌‌ها، ساقه‌ها و میوه‌ها است. بر روی لکه‌ها، هاگ قارچ به صورت یک پوشش سفید به وضوح قابل مشاهده است. از گیاهان، هاگ وارد خاک شده و سایر نهال‌ها را آلوده می‌کند.

در اغلب موارد نشاءها در طول دوره باردهی تحت تأثیر بادزدگی قرار می گیرند که این امر توسط:

  • کاهش دما در شب
  • عدم رعایت الگوی کاشت
  • مرطوب کردن خاک با آب سرد ایجاد می‌شود
  • لکه‌بینی باکتریایی سیاه

لکه‌های باکتریایی سیاه اغلب روی فلفل و گوجه‌فرنگی تأثیر می‌گذارند. نشانه بیماری ظاهر شدن نقاط سیاه روی برگ و ساقه با حاشیه زرد است. در بیشتر موارد، بوته با لکه‌های باکتریایی سیاه در مرحله گیاهچه‌ای بیمار می‌شود.

به خصوص در هنگام انتقال نشاءها به زمین که آسیب مکانیکی به ریشه‌ها، ساقه‌ها و برگ‌ها وارد می‌شود. هنگامی که دوباره در زمین رشد می‌کند، این بیماری کمتر از زمانی است که در گلخانه رشد می‌کند.

باکتری‌های لکه سیاه زمانی فعال می‌شوند که: رطوبت زیاد و دمای بالای 25 درجه سانتیگراد است.

روش‌های درمان

اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بوته‌های مبتلا به بیماری بادزدگی قارچی قابل درمان هستند. درمان بیماری‌های باکتریایی تقریبا غیرممکن است.

توصیه‌ها:

  1. از نشاءهایی که دچار لکه‌های سیاه شده‌اند استفاده نکنید. باید از گیاهان سالم جدا شده و سوزانده شود.
  2. برای درمان و پیشگیری از بادزدگی، فلفل‌ها را به طور منظم با مایع قارچ کش بوردو، 1% درمان کنید.
  3. در صورت مشاهده بیماری، فلفل را با اکسی کلرور مس درمان کنید، اما 25 روز قبل از برداشت. اگر زمان کمی باقی مانده است، برگ‌های بیمار را به صورت دستی جدا کنید، بوته های آسیب دیده را حذف کنید و آنها را بسوزانید.
  4. از ابزارهایی که استفاده کرده‌اید با محلول منگنز ضدعفونی کنید و دستکش‌ها را دور بریزید.
  • مراقبت اشتباه

برگ فلفل به چند دلیل سیاه می شود:

  • کمبود آب
  • تفاوت دما
  • کمبود مواد مغذی
  • آفات
  • رطوبت زیاد

کمبود آب

کمبود باران و آبیاری به موقع منجر به کمبود رطوبت می‌شود. به همین دلیل، برگها تیره می شوند و پژمرده می‌شوند و می‌افتند.

اگر رطوبت از دست رفته جبران نشود، تمام برگ‌های گیاه می‌ریزد و گیاه از بین می‌رود. سعی کنید به موقع آبیاری کنید و وضعیت خاک را کنترل کنید.

اختلاف دما

فلفل دلمه‌ای به خوبی رشد می‌کند و در دمای هوای 20 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. بنابراین، بسیاری از ارقام به تغییر شدید دما واکنش منفی نشان می‌دهند.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی مانند آهن، نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیز منجر به سیاه شدن برگ‌ها می‌شود. اگر آبیاری و درجه حرارت طبیعی است، اما بیماری و آفت وجود ندارد، اما برگ‌ها تیره است، به گیاه کود دهید.

آفات

برگ‌های فلفل نیز ممکن است به دلیل حضور آفتی مانند کنه تارعنکبوتی سیاه شود. اغلب آنها در گلخانه ها یافت می‌شوند، زیرا هوای گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهند.

روش‌های پیشگیری از سیاه شدن برگ‌های فلفل

  1. برای جلوگیری از سیاه شدن برگ‌ها با بذر شروع کنید. قبل از کاشت حتماً آنها را به مدت 4 ساعت در محلول منگنز خیس کنید. سپس شست و شو داده و کاشت کنید
  2. ابزار و جعبه‌های کاشت را با محلول پرمنگنات پتاسیم ضدعفونی کنید. آنها را به مدت 4 ساعت در محلول خیس کنید.
  3. در صورت وجود بیماری در فصول گذشته و در زمینی که قرار است کشت جدید انجام شود، خاک باید ضدعفونی شود.
  4. ابزارها را ضد‌عفونی کنید.
  5. در صورت مشاهده باکتری و قارچ در گلخانه توصیه می شود که خاک سطحی با ضخامت بیش از 60 سانتی‌متر جایگزین شود.
  6. با آب گرم آبیاری کنید.
  7. اسیدیته خاک باید خنثی باشد، اگر اسیدیته بیش از حد باشد، 1 کیلوگرم در هر متر مربع آهک به زمین اضافه کنید.
  8. دو سال متوالی فلفل را در یک مکان نکارید، تناوب باید حدود 4-3 سال باشد.
  9. بعد از سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان از کاشت نهال فلفل خودداری کنید.
  10. گیاه را در حد اعتدال آبیاری کنید، رطوبت بیش از حد منجر به راکد شدن آب و سیاه شدن برگ‌ها می‌شود.
  11. بسترها را مرتباً نرم کنید تا اکسیژن به ریشه‌ها برسد. با کمبود ریشه، آنها شروع به گرفتن مواد مغذی از اندام‌های هوایی می‌کنند، در نتیجه برگ‌ها پژمرده و سیاه می‌شوند.
  12. نشاءها را در فاصله کافی از یکدیگر بکارید. این امر مبارزه با بیماری‌ها را آسان‌تر می‌کند، باکتری‌ها و قارچ‌ها به آرامی گیاهان مجاور را آلوده می‌کنند.
  13. در طول روز، گلخانه را به طور منظم تهویه کنید تا از مرطوب شدن بیش از حد هوا جلوگیری کنید.

چرا برگ‌های فلفل زرد می‌شوند و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد

یکی دیگر از مشکلات گیاهچه فلفل زرد شدن برگ است که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد در ادامه این دلایل بحث شده است

تنش آبی

عدم آبیاری می‌‌تواند باعث زرد شدن برگ ها یا مرگ گیاه شود، اما آبیاری بیش از حد هم می‌تواند به همان اندازه مشکل‌ساز باشد. آبیاری بیش از حد یا کم‌آبی منجر به تنش روی گیاه می‌شود.

گیاهان فلفل به آب کمتر بهتر از آب زیاد واکنش نشان می‌دهند و باید به اندازه کافی آبیاری صورت گیرد تا بستر مرطوب شود اما خیس نشود.

بدون زهکشی، گیاهان نمی‌توانند به اکسیژن کافی دسترسی پیدا کنند، که یک مشکل جدی است. که منجر به زرد شدن برگ‌ها و همچنین گیاهان کوچکتر و مشکلات بهره‌وری می‌شود.

کمبود نیتروژن

نیتروژن یک ماده مغذی ضروری است که برای رشد گیاه مورد نیاز است. بدون نیتروژن، گیاه نمی‌تواند برگ‌های سبز قوی‌تر و بزرگ‌تر تولید کند و علامت رایج کمبود نیتروژن زرد شدن برگ‌ها است.

در کمبود نیتروژن زردی از برگ‌های پایین گیاه فلفل شروع می‌شوند و به سمت بالا حرکت می‌‌کند زیرا نیتروژن یک ‘ماده مغذی متحرک’ می‌باشد، به این معنی که می تواند در طول زمان از یک قسمت گیاه به قسمت دیگر منتقل شود.

کمبود نیتروژن باعث می شود گیاه مواد مغذی باقیمانده را از برگ‌های قدیمی به برگ‌های جدیدتر منتقل کند. ابتدا برگهای مسن پایین گیاه زرد می‌شوند.

گاهی اوقات، برگ های زرد پیرتر ریزش می‌کنند. بنابراین، علائم کمبود نیتروژن عبارتند از:

زرد شدن برگ‌ها

ریزش برگ

توقف رشد

ریزش گل

کمبود سایر مواد مغذی

فلفل برای زنده ماندن به عناصر دیگری به غیر از نیتروژن نیاز دارند. کمبود نیتروژن ممکن است شایع ترین مشکل باشد، اما اگر برگ‌های فلفل زرد می شوند، ممکن است کمبود انواع مواد مغذی دیگر باشد.

منیزیم و کلسیم دو عنصر دیگر هستند که برای رشد گیاهان ضروری هستند و در صورت کمبود می توانند باعث زردی شوند.

کمبود منیزیم

منیزیم برای رشد مناسب گیاهان فلفل مورد نیاز است. اگر مشکل کمبود منیزیم باشد، مثل نیتروژن زرد شدن از پایین گیاه شروع می شود، شبیه به کمبود نیتروژن. با این تفاوت که که رگبرگهای برگ سبز باقی می‌مانند و پهنک برگ زرد می شود.

کمبود کلسیم

کلسیم نقش اساسی در تشکیل دیواره‌های سلولی قوی در گیاهان دارد. بدون کلسیم، گیاهان فلفل در میوه دهی و جذب مواد مغذی اضافی و در عین حال مورد نیاز مشکل خواهند داشت. کلسیم همچنین به گسترش سیستم ریشه کمک می‌کند.

کمبود کلسیم کمتر رایج است، اما می‌توان برگ های زرد را مشاهده کرد و همچنین کمبود کلسیم منجر به برگ‌های پیچ خورده و لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود.

بیماری‌ها

یکی دیگر از مشکلات گیاهچه فلفل زردی برگ در اثر بیماری است که ممکن است باعث زرد شدن برگ ها در گیاهان فلفل شود. چندین بیماری می تواند باعث زرد شدن برگ ها شود، مانند:

  • لکه برگی باکتریایی
  • پژمردگی فیتوفتورایی

به طور معمول، اگر بیماری منجر به زرد شدن برگ‌ها شود ممکن است، اثرات دیگری شامل لکه‌های قهوه‌ای رنگ، ضایعات سیاه روی برگ‌ها یا پژمردگی هم مشاهده شود.

  • آفات

در میان مشکلات گیاهچه فلفل می توان به زرد برگی ناشی از حمله آفات اشاره کرد. آفاتی که می تواند باعث زرد شدن برگ ها شود، آفاتی که از شیره سلولی گیاه تغذیه می‌کنند مانند:

  • کنه‌ها
  • شته‌ها
  • مگس سفید
  • سوسک‌‌ها

به زرد شدن برگ دقت کنید. اگر به صورت نقطه کوچک ظاهر شود، ممکن است خسارت حشرات باشد. به قسمت بالایی و زیرین برگها نگاه کنید.

شته ها و مگس های سفید به صورت خوشه ای در پایین برگ ها ظاهر می شوند. شناسایی سوسک‌ها آسان‌تر است.

در بیشتر موارد، این آفات گیاه فلفل را از بین نمی‌برند، اما می‌توانند باعث ضعیف شدن گیاه شوند که منجر به حساسیت به بیماری یا مرگ گیاه شود.

چرا برگهای فلفل پیچ می خورند؟

یکی دیگر از مشکلات گیاهچه فلفل پیچ خوردن برگ فلفل است. گاهی اوقات از بالای گیاه شروع می‌شود. در مواقع دیگر همه شاخ و برگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برگ‌ها به صورت مارپیچی پیچ می‌خورند.

گاهی اوقات نوک برگ ها در همان زمان خم می شوند و ظاهری مچاله‌ای شکل پیدا می‌کنند. برگها ممکن است حبابی شوند، رنگ دیگری پیدا کنند یا در نهایت بمیرند و دچار ریزش شوند.

عواملی که باعث پیچ خوردن برگ فلفل می‌شود

آفات

بیماری

تنش آب

شوک انتقال نشاء

هرس زیاد

آفات

حشرات تمایل دارند در سطح زیرین برگ‌ها جمع شوند. حشراتی که از شاخ و برگ تغذیه می کنند فقط به دلیل آسیب فیزیکی باعث پیچ خوردن برگ می‌شوند.

تغذیه حشرات از یک برگ در حین رشد به آن ظاهری پیچ‌خورده و فر می‌دهد. در اینجا فقط چند آفت رایج گیاه فلفل وجود دارد. حشرات که منجر به پیچ خوردن برگ‌های فلفل می‌شوند شامل:

شته‌ها: حشرات کوچکی هستند که به سختی دیده می‌شوند. آنها در رنگ‌های زیادی از جمله سبز، قهوه‌ای، زرد، قرمز و سیاه وجود دارند. این حشرات، ماده چسبنده ای را دفع می کنند و می‌توانند منجر به پیچ‌خوردن برگ‌ها شوند.

کنه‌ها: پیدا کردن کنه‌ها به دلیل کوچک بودن آنها سخت است. آنها معمولاً مانند نقاط قهوه‌ای یا سیاه کوچکی به نظر می‌رسند که هنگام تحریک حرکت می‌کنند.

تریپس حشره بالدار کوچک با جثه درازی است که ظاهر شفافی دارند. خسارت تریپس می‌تواند منجر به پیچ خوردن و ایجاد لکه‌های سفید روی برگ ها شود. تریپس می‌تواند ناقل ویروس پژمردگی خالدار گوجه فرنگی باشد.

بیماری‌ها

مراقب اولین علائم مشکلات مرتبط با ویروس باشید. ویروس‌های موزائیکی را می‌توان با الگوی موزاییکی که روی شاخ و برگ‌های پیچ خورده باقی مانده است شناسایی کرد.

گونه‌های مختلف به طور متفاوتی روی گیاهان تأثیر می‌گذارد. بیماری ویروسی برگ‌های بالای گیاهان را درگیر می‌کند و باعث پیچ خوردگی و زرد شدن برگ‌ها می‌شود و این بیماری‌ها ویروسی هستند نه قارچی.

برخلاف برخی از بیماری‌های قارچی که قابل درمان هستند، ویروس ها غیرقابل درمان هستند. قبل از اینکه به این نتیجه برسید که آیا ممکن است بیماری ویروسی داشته باشید دارید و گیاهان خود را ریشه‌کن کنید.

تنش آبی

آبیاری زیاد یا کم باعث استرس به فلفل می‌شود. این میوه‌ها حساس هستند و نیاز به رطوبت ثابت دارند. خاک را مرطوب نگه دارید و از آبیاری زیاد خودداری کنید.

شوک به گیاه در زمان نشاکاری

هنگامی که زمان آوردن استارت ها از گلخانه یا نشا خانه به باغ فرا می رسد، مطمئن شوید که آنها آماده هستند.

اگر گیاهان تغییرات شدیدی را تجربه کنند، برگ ها پیچ خورده و رشد آنها کند می شود. همیشه قبل از پیوند مطمئن شوید که گیاهان به خوبی سازگار هستند.

سازگاری نهال ها فرآیند معرفی آنها به نور مستقیم، تغییرات دما و باد است. عناصری که اگر در داخل خانه یا گلخانه جوانه بزنند به آنها عادت نخواهند کرد.

هرس بیش از حد

در برخی موارد، هرس کردن زیاد هم می‌تواند منجر به آسیب رساندن به گیاهان شوند. در هیچ زمانی بیش از یک سوم از شاخ و برگ گیاه را هرس نکنید.

به جای انجام هرس شدید، هر روز کمی هرس کنید و در یک دوره طولانی‌تر این کار را انجام دهید. فاصله زمانی بین هرس به گیاهان اجازه می‌دهد تا انرژی خود را بازیابی کنند.

2 پاسخ

  1. سلام
    نشا های فلفل من با وجود آبیاری منظم و دمای حدود ۲۰ درجه با رطوبت ۶۰ و خاک کمپوست غنی در مرحله دو برگی اولیه می‌میرند و بدون هیچ علائمی از قبیل زردی پیچ خوردگی و لکه به طور ناگهانی از ناحیه انتهایی ساقه شل شده و در نهایت کاملا میمیرند
    نظر شما در این باره چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *