مشکلات میوه گوجه فرنگی

چرا میوه‌ گوجه فرنگی ترک می‌خورند و آفتابسوخته می شوند؟

ترک خوردن یک مشکل رایج در گوجه فرنگی است که شرایط رشد مناسب نیست. هوای گرم و بارانی باعث ترک خوردن میوه‌ها می‌شود. بعد از یک دوره طولانی خشکی، گوجه فرنگی تشنه است.

گیاهان ممکن است پس از اولین بارندگی شدید، آب را به سرعت جذب کنند، که باعث متورم شدن میوه و ترک خوردن آن می‌شود. ترک، نشانه عدم تناسب آب در گیاه است.

آبیاری نامنظم باعث ترک خوردن میوه‌ها می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که گیاهان آب کافی دریافت می‌کنند.

ترک خوردگی همچنین می‌تواند با رشد بسیار سریع، رطوبت زیاد (باران یا آبیاری زیاد) پس از یک دوره خشک، دمای بالا، تفاوت زیاد بین دمای روز و شب و تغذیه نامناسب ایجاد شود.

برای کنترل این مشکل چه باید کرد اگرچه نمی‌توانید باران را کنترل کنید، اما می توانید در طول فصل رشد گوجه فرنگی را به طور منظم آبیاری کنید.

این امر باعث می‌شود آنها آنقدر تشنه نباشند که هنگام بارش شدید باران، آب باران زیادی را مصرف کنند.

نمی‌توان از همه ترک خوردگی‌ها جلوگیری کرد، اما می‌توان با مالچ پاشی، حفظ یکنواخت آب و استفاده از یک برنامه کودی مناسب ، شدت آن را کاهش داد.

برخی از ارقام نیز در برابر ترک خوردگی مقاوم هستند. گیاهان خود را با مالچ ارگانیک مانند خاک اره یا پلاستیک مالچ کنید. این مالچ همچنین رطوبت را حفظ کرده و حتی از گسترش بیماری جلوگیری می‌کند.

در مورد مالچ و گوجه‌فرنگی، مالچ پلاستیکی قرمز بهترین مالچ برای جلوگیری از ترک خوردن گوجه فرنگی است.

 

ترک خوردگی میوه گوجه فرنگی
ترک خوردگی میوه گوجه فرنگی

چرا گوجه‌فرنگی دچار آفتاب سوختگی می‌شود؟

علائم آفاتبسوختگی در میوه گوجه فرنگی

  • ابتدا آفتاب سوختگی به صورت لکه‌های روشن روی میوه‌های سبز یا رسیده ظاهر می‌شود
  • اغلب، آفتاب سوختگی در کنار میوه‌ای که رو به خورشید است ایجاد می‌شود
  • با رشد لکه‌ها، ممکن است تاول زده و سفید مایل به خاکستری شود
  • گوجه‌فرنگی‌های آفتاب سوخته می‌توانند باعث ایجاد کپک سیاه شوند

چه زمانی آفتاب سوختگی روی گیاهان تأثیر می گذارد؟

هنگامی که گوجه فرنگی سبز یا رسیده در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، به ویژه در هوای بسیار گرم

چگونه می‌توان آفتاب سوختگی را کنترل کرد؟

آفتاب سوختگی وقتی روی گوجه فرنگی تأثیر می‌گذارد برگشت ناپذیر است، اما پیشرفت آن می‌تواند کند شود. می‌توانید میوه‌های در معرض دید را با پارچه سایه‌دار بپوشانید تا در صورت آسیب بیشتر محافظت شود.

همچنین می توانید گوجه فرنگی‌های آفتاب سوخته را برداشت کنید و بگذارید رسیدن آنها در مکانی دیگر به پایان برسد.

گوجه فرنگی آفتاب سوخته
گوجه فرنگی آفتاب سوخته

چرا میوه گوجه فرنگی داخلش توخالی و پف کرده و قرمز نمی شود است؟

اگر میوه‌های گوجه فرنگی به طور کامل گرده افشانی نشوند ممکن است توخالی شود.

این امر به دلایل مختلف از جمله دمای نامناسب یا باران‌های زیاد که ممکن است در فعالیت گرده افشانی اختلال ایجاد کند یا کوددهی نادرست اتفاق می‌افتد، به ویژه هنگامی که سطح نیتروژن زیاد و پتاسیم کم است.

میوه‌های توخالی که به پف گوجه فرنگی نیز معروف است، در میوه‌هایی که در حال رشد هستند قابل برگشت نیست، اما میوه‌های آینده را می‌توان با آزمایش خاک قبل از کوددهی محافظت کرد.

کنترل شرایط محیطی که مانع گرده افشانی می‌شود دشوار است، اما بیشتر گوجه فرنگی‌های پف کرده با پیشرفت فصل ناپدید می‌شوند.

نحوه جلوگیری از تشکیل گیاه گوجه فرنگی توخالی:

وقتی گیاهان گوجه فرنگی توخالی هستند، وضعیت دیگری کاملاً جدی است. پاتوژن باکتریایی Erwina carotovora باعث پوسیدگی ساقه باکتریایی می‌شود، بیماری که منجر به تجزیه مغز ساقه گوجه فرنگی می‌شود.

نکروز گوجه فرنگی توسط باکتری Pseudomonas corrugata ایجاد می‌شود، اما رفتار مشابه پوسیدگی ساقه باکتریایی دارد. در پایان روز ، تشخیص این بیماری‌ها تا زمانی که برای نجات گیاه بسیار دور نشده باشد، دشوار است.

اگر گیاهان زرد و پژمرده به نظر می‌رسند، ساقه‌ها را از نظر وجود مناطق تیره یا نرم با دقت بررسی کنید. مناطقی که در حین بازرسی به آسانی جدا یا سست می‌شوند، احتمالاً خالی هستند.

این گیاهان را فوراً نابود کنید تا از شیوع بیماری جلوگیری شود. در آینده، گیاهان باید فاصله بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا گردش هوا بیشتر شود و با دقت مرتب شود.

کود نیتروژن را کنار بگذارید، زیرا زخم‌های هرس اغلب محل آلودگی بیماری‌های پوسیدگی ساقه باکتریایی هستند.

برای کنترل این مشکل چه راهکاری وجود دارد: مطمئن شوید کوددهی گوجه فرنگی به درستی انجام می شود

کود پایه مانند N-P-K 10- 10- 10 باید دو هفته یا ماهانه تغذیه شود. گوجه فرنگی تغذیه کننده سنگین است و در طول فصل رشد به کود نیاز دارد. برای باغداران، کوددهی نواری با کمپوست خانگی و چای کمپوست ضروری است.

چرا میوه گوجه فرنگی رنگ نمیگیرد؟

معمولاً آبیاری و تغذیه زیاد باعث می شود میوه رنگ نگیرد. به طور معمول، شما فقط باید دو یا سه بار در طول فصل گیاهان گوجه فرنگی را کوددهی کنید.

کاهش آب، حتی تا جایی که کمی استرس (پژمردگی جزئی) قبل از آبیاری مجدد نشان داده شود، می‌تواند گیاه را مجبور به رسیدگی کند

آبیاری از این طریق گیاه را از تولید میوه‌های جدید باز می‌دارد، که در مناطق با فصل رشد کوتاه بهتر است، زیرا دیررس‌ها زمان رسیدن ندارند.

اگر فصل رشد طولانی است، ممکن است بخواهید آنقدر آبیاری کنید تا گوجه فرنگی بیشتر روی گیاه رشد کند، اما فقط به خاطر داشته باشید که این کار باعث می شود که بلوغ دیگر میوه‌ها کاهش یابد.

در نهایت، آب و هوا نیز می تواند در رسیدن گوجه فرنگی نقش داشته باشد. بهترین محدوده دما برای رسیدن گوجه فرنگی سبز بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

هنگامی که درجه حرارت به بیش از 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، گیاهان لیکوپن و کاروتن را که دو رنگدانه مسئول تولید رنگ گوجه فرنگی هستند، تولید نمی‌کنند.

در دمای بالا برای مدت زمان طولانی روند رسیدن ممکن است متوقف شود و در نهایت  گوجه‌فرنگی‌ با رنگ سبز مایل به زرد یا نارنجی تولید می شود.

چرا میوه گوجه فرنگی کوچک می‌ماند؟

شایع ترین علت گوجه فرنگی‌های کوچک، شرایط تنش زا است. وقتی گیاهان شرایط تنش‌زایی مانند خشکسالی یا گرمای شدید، هجوم حشرات یا بیماری را تجربه می‌کنند ، اغلب انرژی خود را برای تولید گل یا میوه متوقف می‌کنند.

در عوض، گیاهان انرژی خود را روی ریشه ها متمرکز می‌کنند، به طوری که علی‌رغم آنچه در قسمت های هوایی گیاه اتفاق می‌افتد، ریشه‌ها زنده می‌مانند. ممکن است رشد گل و میوه متوقف شود و در نهایت گیاه تحت فشار قرار گرفته و از بین برود.

کمبود آب ناشی از خشکسالی یا مراقبت نامناسب اولین دلیل عدم رشد میوه گوجه فرنگی است.

توصیه می‌شود هرگز اجازه ندهید گیاه پژمرده شود. خاک باید به طور مداوم مرطوب نگه داشته شود وگرنه گیاهان ممکن است علائم استرس مانند پژمردگی، ریزش برگ یا گوجه فرنگی بسیار کوچک را نشان دهند.

دلایل دیگری برای کوچک ماندن میوه گوجه فرنگی

عوامل دیگری می‌توانند باعث بزرگ شدن گوجه فرنگی شوند. در مناطق جنوبی، گرمای شدید باعث ایجاد گوجه فرنگی کوچک شده است.

ممکن است لازم باشد در برابر آفتاب محاظت انجام شود در تولید میوه گیاه اختلال ایجاد نشود با این حال، سایه زیاد نیز می‌تواند منجر به تولید میوه‌های کوچک شود.

میزانزیاد نیتروژن نیز یکی دیگر از علل شایع تولید ضعیف میوه است. کودهای غنی از نیتروژن شاخ و برگ سبز را تقویت می‌کنند اما مصرف زیاد آن می تواند منجر به تولید میوه های کوچک شود.

گرده افشانی ضعیف همچنین باعث کمبود میوه یا میوه کوچک شود. اکثر گوجه فرنگی‌هایی که باغداران پرورش می‌دهند خودگشن هستند، اما افزایش فعالیت گرده افشان ها در مزرعه گرده افشانی مناسب را تضمین میکند.

برای جلوگیری از پوسیدگی گلگاه گوجه‌فرنگی از چه روش‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

پوسیدگی انتهای گلگاه به این دلیل است که گیاه قادر به ارسال کلسیم کافی به میوه در حال رشد نیست.

چرا کلسیم کافی به میوه نمی‌رسد؟

این مسئله به دلیل تعدادی از عوامل از جمله موارد زیر می‌تواند رخ دهد:

  • رطوبت – خیلی کم یا خیلی زیاد
  • نیتروژن بیش از حد –  نیتروژن ممکن است کلسیم موجود در خاک را کمتر در دسترس گوجه فرنگی‌ها قرار دهند.
  • خاک بیش از حد سرد در هنگام کاشت – خاک سرد می‌تواند در جذب مواد مغذی توسط گیاه اختلال ایجاد کند.
  • آسیب به ریشه در اثر کشت – آسیب به ریشه‌ها در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می‌کند.
  • PH خاک خیلی بالا یا خیلی کم – هر دو PH شدید می‌تواند رشد گوجه‌فرنگی‌ها را دچار آسیب کند.
  • ارقام حساس – برخی از ارقام گوجه فرنگی بیشتر از سایرین در معرض پوسیدگی گلگاه هستند.

آیا پوسیدگی انتهایی گلگاه گسترش می‌یابد؟

پوسیدگی انتهای گلگاه از گیاهی به گیاه دیگر سرایت نمی‌کند، اما گیاهانی که در نزدیکی یکدیگر رشد می‌کنند ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، زیرا شرایط رشد مشابهی دارند.

چگونه باید از پوسیدگی گلگاه جلوگیری کرد؟

  • رطوبت گیاهان را در سطح ثابتی حفظ کنید: از مالچ برای کمک به حفظ سطح رطوبت خاک می‌توانیم استفاده کنیم. گیاهان گلدانی ممکن است بیشتر مستعد پوسیدگی انتهایی گلگاه باشند، زیرا به دلیل مشکل در مرطوب نگه داشتن خاک به اندازه کافی، این عارضه بیشتر است.
  • از کود پایه استفاده کنید: کود یا کمپوست پوسیده عالی است، زیرا گوجه فرنگی تغذیه کننده سنگینی است
  • مطمئن شوید که خاک شما به اندازه کافی گرم است، اما خیلی گرم نیست. بذر گوجه‌فرنگی برای جوانه زدن به دمای خاک حداقل 60 درجه فارنهایت (15.6 درجه سانتیگراد) نیاز دارد.

نشاءها می‌توانند به خاک بالای 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتیگراد) بروند، اما رشد آنها کند خواهد بود. یک قانون کلی این است که منتظر بمانید تا دمای شبانه بالای 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتیگراد) باشد.

برای افزایش دمای خاک، می‌توانید منطقه کاشت خود را با پلاستیک سیاه یا قرمز بپوشانید. در گرمای تابستان، مالچ ارگانیک می‌تواند از گرم شدن بیش از حد ریشه‌ها جلوگیری کند.

  • از انجام کار نزدیک به ریشه گیاه گوجه فرنگی خودداری کنید. در صورت نیاز علف‌های هرز را بیرون بکشید، اما با بیل زدندر محل کاشت نزدیک به بوته ریشه را دچار آسیب نکنید.
  • قبل از کاشت PH خاک خود را بررسی کنید. pH خاک حدود 6.2 تا 6.8 برای گوجه فرنگی بهترین است.

کاهش pH بهتر است در طول زمان از طریق استفاده از مالچ‌های آلی و کمپوست انجام شود. کمپوست برگ به ویژه موثر است.

  • کلسیم را به خاک خود اضافه کنید.
  • ارقامی از گوجه فرنگی را انتخاب کنید که کمتر در معرض پوسیدگی انتهایی گلگاه و مقاوم‌تر هستند.

دلایل ریزش میوه گوجه فرنگی

 هر عامل تنش زا، خواه شرایط بیش از حد خشک، موج گرما یا شرایط بیش از حد سایه باشد، می‌تواند منجر به ریزش میوه شود.

عوامل رایج افتادن گوجه فرنگی از گل‌آذین

  • دماهای شدید

 زمانی که دما برای گرده افشانی خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. در طول رشد میوه نیز همین اتفاق می‌افتد.

دمای شبانه بالای 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتی‌گراد) و کمتر از 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتی‌گراد) می‌تواند باعث ریزش میوه شود.

گاهی اوقات دمای روز بالاتر از 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) و کمتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) همین اثر را دارند.

راه حل این مشکل

استفاده از سایبان

پارچه‌های سایه‌دار انواع مختلفی دارند و از 5٪ تا 95٪ نور خورشید را مسدود می‌کنند، بهتر است بسته به منطقه از پارچه 50-30 ادرصد استفاده شود

  • کمبود آب

وقتی گیاهی تحت تنش است، احتمال ریزش میوه آن بیشتر است

راه حل این مشکل

آبیاری سنگین و منظم، به این معنی که وقتی سطح بالایی خاک خشک است، یک یا دو اینچ آب به آن بدهید. همچنین می‌توانید با نشاکاری عمیق گوجه‌فرنگی‌ها را در برابر شرایط خشک انعطاف‌پذیرتر کنید.

در کاشت به صورت نشاکاری گیاه سیستم ریشه قوی تری خواهد داشت و ریشه اصلی عمیق‌تر است و می‌تواند راحت‌تر به آبی که در عمق بیشتری از خاک قرار دارد دسترسی پیدا کند.

استفاده از مالچ باعث می شود تا قسمت بالایی خاک به راحتی خشک نشود. در یک باغ بزرگ، برای صرفه جویی در زمان، از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید.

  • نور ناکافی

گوجه‌فرنگی برای رشد و نمو میوه خود به نور کافی نیاز دارد. اگر نور کافی وجود نداشته باشد، رسیدن میوه خیلی بیشتر طول می‌کشد و اگر گیاه تحت تنش باشد، احتمال رها شدن گوجه سبز در آن بسیار بیشتر خواهد بود.

هرس بیش از حد نیز می‌تواند باعث ریزش گوجه فرنگی از گل‌آذین شود. برگ‌های گوجه‌فرنگی پنل‌های خورشیدی یک گیاه گوجه فرنگی هستند و این انرژی صرف توسعه گوجه فرنگی می‌شود.

اگر بیش از حد برگ‌ها را هرس کنید، انرژی کمتری برای رشد میوه مصرف می ‌شود و همین تاثیر را دارد که نور کافی نداشته باشید.

راه حل این مشکل

بهتر است در محل با نور کافی گوجه فرنگی را کشت کنید، و اگرچه توصیه خوبی است که بوته‌های گوجه‌فرنگی  را هرس کنید، سعی کنید تعداد زیادی برگ را روی گیاه نگه دارید تا از رشد کافی میوه اطمینان حاصل کنید.

ریزش میوه
  • کود کافی (یا خیلی زیاد) نیست

گیاهان گوجه فرنگی برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. به فسفر و پتاسیم بیشتری نیاز دارند. فسفر برای رشد گل و میوه مهم است در حالی که پتاسیم برای سلامت کلی گیاه مهم است.

اگر بوته‌های گوجه‌فرنگی فسفر و پتاسیم کافی نداشته باشند، ممکن است میوه کوچک، تغییر شکل داده یا بریزد.

مشکلات مربوط به کود در گلدان یا کیسه بیشتر رایج است، زیرا گیاه گوجه فرنگی می‌تواند به راحتی مواد مغذی یک ظرف یا کیسه 5 گالنی را قبل از پایان فصل تخلیه کند.

راه حل این مشکل

هنگام کاشت گوجه فرنگی از کودهای پایه و متعادل استفاده کنید و در طول فصل به طور منظم تغذیه کنید. می‌توانید طبق دستورالعمل، کودهای آهسته رهش را به صورت ماهانه یا دو ماهه اعمال کنید، یا می‌توانید هر ۷ تا ۱۴ روز یکبار کود مایع بدهید.

در اوایل فصل از کودهای کامل با نیتروژن بالا استفاده کنید، اما زمانی که گیاه گوجه فرنگی شروع به تولید میوه کرد، از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و فسفر و پتاسیم بیشتری داشته باشد.

چه چیزی باعث گربه‌ای شدن (کت فیس) میوه گوجه فرنگی می‌شود؟

گربه‌ای شدن در اثر گرده افشانی ناقص در هوای سرد ایجاد می‌شود، یک ناهنجاری میوه است که معمولاً در انتهای گلگاه قرار دارد و در گوجه‌فرنگی‌های بزرگتر شایع‌تر است. برای جلوگیری از این اختلال، از ارقام مقاوم استفاده کنید.

سایر مشکلات میوه گوجه فرنگی

چرا گوجه فرنگی نمی‌رسد؟

  • دما خیلی گرم است

دمای گرم و تابستان می‌تواند علت رنگ نگرفتن گوجه فرنگی باشد.

گوجه فرنگی به دما حساس است. محدوده دمایی ایده آل برای تغییر رنگ و رسیدن آن 22-20 درجه سانتی‌گراد است.

با رسیدن دما به 32-29 انتظار داشته باشید که رسیدن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده یا متوقف شود.

  • دماها خیلی سرد هستند

محدوده دمایی ایده آل بین 25-20 درجه سانتی‌گراد هستید تا به گوجه فرنگی‌ها به رنگ نهایی خود برسند.

وقتی که دما به 16 درجه سانتی‌گراد یا کمتر می‌رسد، باید 3-1 هفته به میانگین زمان بلوغ آنها اضافه کنید.

چه اتفاقی می‌افتد اگر دما پایین بماند یا حتی کمتر شود

اگر دمای روز کمتر از 16 درجه سانتی‌گراد با دمای شبانه کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد باشد، انتظار داشته باشید که فرآیند رسیدن به طور کامل متوقف شود.

در دمای پایین نه تنها رسیدن متوقف می‌شود، بلکه گیاهان در آن دماها میوه جدیدی نمی‌دهند.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از گیاهان با یک پوشش محافظت کنید. هدف این است که سعی کنید تا آنجا که ممکن است گرما را به دام بیاندازید تا به رسیدن میوه کمک کنید.

  • رقمی را انتخاب کنید که مناسب منطقه مورد کشت باشد

در مناطق با فصل رشد کوتاه از ارقام زود رس استفاده کنید

  • گل‌آذین‌های بیش از حد رشد کرده

هرس اصولی به منظور جلوگیری از شکوفه دهی بیشتر

همچنین باید مطمئن شوید که به گیاهان کود نیتروژن زیادی ندهید. نیتروژن گیاهان را تشویق می‌کند تا روی رشد شاخ و برگ خود تمرکز کنند نه میوه هایشان.

  • پوسیدگی گلگاه

در مواقعی، اگر گیاه شما دچار پوسیدگی انتهایی گلگاه شود، ممکن است به دلیل استرس، رسیدن آنها متوقف شود. تشخیص و تعیین پوسیدگی گلگاه گوجه‌فرنگی مشاهده ضایعات سیاه روی میوه‌ها، معمولاً در پایین میوه، است.

پوسیدگی انتهای گلگاه اختلالی است که در اثر مقادیر کم کلسیم در گیاهان ایجاد می‌شود. می‌توانید کلسیم بیشتری به خاک اضافه کنید، اما معمولاً مشکل این نیست.

معمولی ترین دلیل کمبود کلسیم آبیاری نامناسب است، بنابراین گیاه نمی‌تواند کلسیم را جذب کند.

  • فقدان نور خورشید مناسب

مشکل دیگری که می‌تواند مانع از رسیدن گوجه فرنگی شود یا مانع رسیدن آن شود، کمبود نور خورشید است.

گوجه‌فرنگی‌ها به نور خورشید زیادی نیاز دارند و گیاهان به حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند.

  • تغذیه بیش از حد
  • آبیاری بیش از حد

از آبیاری زیاد گیاه به منظور جلوگیری از تاخیر در رسیدگی بپرهیزید

  • رشد بیش ازحد

تولید زیاد شاخ و برگ باعث تاخیر در رسیدگی می شود

چرا انتهای گوجه‌فرنگی سبز می‌ماند؟

شناسایی یقه‌های سبز و زرد

هنگامی که انتهای ساقه گوجه فرنگی سبز یا زرد باقی می ماند، به آن \”یقه سبز یا زرد \” می‌گویند. که با گوجه‌فرنگی‌هایی که هنوز رسیدنشان تمام نشده متفاوت است.

در یقه‌های سبز، ناحیه سبز به طور قابل توجهی سفت‌تر یا سخت‌تر از قسمت رسیده میوه است. روی گوجه‌فرنگی‌هایی که از سبز به رنگ دیگری مانند قرمز یا زرد تغییر می‌کنند، به راحتی قابل تشخیص است.

یقه سبز گوجه فرنگی

دلایل سبز شدن یقه‌ها در گوجه فرنگی

به طور معمول کلروفیل در گوجه فرنگی نارس در انتهای گل شروع به تجزیه شدن می‌کند و در اطراف و بالای میوه ادامه می‌یابد. یقه‌های سبز زمانی رخ می‌دهند که کلروفیل یا با رسیدن میوه تجزیه نشود یا خیلی آهسته تجزیه شود.

می‌تواند به چند دلیل رخ دهد که هر دو مربوط به آب و هوا هستند. اول اینکه، یقه‌های سبز می‌تواند به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض مستقیم نور خورشید باشد. همچنین ممکن است زمانی که دما برای مدت طولانی بالا بماند، ظاهر شود.

یقه‌های زرد

اگر انتهای ساقه گوجه فرنگی شما تا حدودی زرد باقی بماند، به این معنی است که میوه قادر به تولید لیکوپن نیست، لیکوپن رنگدانه‌ای است که به گوجه فرنگی خواص آنتی اکسیدانی و همچنین رنگ قرمز آنها را می‌دهد.

تولید لیکوپن زمانی که دما از حدود 24 درجه سانتی‌گراد بیشتر می‌شود کند می‌شود. بنابراین، علت مشابه یقه‌های سبز است، اما رنگدانه متفاوتی مسئول است.

جلوگیری از یقه‌های سبز و زرد

1- هرس را به حداقل برسانید

مطمئن شوید که گیاهان گوجه فرنگی شما دارای شاخ و برگ زیادی برای محافظت از میوه‌های گوجه فرنگی هستند.

اگرچه گیاهان گوجه فرنگی گرما را دوست دارند و برای رسیدن میوه‌های خود به نور آفتاب زیادی نیاز دارند، اما نیازی نیست که خورشید مستقیماً به خود میوه‌ها بتابد. اگر تابستان گرمی را سپری می‌کنید، برای محافظت میوه‌ها از پوشش استفاده کنید.

2- کشت ارقام هیبرید

ارقام گوجه‌فرنگی را انتخاب کنید که کمتر در معرض این مشکل هستند.

3- گوجه‌فرنگی را زودتر برداشت کنید

در مناطق با تابستان گرم  می‌توانید زمانی که تازه شروع به قرمز رنگ می‌شوند گوجه فرنگی را  برداشت کنید

متأسفانه، ممکن است با انجام این کار طعم گوجه‌فرنگی خیلی مطلوب نباشد، بنابراین استفاده از این روش فقط برای موارد شدید است.

چرا میوه گوجه فرنگی سیاه می شود؟

عوامل سیاه شدن میوه

لکه‌های سیاه روی میوه ممکن است نشان دهنده این باشد که گیاهان تحت تأثیر یک بیماری قرار گرفته باشد. دلیل دوم این واکنش گوجه فرنگی ممکن است مراقبت نادرست از بوته‌ها باشد. تیره شدن اولین علامتی است که باید کشاورزان به آن توجه کنند.

  • بیماری‌ها

گوجه‌فرنگی اغلب به دلیل آلودگی قارچی سیاه می‌شود. به خصوص زمانی که در گلخانه پرورش می‌یابند. رطوبت و گرما شرایط مفیدی برای این پاتوژن‌ها هستند.

این بیماری می‌تواند در کشت‌هایی که فاصله بین بوته‌ها کم است گسترش یابد. همچنین هاگ‌های قارچ توسط باد در زمین‌های باز به مکان های دیگر حمل می‌شوند. آنها می‌توانند پس از محصولات آلوده که زودتر در این مکان رشد کرده‌اند در خاک باشند.

شایع ترین بیماری‌هایی که گوجه فرنگی را سیاه می‌کند:

  • بادزدگی گوجه‌فرنگی
  • پوسیدگی خاکستری

بادزدگی گوجه‌فرنگی

بادزدگی گوجه‌فرنگی یک بیماری قارچی است که بر برگ‌ها و میوه‌های گوجه فرنگی تأثیر می گذارد.

لکه‌های قهوه‌ای در بالای برگ‌ها نشان دهنده بیماری است. در پایین برگ – یک پوشش خاکستری تشکیل می‌شود. با گذشت زمان، آنها تیره می‌شوند و پس از آنها گوجه فرنگی سیاه می‌شود.

گاهی اوقات هیچ نشانه خارجی آسیب گوجه فرنگی وجود ندارد. اما در هنگام رسیدن لکه‌های قهوه‌ای روی آنها ظاهر می شود که نشان‌دهنده پوسیدگی میوه از داخل است.

میوه های آسیب دیده را نمی‌توان خورد، حتی اگر قهوه ای شدن جزئی باشد. این بیماری به سرعت بین بوته‌ها پخش می‌شود، به زودی کل منطقه را مبتلا می‌کند. به خصوص در هوای مرطوب و بارانی گسترش سریعی دارد.

پوسیدگی خاکستری

روی برگ‌ها و ساقه‌های گیاه گوجه فرنگی لکه‌های مرطوب قهوه‌ای رنگی ظاهر می‌شود که با پوشش خاکستری پوشیده شده است.

لکه‌های آبکی مایل به خاکستری نیز روی میوه ها ظاهر می‌شود که سپس با کپک خاکستری پوشانده می‌شود. این بیماری عمدتاً در فصل پاییز و تابستان رخ می‌دهد.

  • مراقبت نادرست

علاوه بر بیماری‌های قارچی، سیاه شدن میوه‌ها می‌تواند ناشی از اقدامات نادرست کشاورزان یا خشکی خاک باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که کمبود کودها، یعنی فرآورده‌های حاوی بور و منیزیم وجود داشته باشد.

آبیاری ناکافی نیز لکه‌بینی میوه را تهدید می‌کند. اگر ریشه‌های گیاه از خاک هنوز قابل مشاهده باشند، شروع به جذب رطوبت از هوا می‌کنند. به طور نابرابر در گوجه فرنگی توزیع می‌شود که منجر به فساد میوه‌ها می‌شود.

  • پوسیدگی گلگاه

مواقعی هست که گوجه فرنگی از ته میوه سیاه می‌شود و گوشت زیر آن سفت و بدون آب است. این بیماری به پوسیدگی راس خشک معروف است.

این بیماری مسری نیست این موضوع به دلیل مصرف زیاد کودهای نیتروژنه ایجاد می‌شود که منجر به رقابت در جذب کلسیم می شود

دمای بالای هوا و رطوبت نابرابر نیز از دلایل مرتبط با آن هستند. اگر میوه‌های دارای پوسیدگی خشک با خاک مرطوب در تماس باشند، پس از مدتی میکروارگانیسم‌های ثانویه به آنها حمله کرده و باعث پوسیدگی آنها می شوند.

پوسیدگی گلگاه علاوه بر گوجه‌فرنگی، میوه‌های فلفل را نیز آلوده می‌کند.

برای جلوگیری از سیاه شدن گوجه فرنگی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. گوجه فرنگی را در کنار سیب زمینی و بعد از آن نکارید. گوجه فرنگی را فقط پس از 5 سال می‌توان در همان مکان کشت کرد.
  2. فاصله بین بوته‌ها را 30 سانتی متر حفظ کنید. به جلوگیری از گسترش بیماری از گیاهی به گیاه دیگر کمک می‌کند.
  3. در گلخانه، پس از برداشت، بخش‌های بالایی بوته و ریشه‌ها را بیرون ببرید.
  4. هوادهی، زیرا زمانی که گلخانه دارای نور و تهویه ضعیف باشد، گوجه فرنگی سیاه می‌شود.چنین شرایطی برای رشد گوجه‌فرنگی مناسب نیست، اما برای رشد قارچ‌ها مساعد است.
  5. سرک کود دادن باید در دوزهای دقیق انجام شود، زیرا مقدار بیش از حد با برخی مواد معدنی منجر به سیاه شدن میوه، برگ و ساقه گوجه فرنگی می‌شود.
  6. آبیاری باید در اوایل با آب گرم انجام شود. اگر در شب آبیاری انجام شود، رطوبت اضافی زمانی برای تبخیر ندارد. برگ‌ها به محل نگهداری هاگ قارچ‌ها تبدیل می‌شوند.
  7. بوته‌های گوجه فرنگی را به درستی هرس و بندکشی کنید. شاخه‌های جانبی باید بریده شوند و قسمت بالایی آن را حذف کنید. بوته‌ها را به یک داربست عمودی می بندند. برگ های پایینی از سطح خاک باید 30 سانتی متر فاصله داشته باشند.
  8. ارقام گوجه‌فرنگی زودرس را انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید گوجه فرنگی را قبل از شروع بیماری برداشت کنید.
  9. قبل از کاشت گوجه فرنگی، آهک، خاکستر و گچ آسیاب شده با اسیدیته بالا به خاک اضافه می‌شود.

روش‌های کنترل

وقتی گوجه فرنگی سیاه شد، باید میوه ها، برگ ها و ساقه های آسیب دیده را چید. بهتر است آنها را دفن کنید یا بسوزانید. داخل توده کمپوست نریزید. قطع کردن بخشی از برگ‌های سالم مفید است. به این ترتیب تهویه و روشنایی گیاهان را بهبود می‌بخشند.

مواد شیمیایی

برای مبارزه با این مشکل می‌توان از مواد شیمیایی استفاده کرد. تکرار درمان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. سمپاشی باید در هوای خشک و آرام انجام شود. تغذیه برای تقویت بوته‌های ضعیف شده موثر خواهد بود.

برای مبارزه با این عارضه می‌توان از کلرید کلسیم و محلول سولفات مس استفاده کرد. بررسی تمام قسمت‌های گیاه ضروری است: ساقه‌ها، برگ‌ها از پایین و بالا. بنابراین می توانید از ورود پوسیدگی به وسط میوه جلوگیری کنید.

نیترات کلسیم

برای اینکه گوجه فرنگی در اثر پوسیدگی راس سیاه نشود باید با نیترات کلسیم درمان شود. این کود در هر نوع خاکی استفاده می‌شود، به ویژه در مورد خاک‌های اسیدی موثر است.

سمپاشی گیاهان بار اول در طول گلدهی انبوه، بار دوم زمانی که میوه‌ها به اندازه یک گردو هستند انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *