مشکلات بوته گوجه فرنگی (پیچیدگی برگ)

علت پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی چیست؟

علل پیچیدگی برگ گوجه فرنگی را به چند عامل گسترده محیطی، شیمیایی و بیولوژیکی طبقه بندی کنیم.

تنش‌های محیطی:  در کشت بهاره گوجه فرنگی ممکن است  گیاهان گوجه فرنگی برای چند هفته رشد می‌کنند و ناگهان دچار پیچیدگی برگ می‌شوند.

این مورد  نوع پیچیدگی یا رول برگ فیزیولوژیکی است که وقتی هوا ناگهان بیش از حد گرم و خشک می‌شود و ممکن است در اثر رشد ناکافی ریشه، ایجاد می‌شود.

پیچیدگی برگ فیزیولوژیکی از انتهای گیاه با برگ‌های قدیمی و پایین شروع می‌شود و تا ساقه بالا می‌رود. برگ گوجه فرنگی به سمت داخل می‌رود و چرمی به نظر می‌رسد.

برگ‌های آسیب دیده همچنان رنگ سبز خود را حفظ خواهند کرد. معمولاً گیاهان با روش‌های مناسب کشت از پیچیدگی برگ فیزیولوژیکی و تنش محیطی بهبود می یابند، بنابراین عملکرد میوه نباید تحت تأثیر قرار گیرد

پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

 گیاه گوجه فرنگی با رشد نامحدود می‌تواند بسیار بلند شود و مستعد تنش و آسیب ناشی از  باد شود.

در صورتی که گیاه به درستی چفت و بست نشود، می‌تواند پیچ خورده ، برگ‌ها پیچ خورده و نوک این برگ‌های گوجه فرنگی ممکن است برگردد.

این آسیب شبیه به آسیب علف‌کش است، اما شما باید مراقب تغییرات شدید باد در منطقه خود باشید و بتوانید این علت را دقیق مشخص کنید.

  1. خطای باغبان: هر گیاهی نیازهای محیطی منحصر به فرد خود را دارد. مهم است که شرایط محیطی را که گیاه گوجه فرنگی شما برای آن مناسبتر است در نظر بگیرید و سعی کنید آن شرایط را در باغ خود اجرا کنید.

گوجه فرنگی خاک با زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهد. وقتی خاک از آب اشباع شود و رطوبت بیش از حد در اطراف سیستم ریشه وجود داشته باشد، شرایطی را برای آلودگی و پوسیدگی ریشه ایجاد می‌کند.

پوسیدگی ریشه باعث می‌شود که برگ‌های گوجه فرنگی بچرخد، رنگ آن از سبز به قهوه‌ای تغییر کرده و آویزان شود.

از یک رطوبت سنج  برای بررسی میزان آب خاک استفاده کنید و اجازه دهید خاک قبل از آبیاری بعدی به طور کامل تخلیه شود.

هرس همچنین می‌تواند به گیاه گوجه فرنگی تنش وارد کند. هرس بیش از حد یک گیاه جوان یا نامناسب می‌تواند باعث ایجاد استرس کافی در رشد گیاه و کاهش تولید میوه شود.

  1. خسارت علف‌کش: یکی از دلایل پیچیدگی برگ گوجه فرنگی خسارت علفکش است. گوجه فرنگی به رانش شیمیایی، به‌ویژه به علف‌کش توفوردی حساس است.

رانش شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که محلول‌پاشی‌های کشاورزی یا کنترل علف‌های هرز توسط باد حمل شده و از منطقه مورد نظر رسوب می‌کنند.

برخلاف پیچیدگی برگ‌ های فیزیولوژیکی، گیاهانی که از علف‌کش آسیب می‌بینند ممکن است دارای برگ‌هایی باشند که به سمت پایین جمع شده، پیچ خورده به نظر می‌رسند و دارای میوه‌های ناقص هستند که برای مصرف بی‌خطر نیستند.

علائم دیگر ممکن است شامل زرد شدن برگ‌ها یا شکاف ساقه‌ها باشد. گوجه فرنگی ممکن است بتواند از علف‌کش‌ها بازیابی شود و هنوز هم محصول خوبی را تولید کند.

اگر مواد شیمیایی در خاک باقی بمانند و همچنان برای گیاهان آینده مشکل ساز شوند، آسیب ناشی از علف‌کش می‌تواند چند سال در باغ شما باقی بماند.

  1. حشرات: شته‌ها خانواده بزرگ از آفات با بیش از 4000 گونه هستند و یک مسئله رایج برای گیاهان گوجه فرنگی است. آنها با تغذیه از شیره برگ‌ها و ساقه‌ها با قسمت‌های دهانی خود به گیاهان حمله می‌کنند.

اگر شته‌ها بدون مدیریت رها شوند، ممکن است رشد گیاه را متوقف کرده و منجر به عملکرد میوه کمتری شود. برگ‌های آسیب دیده ممکن است پیچ خورده، له شده و دارای لکه‌های زرد کم رنگ باشد.

شته‌ها معمولاً در قسمت زیرین برگ‌ها یافت می‌شوند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. مراقب شته‌های ریز و قطرات شبنمی که ترشح می‌کنند باشید.

کنه‌های پهن گروه دیگری از آفات هستند که در قسمت زیرین برگ‌ها یافت می‌شوند. آنها به طیف وسیعی از گیاهان از جمله فلفل و گوجه‌فرنگی حمله می‌کنند.

کنه‌های پهن برگ‌های جوان و لطیف را ترجیح می‌دهند و از نوک رشد و جوانه‌های گل شروع به تغذیه می‌کنند. رشد جدید قهوه‌ای می‌شود و پیچ می‌خورد.

مانند شته‌ها، کنه‌های پهن قابل مشاهده هستند و می‌توان آنها را به راحتی در برگ‌هایی که آسیب دیده‌اند، تشخیص داد. کنه‌های پهن همچنین تارهایی را در قسمت زیرین برگ ها می‌چرخانند که نشانه‌ای است که باید به آن توجه کرد.

  1. بیماری‌ها: علت کمتر شایع پیچ خوردن برگ‌ها می‌تواند آلودگی‌های ویروسی باشد. ویروس موزاییک گوجه‌فرنگی (ToMV) و ویروس موزاییک توتون (TMV) هر دو بیماری‌هایی هستند که می‌توانند گیاهان گوجه فرنگی را تحت تأثیر قرار دهند و علائم بسیار مشابهی دارند.
  2. گیاهان جوان گوجه فرنگی ممکن است با رشد برگ‌های کوچک به سمت بالا دچار اختلال رشد شوند. هر دو ویروس عمدتا از طریق فعالیت‌های انسانی مانند دستان باغبان از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل می‌شوند.
  3. انواع مختلفی از گوجه فرنگی مقاوم به بیماری وجود دارد که برای کنترل این گونه‌های ویروسی پرورش داده می‌شود.
پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

ویروس حلقوی برگ زرد گوجه فرنگی (TYLCV)

یک ویروس مضر است که رشد گیاه را متوقف کرده و عملکرد میوه آن را محدود می‌کند. ویروس پیچ خوردگی برگ زرد توسط مگس سفید سیب‌زمینی شیرین پخش می‌شود و می‌تواند طیف وسیعی از گیاهان میزبان را تحت تأثیر قرار دهد.

علامت بارز این آلودگی ویروسی گیاهان بوته‌ای کوتاه با برگ‌های کوچک پیچ خورده به سمت بالا و زرد شدن برگ‌ها در امتداد رگبرگ است.

با پیچیدگی برگ چه باید کرد: اگرچه گیاهان بدشکل به نظر می‌رسد، اما پیچیدگی برگ بر رشد گوجه فرنگی تأثیر نمی‌گذارد، بنابراین شما همچنان از گیاهان خود گوجه فرنگی خوراکی دریافت خواهید کرد. از هرس بیش از حد خودداری کنید و مطمئن شوید که خاک آب اضافی را تخلیه می‌کند.

روش‌های مدیریت

  • کاشت ارقام با رشد معین؛
  • کاشت در خاک‌های با زهکشی خوب و حفظ رطوبت یکنواخت و مناسب خاک در هفته در طول فصل رشد بسته به منطقه تولید
  • مراقب باشید بیش از حد بارور نشوند مخصوصاً با کودهای نیتروژنی و ارائه کود فسفر مناسب (برای توصیه‌های خاص کود به نتایج آزمایش خاک خود مراجعه کنید) ؛
  • اجتناب از هرس شدید
  • حفظ دما زیر 35 درجه سانتی‌گراد با استفاده از سایه‌اندازی

یک پاسخ

  1. با درود فراوان مقاله شما در خصوص گوجه فرنگی خوب بود ‌لی در خصوص کاسبرگ روی گوجه مو شکافی نشده است . تعداد ۵ یا ۶ کاسبرگی که روی گوجه است معمولا روی گوجه چسبیده است ولی بعضی موقع برعکس وبه بالا بلند می‌شود که دلیل بر کمبود عنصری میباشد .آن مواد چیست ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *