مدیریت تغذیه گل رز

حد مجاز عناصر غذایی در برگ گل رز

عنصر

کمبود

مطلوب

سمیت

نیتروژن (درصد)

2.8-2.99

3-5

5<

فسفر (درصد)

0.21-0.24

0.25-0.5

0.5<

پتاسیم (درصد)

1.49-1.10

1.5-3

3<

کلسیم (درصد)

0.8-0.99

1-2

2<

منیزیم (درصد)

0.21-0.24

0.25-0.5

0.5<

گوگرد (درصد)

0.20-0.24

0.25-0.7

0.7<

بور (پی پی ام)

25-29

30-60

60

مس (پی پی ام)

4-5

7-25

25<

آهن (پی پی ام)

50-59

60-200

200<

منگنز (پی پی ام)

25-29

30-200

200<

مولیبدن (پی پی ام)

0.06-0.09

0.1-0.9

0.9<

روی (پی پی ام)

15-17

18-100

100<

 تغذیه گل رز

مدیریت تغذیه در گل رز بسیار مهم می‌باشد درصورتیکه مدیریت تغذیه  گل رز بخوبی انجام شود باعث تولید شما بوته‌های مقاوم و سالم داشته باشید و اگر مدیریت تغذیه گل رز به درستی صورت گیرد سبب افزایش گلدهی می‌شود.
انواع کود مورد استفاده در تغذیه گل رز: کودهای ارگانیک که علاوه بر تغذیه گل رز، خاک را غنی کرده و از میکروارگانیسم‌های موجود در خاک حمایت می کنند.

در این شرایط به دلیلی داشتن خاک متعادل سیستم ریشه گیاه می‌تواند کاملا گسترش یابد و در نهایت با رعایت اصول مدیریت تغذیه گل رز بوته‌های سالم و قوی در مقابل بیماری و آفات داشته باشیم.

کنجاله یونجه می‌تواند به اضافه یک کود شیمیایی فسفاته و کود متعادل در زمان رشد رویشی گیاه در تغذیه گل رز استفاده شود و کود آلی دیگر از جمله: پودر استخوان که در افزودن فسفر به خاک قبل از کاشت و حفظ اصول مدیریت تغذیه گل رز کمک می‌کند.

کود خون خشک شده حیوانات برای جذب نیتروژن برای گیاه مناسب باشد. همچنین کود ماهی یا امولسیون آن می‌تواند به صورت رقیق شده با آب به عنوان کودهای نیتروژنه مورد استفاده قرار بگیرد.

کود پیت مرغی برای تامین ازت و کود ارگانیک نمک اسپوم و جلبک دریایی که منبع خوب نیتروژن و فسفات هستند استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که کودهای کاملا ارگانیک مانند: فضله پرندگان و اسب‌ها نیز می‌تواند بهترین کود در فصل پاییز به صورت حفر در خاک بستر باشد.

کودهای آلی، کودهای دامی و کمپوست منبع بسیار خوبی از هر سه عنصرN ، P و K است. همیشه مطمئن شوید که کود “پوسیده” است، یعنی تازه نیست، در غیر این صورت ازت آن زیاد است و باعث آسیب رسیدن به گیاه می شود.

این کودها را در زمان کاشت با خاک مخلوط کنید، یا هر بهار یک لایه 2/5 تا 5 سانتی متری در اطراف گل رز بریزید.
کودهای شیمیایی
کود مخصوص گل رز وجود دارد که متناسب با نیازهای بالای فسفر گل رز، با نسبت NPK به‌صورت 16-24-18 ساخته‌شده‌اند. همچنین می‌توانید از کود کامل عمومی با نسبت فسفر بالا به‌صورت 5-10-5، 4-8-4 یا 4-12-4 استفاده کنید.
از آنجاکه غلظت کودهای غیر شیمیایی بیشتر از کودهای ارگانیک است، آن را روی خاک خشک انباشته نکنید چون این کار می‌تواند باعث سوختگی گیاه شود.

در عوض، کود را به‌طور نازک و یکنواخت در اطراف گیاه پهن کنید و به‌آرامی با شن کش آن را درون خاک مرطوب یا نمناک بکشید.

بهترین زمان استفاده از کود دقیقاً قبل از بارندگی یا قبل از آبیاری است. کود را از ساقه و پیازهای پیوندی دورنگه دارید و گیاهان را بعد از استفاده از کود به‌خوبی آبیاری کنید.
در خصوص استفاده از کودهای شیمیایی به سه نکته بایستی توجه کنید.
1. توجه به خاک و استفاده از کودهای مکمل جهت اصلاح خاک
2. عدم استفاده مداوم از یک کود، استفاده مداوم از یک کود می‌تواند منجر به تجمع نمک در خاک شود
3. اطمینان از زهکشی مناسب خاک
در خصوص زمان مصرف کودها و همچنین نوع کود مصرف بایستی به رقم کاشته شده و منطقه توجه فرمایید و حتما آزمایش آب و خاک از باغ یا گلخانه خود داشته باشید.
قبل از کاشت و قبل از اینکه اولین شکوفه گل رز ظاهر شود استفاده از کودهای آلی بهترین گزینه می‌باشند و درصورتیکه آزمایش خاک انجام گرف و کمبود عناصر وجود دارد از کودهای شیمیایی بعنوان مکمل استفاده کنید.

اما مصرف کودهای شیمیایی بهتر است بعد از شکوفایی اولین گل‌ها باشد. استفاده زودهنگام از کودهای شیمیایی می تواند ریشه های نازک و جدید گل رز را بسوزاند.
آغاز کوددهی بعد از ظاهر شدن اولین برگ‌ها که خطر سرمازدگی شدید بهاری وجود ندارد. در فصل رشد، در مورد دفعات باروری و کوددهی میانگین هر دو تا سه هفته یک بار بایستی به بوته‌های گل خود کود دهید.

کودهای جامد یا دانه گرانولی را به صورت دایره ای به شعاع ساقه بوته روی سطح خاک گیاه تا حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) پخش کنید و تا عمق 5 سانتیمتر داخل خاک مصرف شوند.

از کود طبیعی مایع هم به همین روش می توانید استفاده کنید ولی دیگر لازم نیست در عمق خاک فرو رود.
برنامه ریزی مراحل بعدی کوددهی بستگی به مدت زمان و تعداد گلدهی دارد اما در حالت کلی بایستی پس از هر بار گلدهی با تقسیم بندی مناسب به گل رز خود کود دهید.

حتما توجه کنید در اواخر دوره رشد نباید کوددهی زیاد باشد زیرا با مصرف کود شاخه های جدید و جوان بوجود می‌ ایند که در اثر سرما پاییز و زمستان از بین می‌روند.
مرحله سوم در زمان خواب گل می‌باشد که چون گیاه خواب است کوددهی مشکل ایجاد نمی‌کند و جهت استارت مناسب در بهار می تواند مفید باشد.

مدت توصیه شده در حدود یک ماه تا چهل روز قبل از اولین سرما می‌باشد. در بسیاری مناطق مدت ذکر شده در بالا اواسط ماه مرداد خواهد بود. اما شما پیش بینی سرما در منطقه خود را دقیق برآورد کنید.
نقش هریک از عناصر در گل رز
نیتروژن (N) برای رشد شاخ و برگ و افزایش گلدهی گل رز
کمبود نیتروژن سبب زرد شدن برگ ها، توقف رشد و کوچک شدن گل ها می شود.
فسفر (P) برای رشد ریشه و افزایش گلدهی گل رز نیاز است
کمبود فسفر باعث ریزش برگ و ضعیف شدن ساقه های گل
پتاسیم (K) برای تشکیل گل ضروری است. در زمان استرس و یا در اثر آسیب حشرات و بیماری ها یا در شرایط نامناسب آب و هوایی،  کمبود پتاسیم می تواند منجر به زرد شدن حاشیه برگ، ضعیف شدن ساقه های گل و جوانه شود.
علاوه بر این سه عنصر، ریز مغذی های مختلف از جمله آهن، کلسیم و منیزیم، منگنز، مس، گوگرد و بور نیز برای رشد و شکوفایی رز ضروری هستند.

برنامه کودی کشت هیدروپونیک

در سیستم هیدروپونیک ، محلول های غذایی تنها منبع تغذیه گیاهان هستند . مواد مغذی گیاه در محلول غذایی باید در تعادل مناسب استفاده شود
. برای انتخاب کودها و تهیه محلولهای مغذی هیدروپونیک ، عوامل زیر را باید در نظر گرفت:
1. غلظت عناصر مضر مانند سدیم ، کلرید و بور.
2. شوری و کیفیت آب و مقدار pH محلول هیدروپونیک
3. تنظیم دقیق غلظت مواد غذایی لازم در محلول هیدروپونیک
4. حفظ تعادل مواد مغذی متناسب با گیاهان

نمک های کل حل شده در محلول غذایی هیدروپونیک به عنوان معیار اندازه گیری در نظر گرفته می شوند.
هدایت الکتریکی (EC) یک پارامتر است که جهت تنظیم مقدار کوددهی استفاده می شود.
میزان عناصر غذایی در سیستم هیدروپونیک بسته به دلیل گردش مجدد میزان عناصری از جمله (سدیم ، کلرید ، فلوراید و …) که به مقدار زیاد توسط گیاهان جذب نشده یا یونهای آزاد شده توسط گیاه معمولا در محلول غذایی هیدروپونیک رسوب می کنند.
ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC) سنگ بنای تغذیه هیدروپونیک است. تأثیر کاتیون پتاسیم در ظرفیت تبادل کاتیونی مسلم است.
، طیف وسیعی از مواد مغذی در محلولهای غذایی هیدروپونیک

عنصر

فرم یونی جذب گیاهان می شود

غلظت (ppm = mg/l)

نیتروژن

نیترات (NO 3) ، آمونیوم (NH 4)

100-250

فسفر

فسفات دی هیدروژن (H 2 PO 4) ، فسفات (PO 4 ) ، مونوهیدروژن فسفات (HPO 4)

30-50

پتاسیم

پتاسیم (K)

100 تا 300

کلسیم

کلسیم (Ca  )

80-140

منیزیم

منیزیم (Mg  )

30-70

گوگرد

سولفات (SO 2− )

50-120

اهن

 آهن دو و سه ظرفیتی (Fe)

1 – 5

فلز مس

مس (Cu )

0.04-0.2

منگنز

منگنز (Mn)

0.5-1.0

فلز روی

روی (Zn )

0.3-0.6

مولیبدن

مولیبدیت (MoO 4 )

0.04-0.08

بور

اسید بوریک (H 3 BO 3 ) ، بورات (H 2 BO 3)

  0.2-0.5

کلرید

کلرید (Cl  )

<75

سدیم

سدیم (Na )

<50  سمی برای گیاهان

در خصوص محلول غذایی در سیستم هیدروپونیک باید مرتباً از نظر درصد شوری، میزان عناصر موجود در محلول و دمای آب محلول غذایی بررسی صورت گیرد.

pH ایده آل محلول غذایی در کشت هیدروپونیک

محدوده pH ایده آل برای محلول مغذی هیدروپونیک 5.8-6.3 است. اگر سطح pH به زیر 5.5 برسد ، خطر مسمومیت ریز مغذی ها و همچنین اختلال در کلسیم و منیزیم افزایش می یابد.

در سیستم بسته ، تأثیر ریشه ها بر مقدار pH محلول هیدروپونیک زیاد است. این باعث نوسان pH می شود. از اسید سولفوریک ، اسید فسفریک و اسید نیتریک برای تنظیم خاصیت اسیدی محلول غذایی هیدروپونیک استفاده می شود.

یکی از مهمترین عوامل موثر برمقدار pH محلول مغذی افزودن آمونیوم/نیترات است.
یونهای که در EC اثر فعال دارند   Caو Mg  ، K  ، Na از + ، H و OH  . ریزمغذی هایی مانند Fe ، Cu ، Zn ، Mn ، B ، Mo و Ni تأثیر قابل توجهی بر EC ندارند ، زیرا کمتر از عناصر درشت مغذی توسط گیاهان جذب می شوند .
کشت بدون خاک امکانات متنوع و قابل کنترل را برای افزایش کیفیت محصولات و تولید فراهم می کند. پارامترهایی ماننددرجه حرارت، pH، رسانایی الکتریکی، و محتوای اکسیژن در محلول مغذی قابل کنترل هستند.

ضروری است که این پارامترها به موقع و دقیق بررسی شوند تا فواید این کشت حفظ شوند.

وقتی دمای محلول افزایش می یابد ، مصرف O2افزایش می یابد. اگر تهویه در ریشه کافی نیست ،غلظت CO2در ریشه افزایش می یابد

کیفیت پایین آب می تواند منجر به غلظت بیش از حد NaCl در محلول غذایی شود. بنابراین، فعالیت های مواد مغذی یون می تواند به کاهش و نسبت سدیم  : کلسیم  ، سدیم  : پتاسیم و کلسیم : منیزیم  و کلر : نیترات ممکن است افزایش یابد.

کودهای متدوال در کشت گل رز

NPK ۲۰-۲۰-۲۰
دارای تعادل ۳ ماده غذایی درشت مغذی هستند و درصد کمی از مواد ریز مغذی نیز در آن‌ها وجود دارد به صورت جامد و مایع پیشنهاد می‌شود.
کود به صورت جامد ۱۱۰ تا ۲۳۰ گرم را در ۱۵ سانتی متر از خاک اطراف بوته گیاه پخش کنید و سپس گیاه را آبیاری کنید، تا کود به عمق و ریشه گیاه رسیده و سوخت و ساز انجام شود.
توجه کنید که برخی از گونه های گل رز در اواسط تابستان نیز بارور خواهند شد، پس باید در این گونه‌ها در این زمان هم از کود شیمیایی استفاده شود.

NPK 12-12-36

پتاس بالا برای بالا بردن توانایی گلدهی گل رز در برابر سرما و عوامل محیطی استفاده می‌شود که در نتیجه موجب سرسبز شدن بیشتر گیاه و نیز تسریع در گلدهی و افزایش گلدهی گل رز خواهد شد.
کود نیترات پتاسیم
نیترات پتاسیم که کودی محلول در آب است، می‌توان نیاز گیاه به ازت را رفع نمود که اگر در مراحل رویشی گل رز از ازت استفاده نشود موجب کوچک شدن برگ‌ها و زردی آن‌ها از برگ‌های قدیمی به طرف برگ‌های جدید می‌شود.

همچنین پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم موجب کیفیت در گلبرک‌ها و رنگ آن‌ها می‌شود.
از این دست کودهای حاوی ازت که برای گل رز مناسب هستند می‌توان به کودهای اوره که سرعت جذب نیتروژن بالاتری دارند و به دو نوع گرانوله و محلول پاشی استفاده می‌شوند .

کود نیترات آمونیوم که حاوی ۳۶ درصد ازت بوده و به نسبت کودهای حاوی ازت دیگر آب‌شویی سریع تر و ماندگاری کمتری دارد اشاره نمود.

کود کلات آهن

آهن مورد نیاز گیاه گل سرخ به صورت کلات قابل استفاده است، موجب شادابی و پر رنگ شدن برگ‌ها و افزایش تعداد گل‌ها در گل رز خواهید شد. این کود را باید در تمام سطح خاک پخش کنید و بعد گیاه را آبیاری کرده تا جذب شود.
البته استفاده از کود شیمیایی جامد نمک منیزیم جهت رفع منیزیم مورد نیاز گل رز که با تولید هیدروکربن‌ها و ساخت کلروفیل موجب افزایش گلدهی گل رز و بهبود کیفی گلدهی می‌گردد.

کود نیترات کلسیم به میزان ۱۰ گرم به صورت محلول پاشی جهت رفع کلسیم برای تحکیم دیواره سلولی و افزایش عمر گلجایی رز می‌شود پیشنهاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *