شرایط مورد نیاز رشد انبه

شرایط مورد نیاز رشد و باروری درخت انبه در درجه اول عبارتند از :گرما و رطوبت محل و در درجه دوم شدت وزش باد و ارتفاع محل کشت از سطح دریا است.

گرما

شرایط مورد نیاز رشد انبه درجه حرارت مناسب است. درجه حرارت مناسب جهت رشد و نمو و انبه 24 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. انبه می‌تواند دمای 48 درجه سانتی‌گراد را در طول دوره رشد و نمو میوه در صورت وجود آبیاری کافی تحمل نماید. دمای پایین رشد درخت انبه را محدود می‌نماید. به طور کلی درخت انبه گیاهی حساس به سرما است ولی این حساسیت نسبت به انواع مختلف انبه متفاوت است. حداقل سرمای قابل تحمل برای این درخت در حدود 2/5درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 سن درخت در مقاومت به سرما دخالت تام دارد. گرمای خشک مخصوصاً اگر با باد شدید همراه باشد ممکن است باعث خشک شدن و یا حداقل باعث ضعیف شدن درخت انبه گردد. به طور کلی هر اندازه میزان گرمای محل بیشتر باشد تاریخ گل کردن درخت انبه نیز زودتر انجام می‌گیرد.

سرمازدگي و يخبندان، مخصوصا به نهال‌هاي جوان انبه، به شدت آسيب مي‌رساند. درجه حرارت بالا به تنهايي براي درختان انبه مضر نیست، ولي زماني كه اين درجه حرارت با باد گرم و كاهش شديد رطوبت توأم شود (بادهاي گرم و خشك) مي‌تواند براي اين درختان مضر باشد. نظیر اين وضعيت در استان‌هاي جنوبي كشور بسیار مشاهده می‌شود، به همین دلیل توصيه مي‌شود که باغات انبه در مناطقي با شدت باد كم يا داراي بادشكن مناسب احداث شود. درختان انبه در مناطقی رشد مي‌کنند كه داراي بارندگي كافي از 750 تا 3750 ميلي‌متر در سال باشد، ولي تحت شرايط آبياري، اين درختان به راحتي در مناطق گرم و خشك نيز رشد مي‌کنند و توليد محصول خوبي نیز دارند. علي رغم نياز آبي بالاي درختان انبه، در مواردي كه بارندگي فصلي منطقه با شروع گل‌دهي درختان انبه توأم شود، باعث بروز خسارت شديد، عدم تلقيح گل‌ها، شيوع بيماري‌ها و آفات از جمله سفيدك پودري گل‌آذين و آنتراکنوز مي‌شود. بنابراین در فصل گل‌دهي انبه، درختان به شدت به آب وهواي خشك نياز دارند.

ارتفاع از سطح دریا

بهترین تولید انبه در ارتفاع کمتر از ۸۰۰ متر از سطح دریا صورت می‌گیرد. درخت انبه را در ارتفاعات مختلف از سطح دریا می‌توان کاشت و این ارتفاع از 4 تا ۱۳۵۰ متر متفاوت است. از نظر اقتصادی کمتر اتفاق می‌افتد که در ارتفاع بیش از ۶۰۰ متر از سطح دریا باغ انبه احداث کنند. در این ارتفاع در صورتی که محل باغ از باد محفوظ نباشد درخت انبه از سرمای زمستان متاثر می‌شود و در این صورت درختان جوان به کلی خشک می‌شوند.

میزان تاخیر در گل کردن درخت انبه در اثر ارتفاع از سطح دریا بنا بر مشاهداتی که به عمل آمده است برای هر ۱۲۰ متر ۴ روز می‌باشد و برای هر یک درجه عرض جغرافیایی نیز موقع گل کردن درخت انبه چهار روز دیرتر انجام می‌گیرد.

خاک

درخت انبه در طيف وسيعي از خاك‌ها نظیر خاك‌هاي سنگلاخي، آبرفتي، شني لومي تا شني و حتي در خاك‌هاي فقير با كمبود شديد مواد غذايي نيز مي‌تواند رشد کند؛ اما براي رشد مطلوب نيازمند كوددهي خوب است، زيرا نياز كودي بالایی دارد. انبه در مراحل اوليه رشد به مراقبت و كوددهي مناسب نياز دارد. این درخت در مناطقي كه خاك‌هاي آبرفتي با مواد آلي بالا و زهكشي خوب داشته باشد، رشد مطلوبي دارد.

بهترین رشد درخت انبه در خاک هایی با اسیدیته بین 7/5-5 می‌باشد. درخت انبه در انواع مختلف خاک‌ها که از نظر خواص فیزیکی (لیمونی یا آهکی و یا رسی) و چه از نظر حاصلخیزی خاک نتیجه رضایت بخش می‌دهد. درخت انبه از زمین‌های مرطوب گریزان است گیاه انبه حساسیت چندانی به نوع خاک ندارد لذا می‌تواند در انواع خاک‌ها رشد کند ولی بهترین اراضی برای کاشت درخت انبه از نظر موقعیت، زمین‌های باشیب ملایم و خاک شن و رس و یا شنی و هوموس‌دار و میزان pH بین 5/5 و 5/7 و سطح آب زیرزمینی حداقل به فاصله 1/8 متر از سطح خاک می‌باشد.

در انواع گوناگونی از خاک‌هایی که زهکشی مناسبی داشته باشند رشد می‌کنند. این درخت به فضای زیادی برای رشد و گسترش ریشه نیاز دارد، لذا خاک‌های کم عمق برای آن مناسب نیستند. به لحاظ نوع خاک، خاک‌های شنی لومی و نیمه‌سنگین مناسب‌تر بوده و خاک‌های سنگین، شنی سبک و دارای املاح نمکی و یا حالت ماندابی، نامناسب می‌باشند. زهکشی به خصوص در اوایل دوره رشد ضروری است.

انتقال نهال انبه باید با شروع فصل بارندگی انجام گیرد. درختان پیوندی را در سطح 12×12 متر و درختان غیر پیوندی را باید در سطح 14×14متر کشت نمود. عمق چاله‌ها و همین‌طور طول و عرض چاله یک متر می‌باشد. جهت کاشت خاک سطح الارض و تحت الارض را از هم جدا کرده و سپس خاک سطح‌الارض را با مقداری کود حیوانی یا کمپوست مخلوط نموده و چاله را از این مخلوط پر می‌نمایند. خاک اطراف گیاه را با پا سفت کرده و از خاک تحت الارض برای چاله اطراف درخت استفاده می شود.

در دو فصل خشک و گرم و فصل سرد از کاشت درخت انبه باید خودداری نمود و بهترین زمان کشت پایان فصل گرما می‌باشد. در ایران که میزان بارندگی خیلی کم است می‌توان درخت انبه را پس از پایان فصل گرمای شدید یعنی در اواخر پاییز کاشت تا اوایل زندگی نهال جوان در محل اصلی مصادف با فصل معتدل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *