بی ثمری فلفل

بی ثمری فلفل به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

9 دلیل بی‌ ثمری فلفل و راهکارهای غلبه بر آن

  • دماهای بالا

محدوده دمایی ایده آل در روز برای فلفل دلمه ای 21 -27 درجه سانتی‌گراد و 21 تا 29 درجه سانتی‌گراد برای فلفل های تند است. دمای شب باید بین 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد باقی بماند.

اگر هوا در روز بیش از 32 درجه سانتی‌گراد و در شب 24 درجه سانتی‌گراد گرم شود، فلفل دچار ریزش گل می‌شود. البته، عدم وجود گل به معنای عدم رشد میوه است. اگر میوه از قبل سفت شده باشد، دمای شدید رشد آن را به تاخیر می اندازد.

  • دماهای پایین

فلفل  از دمای پایین آسیب می‌بینند. دمای شبانه کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد باعث کاهش گرده افشانی و تشکیل میوه می شود. دوره های طولانی هوای سرد در بهار نیز می تواند منجر به ریزش گل شود.

نشاکاری خیلی زود در بهار، زمانی که دما هنوز سرد است، گیاهان را ضعیف می کند. گیاهان ضعیف میوه زیادی تولید نمی کنند.

  • نوع رقم فلفل

فلفل دلمه‌ای از نظر دما کمی حساس تر از فلفل‌های تند هستند. این حساسیت بیشتر باعث می شود فلفل دلمه ای بیشتر مستعد سقط گل یا به تعویق انداختن رشد میوه باشد.

گونه های مختلف برای رسیدن به بلوغ به زمان بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند. انتخاب یک رقم فلفل دیررس برای یک منطقه کوتاه فصل، می تواند منجر به برداشت ضعیف شود.

  • خاک خشک

خاک بیش از حد خشک به گیاهان فلفل تنش وارد می کند که منجر به ریزش گل  و بی ثمری فلفل می شود. پژمرده شدن برگها یکی دیگر از علائم کم‌آبیاری است.

  • نور ناکافی

کاشت بذر بدون قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید منجر به نشاهای دارای ساقه‌ی بلند و برگ های دور از هم و بی ثمر می‌شود. پس از نشاکاری، نور ناکافی خورشید منجر به کاهش اندازه و عملکرد فلفل می‌شود.

  • باد خیلی زیاد

گلدهی زمان حساسی برای فلفل است. باد زیاد می‌تواند در گرده افشانی اختلال ایجاد کند و باعث شود فلفل گل‌های خود را از دست بدهند. گاهی باد کل گیاه را از بین می‌برد.

  • عدم تعادل مواد مغذی

نیتروژن باعث رشد رویشی در گیاهان می شود، اما نیتروژن بیش از حد منجر به رشد رویشی زیاد نسبت به تشکیل میوه‌ می‌شود.

  • رطوبت زیاد

رطوبت زیاد می‌تواند با چسبناک کردن گرده‌ها مانع گرده‌افشانی شود که می‌تواند باعث بی ثمری فلفل شود.

  • آفات و بیماری‌ها

بیماری ها و قارچ ها نیز می توانند بهره وری گیاه فلفل را کاهش داده و آنها را از بین ببرند.

چگونه می‌توان تولید میوه را در گیاهان فلفل توسعه داد؟

متغیرهای زیادی وجود دارد که می‌توانند در رشد میوه، به ویژه در مورد گرده افشانی و تشکیل میوه، اختلال ایجاد کنند. خوشبختانه راه های زیادی برای مبارزه با این مشکلات وجود دارد.

در اینجا راه‌هایی برای حمایت از تشکیل میوه در گیاهان فلفل وجود دارد:

  • آب و هوا را کنترل کنید

نمی‌توان آب و هوا را کنترل کرد، اما می‌توان با پوشاندن بوته های فلفل با پلاستیک قبل از شب های سرد، گرمای خاک را حفظ کرد.

  • از بادشکن استفاده کنید

اگر در یک مکان بادخیز زندگی می کنید، از بادشکن برای محافظت از بوته‌های خود استفاده کنید.

  • انتخاب رقم مناسب

برای تولید موفق، از ارقام فلفل مناسب برای منطقه خود استفاده کنید. گونه های فلفل مقاوم به بیماری در آب و هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کنند.

اگر در منطقه خنک‌تری زندگی می‌کنید، گونه‌هایی را انتخاب کنید که تحمل بیشتری نسبت به هوای سرد دارند. اگر در ارتفاعات بالا یا جایی با فصل رشد کوتاه زندگی می کنید، ارقام زودرس را انتخاب کنید.

  • نشاکاری

برای نشاکاری فلفل وقت بگذارید. توصیه می‌شود فلفل را با هوای 60 درجه فارنهایت برای چند روز سخت (مقاوم) کنید.

این به جلوگیری از شوک انتقال نشاء کمک می‌کند، اما سخت شدن بیش از حد رشد گیاه را کند می کند .

  • آفتاب کامل

استفاده از نور به مدت 16 – 14 ساعت در روز برای رشد توصیه می‌شود. هنگام انتقال نشا، فلفل حداقل به 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارند، اما 8 ساعت یا بیشتر ایده آل است. این عمل از تولید میوه سالم حمایت می‌کند.

  • هرس کنید

برای تشویق رشد جانبی، بالای گیاهان فلفل را حذف کنید. این عمل به استقرار گیاه برای جلوگیری از آسیب ناشی از بادهای شدید کمک می کند. همچنین هرس باعث افزایش تولید میوه می شود.

  • خیساندن عمیق

حدود یک بار در هفته، اگر خاک شما شنی است، خاک خشک را با عمیق خیس کنید. بعد از باران از آبیاری خودداری کنید.

  • استفاده از نیتروژن

از نیتروژن اضافی اجتناب کنید، اما از آن برای افزایش عملکرد استفاده کنید. به گیاه فلفل خود قبل از گلدهی اولین میوه نیتروژن بدهید تا در ابتدا رشد رویشی را تشویق کنید.

این امر باردهی را به تاخیر می‌اندازد، اما به گیاهان اجازه می دهد تا قبل از تولید میوه، رشد شاخه ها و برگ  بیشتر شده که در نهایت برداشت بیشتری داشته باشید.

بدون افزایش نیتروژن، گیاه انرژی خود را از رشد رویشی به رشد میوه منتقل می کند. توصیه می‌شود که 75 درصد نیتروژن گیاه را قبل از تشکیل اولین میوه‌ها و سپس 25 درصد در طول فصل تا چند هفته قبل از برداشت به گیاه بدهید.

  • اسپری هورمونی

از اسپری تشکیل گل برای تشویق رشد میوه در هوای خنک و ابری استفاده کنید. آنها را در حرارت زیاد اسپری نکنید.

  • کمک به گرده افشانی

اگر شرایط برای مدت طولانی در طول گلدهی مرطوب باشد، می توانید با زدن چند ضربه به ساقه ها برای انتقال گرده به گیاه فلفل کمک کنید تا گرده افشانی خود را انجام دهد.

گیاهان مختلف در مورد چیزهای مختلف حساس هستند. برای فلفل، دما است. دلایل احتمالی زیادی برای ایجاد مشکل در تولید فلفل وجود دارد، اما اغلب به شرایط بسیار گرم یا خیلی سرد برای گل‌ها و میوه‌ها خلاصه می‌شود.

یک پاسخ

  1. سلام وقت بخیر نشای فلفل سبز قلمی در سبد بزرگ میوه کاشتم بسیار خوب رشد کرده در پشت بام قراردادم، بدون هیچ آفتی و خیلی هم گلدهی خوبی داشت ولی متاسفانه هیچ کدوم میوه نداد!! کاری می تونم انجاام بدم برای میوه دهیش؟ ضمنا الان یه چند تا خیلی کم جوونه های میوه روداره ولی بسیار کوچکه در اندازه عدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *