ارقام توت فرنگی

ارقام توت‌فرنگی

ارقام توت فرنگی روز خنثی

  • توت‌فرنگی آلبیون

توت‌فرنگی اصلاح شده آلبیون یکی از ارقام توت فرنگی روز خنثی است که  رقم است که در سال 2006 توسط تولیدکنندگان از کالیفرنیا اختراع شده است. آلبیون با توت‌های قرمز روشن براق و برگ‌های براق متمایز است.

در داخل میوه یک رنگ صورتی غنی و یک ساختار متراکم است.

عملکرد در بوته کمتر از سلوا است، اما بوته کوچکتر فرصت کاشت با تراکم بالاتر را فراهم می کند، به این معنی که عملکرد در هکتار کاهش می‌یابد. دسته بندی میوه‌ها با 70% میوه های کلاس 1 خوب است. میوه ها در ابتدای برداشت، دراز و مخروطی شکل و بعد تا حدودی پهن تر می‌شوند. طعم بسیار مطبوع، میو‌ ها ترد و ماندگاری خوب است.

وزن یک توت به طور متوسط 50 گرم، عملکرد توت فرنگی آلبیون از 5/0کیلوگرم تا 2 کیلوگرم در بوته در هر فصل (بسته به شرایط رشد)؛

ساقه های قوی گل، وزن توت ها را حفظ می‌کنند، بنابراین زمین را لمس نمی‌کنند.

توت فرنگی آلبیون به بیماری‌ها مقاوم است، بنابراین نیازی به درمان با مواد شیمیایی نیست.

رقم آلبیون یک رقم روز خنثی بوده و از نظر طعم دارای استاندارد طلایی است. “آلبیون” مقاوم به پژمردگی ورتیسیلیوم (Verticillium dahlia) و پوسیدگی فیتوفترا (Phytophthora cactorum) بوده و مقاومت نسبی به پوسیدگی آنتراکنوز (Colletotrichum acutatum)  دارد.

آلبیون به کرم عنکبوتی دو نقطه‌ای (Tetranychus urticae) مقاوم است. میوه “آلبیون” اغلب بلند، مخروطی و متقارن است. میوه آلبیون سخت بوده و به رنگ قرمز تیره است.

همواره در طول فصل رشد رقم آلبیون میوه تولید می­کند. یکی از دلایل این امر تولید تعداد زیادی ساقه رونده می­باشد که باعث حفظ تولید بالا می­گردد.

توت فرنگی آلبیون
  • توت‌فرنگی سن آندریاس San Andreas

سن آندریاس یک رقم خنثی و روز متوسط با الگوی تولید بسیار شبیه به آلبیون است. سان آندریاس نیاز سرمایی کمی دارد. در طول برداشت، رقم رانر کمتری ایجاد می‌کند. گیاه هنگام برداشت کمی قوی تر می‌شود. میوه ها قوی، یکنواخت و با ظاهری زیبا هستند. رنگ آن روشن‌تر از آلبیون است. طعم آن در تابستان خوب است، اما در اواخر پاییز شیرینی کمتری دارد. سن آندریاس کمتر مستعد ابتلا به بیماری است.

توت فرنگی سان آندریاس
  • رقم Monterey (مونتری

رقم مونتری یکی از ارقام توت فرنگی روز خنثی است که این رقم گلدهی کمی قوی‌تر از آلبیون دارد و الگوی تولید مشابهی دارد. این گیاه قوی‌تر است و ممکن است به فضای بیشتری نسبت به آلبیون نیاز داشته باشد. میوه‌ها بزرگ، سفت، و قرمز تیره هستند. طعم و مزه آن خوب است با طعم شیرین متمایز، چیزی که اغلب در انواع کالیفرنیایی دیده نمی‌شود. مونتری نسبت به بیماری‌های قارچی کاملاً مقاوم است اما می‌تواند به کپک مبتلا شود.

مونتری
  • Diamante 

دیامانته یکی از ارقام توت فرنگی روز خنثی است که میوه‌ها براق هستند و ظاهر خوبی دارند. این گیاه فشرده است و در برابر سفیدک مقاوم است.

دیامانته
  • Ostara

میوه‌ها با اندازه متوسط، به طور منظم مخروطی شکل و قرمز روشن هستند. اولین جوانه گل باید حذف شود تا گیاه جوان رشد کند.

اوستارا
  • Cabrillo 

رقم کابریلو عملکرد خوبی دارد و توت فرنگی درشت و یکنواختی تولید می‌کند. عملکرد کابریلو بالاتر از آلبیون و سن آندریاس است. این رقم میان‌رس و همیشه گل می‌دهد. طعم کابریلو عالی است، ترکیبی خوب از ترش و شیرین. رقم تجاری مناسبی است. کابریلو مقاومت متوسطی در برابر شایع‌ترین بیماری‌های توت فرنگی دارد.

توت فرنگی کابریلو
  • Harmony “P061103”

هارمونی رقم آمریکایی است که حتی در بدترین شرایط آب و هوایی به تولید خوب خود ادامه می‌دهد. میوه‌ها براقیت و رنگ بسیار زیبایی دارند. سفتی و طعم میوه خوب است. بذرها کمی عمیق‌تر در پوست هستند. این واریته نسبت به سفیدک، فیتوفتورا و بوتریتیس حساس نیست و حتی مشکل کمی با تریپس دارد.

توت فرنگی هارمونی
  • Malling Champion

Malling Champion گونه جدید NIAB EMR است. توت فرنگی ها شکل مخروطی یکنواخت و درخشندگی زیبایی دارند. این گیاه رشد فشرده‌ای دارد و سرعت برداشت این رقم بالاست. میوه سفت است و رقم تجاری مناسبی است. طعم کاملاً خنثی است. این رقم نسبت به phytophtora cactorum، ورتیسیلیوم خیلی حساس نیست و بیشتر به سفیدک حساس است.

توت فرنگی چامپیون
  • Portola 

پورتولا به دلیل واکنش گلدهی قوی می‌تواند در بسیاری از سیستم‌های رشد استفاده شود. بنیه گیاه قوی‌تر از آلبیون است به همین دلیل تراکم گیاه می‌تواند کمتر باشد. میوه‌ها اندازه‌ای مشابه با آلبیون دارند، رنگ آنها کمی روشن تر است اما تا حدودی در برابر باران تحمل کمتری دارند. طعم آن در طول فصل قابل قبول و ثابت است. پورتولا ماندگاری خوبی دارد. به نظر می رسد پورتولا تا حدودی نسبت به فیتوفتورا حساس است.

توت فرنگی پورتولا
  • Vima Rina

این رقم باردهی و بسیاری از ویژگی‌های خارجی رقم سلوا را دارد. تفاوت آن در این است که کمتر سفت است و طعم بهتری دارد. منحنی تولید در ابتدای زمان برداشت بیشتر و پس از پیک سلوا نیز بالاتر است. بنابراین تولید تا حدودی بیشتر از سلوا است.

توت فرنگی ویمارینا
  • Selva 

سلوا یکی از ارقام جدید در اروپای شمالی در گذشته بوده است و ثابت کرده است که برای صادرات بسیار مناسب است. میوه‌ها بسیار سفت و قابل حمل هستند. طعم رقم خنثی است. گیاهان به راحتی و بدون آسیب اضافی کشت می‌شوند.

توت فرنگی سلوا
  • Mara des Bois (رقم روز خنثی)

این رقم دارای ویژگی‌های توت فرنگی جنگلی است. طعم آن تا زمانی که گاهی مانند توت فرنگی جنگلی معطر می‌شود بسیار خاص است. میوه ها بزرگتر از یک توت فرنگی جنگلی هستند، اما کوچکتر از انواع توت فرنگی معمولی هستند. میوه توت فرنگی واقعا سفت نیست و بنابراین برای فروش مستقیم مناسب است.

توت فرنگی مارادس بویس

ارقام روزکوتاه توت فرنگی

  • توت فرنگی سابرینا

یکی از بهترین ارقام توت فرنگی است که میوه‌های درشتی داشته و از لحاظ طعم و عطر و انبار مانی بسیار عالی می‌باشد. درشتی میوه‌ها در طول دوره باردهی این رقم حفظ می‌شود.

نوع بذر : استاندارد

کاشت: پس از سرمادهی به روش بذرهای خاص و ریز

عمق کاشت: نیم سانتی متر

فاصله کشت: حداقل 30 سانتی متر

دمای مناسب: 20 تا 30 درجه سانتی گراد

نور مورد نیاز: 6 تا 8 ساعت

قوه نامیه : بیش از 85 درصد

نیازمند به سرمادهی

توت فرنگی سابرینا یکی از بهترین ارقام اصلاح شده است که توسط الکساندر پیرون داربن در دسامبر 2010 منتشر شد. رقمی روزکوتاه می‌باشد. میوه دارای اندازه متوسط تا بزرگ است که این سایز را تا پایان دوره باردهی اش حفظ می‌کند. میوه‌ها دارای شکل مخروطی کشیده هستند که تمامی میوه‌ها از نظر شکل و اندازه همگن بوده و غیریکنواختی بین آنها دیده نمی‌شود.

میوه‌ها دارای سطح برجسته می‌باشند، بدین صورت که بذر‌ها کمی بالاتر از سطح میوه قرار گرفته و این موضوع برداشت میوه را آسانتر می‌کند و از احتمال آسیب رسیدن به میوه می‌کاهد.

از لحاظ طعم و عطر بسیار عالی است و از این لحاظ بر ارقام سلوا و کاماروسا و گاویتا برتری دارد. میوه دارای بافت بسیار متراکم و سفت می‌باشد و مشابه رقم گاویتا و سلوا بوده اما برتر از آنهاست و این امر ماندگاری پس از برداشت میوه را افزایش می‌دهد.

توت فرنگی سابرینا دارای عملکرد بالا و یکنواخت در طول دوره میوه‌دهی است. بوته دارای قدرت رانردهی بسیار بالاست بوته دارای سیستم ریشه‌ای بسیار قوی و سازگار با انواع بافت خاکی می‌باشد. در این رقم ساقه گل دهنده و تشکیل گل آذین همزمان با رشد بوته صورت می‌گیرد. در گل‌ها به علت دارا بودن گرده‌های زیاد و قوی، گرده‌افشانی و تلقیح بهتر و آسانتر انجام شده و بدین ترتیب دارای قدرت باروری بالاست. این رقم از توت فرنگی مقاوم در برابر انواع بیماری‌های قارچی است اما به میزان ازت بالای خاک حساس می‌باشد.

برای کاشت توت فرنگی سابرینا ابتدا باید نیاز سرمایی بذر را برطرف کنید. در طبیعت این نیاز سرمایی با قرار گرفتن بذر در معرض هوای سرد زمستان برطرف می شود. اما شما در خانه می‌توانید این نیاز سرمایی را برای بذر فراهم کنید. بذرها را درون یک دستمال مرطوب قرار دهید و در داخل یک نایلون بگذارید. نایلون را به مدت 2 ماه در طبقه پایین یخچال معمولی قرار دهید.

توت فرنگی سابرینا
  • توت‌فرنگی کاماروسا

توت فرنگی رقم کاماروسا بسیار شیرین و درشت با رنگ قرمز ملایم است و یکی از محبوب‌ترین ارقام برای کشت در گلخانه و فضای باز است. کاماروسا روزکوتاه است و میوه‌هایی سفت و قرمز را تولید می‌کند و تا حدودی خودگرده‌افشان است ولی برای داشتن میوه‌های بهتر در گلخانه باید از زنبور استفاده کرد و همچنین در فضای باز به ‌طور معمولی گرده‌افشانی انجام می‌شود. توت فرنگی کاماروسا مخروطی کشیده است و دارای عطر و طعم خوبی است و بازارپسندی بالایی دارد.

توت فرنگی کاماروسا
  • Romina

این واریته دارای توت فرنگی هایی با شکل میوه زیبا، اندازه میوه خوب و طعم خوب است. رومینا به دلیل سفتی، ماندگاری خوبی دارد. علاوه بر این، این رقم به دلیل زودرس بودن آن مشخص می‌شود. این گونه دارای سطوح بسیار بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است.

توت فرنگی رومینا
  • Elly 

الی یک رقم زودرس است. این رقم رشد چشمگیری دارد، دارای برگهای سبز تازه و مثمر است، زود می‌رسد و عملکرد آن قابل مقایسه با رقم Clery است. میوه دارای تاج معمولاً برجسته است. سفتی و طعم خوبی دارد. الی برای فروش مستقیم و بازارهای صادراتی در فواصل کوتاه مناسب است.

الی
  • Honeoye

Honeoye رقم توت‌فرنگی است که در ایالت نیویورک (ایالات متحده آمریکا) تولید شده است. نام این گونه از دریاچه Honeoye، دریاچه‌ای در این ایالت، گرفته شده است. توت فرنگی‌ها قرمز تیره و براق هستند. میوه دارای طعمی اسیدی با شیرینی کمی است. توت فرنگی بسیار بزرگ است و برای فریز کردن بسیار مناسب است. Honeoye نسبت به کپک و پوسیدگی قرمز ریشه حساس نیست، اما بیشتر مستعد ابتلا به ورتیسیلیوم است.

توت فرنگی هونونی
  • Daroyal

رنگ میوه‌ها، همچنین در داخل، قرمز تیره است. طعم خوبی دارد اما ماندگاری محدودی دارد. این رقم برای فروش مستقیم و بازارهای صادراتی در فواصل کوتاه مناسب است. توت فرنگی Daroyal دارای رشد قوی با برگ‌های سبز تیره می‌باشد. این گیاه ریشه قوی دارد و نیاز زیادی به آب دارد. Daroyal نسبت به بیماری قارچی حساس است و حساسیت کمتری به بوتریتیس دارد. برداشت بسیار زود شروع می شود و عملکرد به طور کلی بالا است.

توت فرنگی دارویال
  • Gariguette

این رقم برای کشت زودرس مناسب است. Gariguette میوه‌های قرمز رنگ نسبتاً بلند و مقاومی دارد. این رقم به خاطر میوه‌های معطرش، آبدار و طعم بسیار خوبی دارد. یک توت فرنگی واقعی خوش طعم‌. میوه‌ها آسیب پذیرتر هستند. این گونه به طور گسترده در فرانسه رشد می‌کند.

توت فرنگی گراجیگوت
  • Alba 

آلبا توت فرنگی با میوه بزرگ، بلند و یکنواخت است. شکل آن جذاب، بسیار محکم و قرمز روشن است. توت فرنگی بوی خوب و طعم متوسطی دارد. گیاهان آلبا بسیار قوی هستند، تقریباً در برابر همه بیماری‌های رایج مصون هستند. گیاهان دارای دوره رسیدگی خوب و کوتاه هستند. برداشت توت فرنگی آسان است. گیاهان به علف‌کش حساس هستند.

توت فرنگی آلبا
  • Cory “P241102 (رقم روزکوتاه)

Cory ‘P241102’ یک رقم زودرس از Vissers America BV است. توت فرنگی‌ها کاملاً درشت هستند و رنگ قرمز زیبایی دارند که از داخل نیز به رنگ قرمز زیبا است. طعم خوبی دارد و میوه ظاهر خوبی دارد. این گیاه قوی و سالم است که با درصد بسیار بالایی از میوه های کلاس 1 مشخص می‌شود.

توت فرنگی کوری
  • Lambada

این میوه دارای عطر و طعم کامل توت فرنگی و قوام دلپذیری است. لامبادا به دلیل طعم خوب، رنگ قرمز بسیار روشن، شکل میوه زیبا و اندازه میوه خوب، یک توت فرنگی زیبا نه تنها برای خوردن، بلکه برای نانوایی‌ها و رستوران‌ها بسیار مناسب است. به طور خلاصه، لامبادا یک توت فرنگی برجسته برای افراد خوش خوراک است. عملکرد متوسطی دارد زیرا این رقم گلهای کمی تولید می کند. این رقم به کپک حساس است.

توت فرنگی لامبادا
  • Francesca

فرانچسکا زودتر از Clery می‌رسد. این رقم توت فرنگی به دلیل داشتن قند زیاد طعم شیرین خوبی دارد. توت فرنگی دارای ظاهری زیبا، اندازه میوه مناسب و وزن متوسط میوه نسبت به Clery است. درصد میوه های کلاس 1 متوسط است. فرانچسکا نسبت به Clery به فشار حساس‌تر است. این گیاه به شدت رشد می‌کند و دارای رشد باز است. این باعث می‌شود میوه‌ها به راحتی برداشت شوند. استعداد ابتلا به برخی بیماری‌ها در حال حاضر برای این رقم ناشناخته است.

فرانچسکا
  • Rendezvous

 Rendezvous زودتر از Clery می‌رسد. Rendezvous میوه کلاس 1 درصد بالاتری دارد و همچنین وزن میوه بالاتری نسبت به Clery دارد. اندازه توت فرنگی گرد، متوسط تا بزرگ است و درخشندگی خوبی دارد. طعم خوب است، حتی پس از ذخیره‌سازی. این رقم برای صادرات، فروش خانگی و عمده فروشی مناسب است. یک رقم همه جانبه! می‌تواند مستعد ابتلا به کپک باشد.

توت فرنگی رندزوس
  • Snow White

داخل میوه این رقم به رنگ سفید روشن است. این گیاه کاملاً مقاوم در برابر زمستان، حساسیت کمی به کپک، بوتریتیس، colletotrichum، ورتیسیلیوم و فیتوفتورا دارد. زمان رسیدن این رقم در اواسط فصل با میوه‌های مخروطی متوسط است. وقتی میوه در حال رسیدن است، بذرها قرمز می‌شوند. این میوه دارای طعم معمولی شبیه آناناس و ترش است. ماندگاری میوه‌ها چندان خوب نیست. مصرف کنندگانی که به توت فرنگی قرمز حساس هستند می‌توانند این توت فرنگی را امتحان کنند، اغلب خوردن توت فرنگی سفید / صورتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اسنووایت
  • Ananas (رقم روزکوتاه)

توت فرنگی سفید با بذرهای قرمز است. مشخصه آن طعمی شبیه آناناس شیرین تازه است. میوه ها نسبت به توت فرنگی‌های معمولی کوچکتر و آسیب‌پذیرتر هستند. بنابراین این رقم فقط برای فروش مستقیم مناسب است. این رقم نر عقیم است و بنابراین نیاز به گرده‌افشانی دارد.

آناناس
  • Mieze Schindler

Mieze Schindler یک گونه بسیار قدیمی از آلمان شرقی سابق است. طعم این رقم بسیار متفاوت است. Mieze Schindler نر عقیم است و بنابراین به گرده افشانی نیاز دارد. میوه‌ها کوچک و نرم هستند. آنها شبیه یک تمشک هستند. این رقم باید خیلی منظم برداشت شود و خیلی زود میوه ها فروخته شوند.

میزشندلر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *