کود گوجه فرنگی (نکات تغذیه گوجه فرنگی)

  • کود دهی به گوجه فرنگی نحوه و زمان کود دهی به گیاهان گوجه فرنگی

  • چه موقع و چند بار باید به گیاهان گوجه فرنگی کود دهید؟

بعد از نشاکاری گوجه فرنگی تغذیه گوجه فرنگی را کامل کنید. در شروع گلدهی و گرده افشانی، رشد میوه، درشت شدن میوه باید کوددهی گوجه فرنگی را ادامه دهید

برای ارائه بهترین نتیجه برای گیاهان گوجه فرنگی به زمان و نحوه کوددهی گوجه فرنگی توجه کرد.

  • گیاهان گوجه فرنگی به چه مواد مغذی نیاز دارند؟

گوجه فرنگی تغذیه کننده سنگینی است و برای رشد مناسب نیاز به کوددهی سنگین دارد. در صورت عدم کوددهی، گیاهان عملکرد پایینی خواهد داشت

گوجه فرنگی به سه ماده مغذی اصلی – نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر نیاز دارد. هر یک عملکرد حیاتی را برای گیاهان فراهم می‌کند.

نیتروژن:باعث رشد سریع شاخ و برگ گیاه می شود، اما اگر نیتروژن بیش از حد داشته باشید، باعث ایجاد یک گیاه بوته‌ای با میوه کم یا بدون میوه می‌شود.

فسفر:  برای رشد و نمو ریشه‌ها و میوه‌ها به فسفر نیاز است.

پتاسیم: این ماده مغذی به رشد سریع گیاه و تولید گل‌هایی که در نهایت به میوه تبدیل می‌شوند، کمک می‌کند. پتاسیم در مورد فتوسنتز و مقاومت در برابر بیماری ها ضروری است.

مواد ریز مغذی چطور؟ N-P-K درشت مغذی‌های بزرگی هستند که همه گیاهان در مقادیر بیشتر به آنها احتیاج دارند ، اما گیاهان نیز برای رشد به مواد مغذی و عناصر ریزمغذی نیاز دارند. برخی از مواردی که گیاهان گوجه فرنگی به آنها نیاز دارند شامل :

کلسیم: برای رشد مناسب ریشه و برگ مورد نیاز است. همچنین به تولید گوجه فرنگی سفت کمک می‌کند.

منیزیم: بدون منیزیم، گیاه سبز نخواهد ماند. همچنین به بهبود گلدهی و کیفیت میوه کمک می‌کند.

روی و بور: این عناصر به گیاه شما در روند گلدهی و رسیدن میوه‌ها کمک می‌کند.

  • چگونه می توانیم بفهمیم که گیاهان به نیتروژن نیاز دارند؟

یکی از مهمترین مواد مغذی نیتروژن است و همچنین اگر در مراحل اولیه خاک را به درستی آماده نکنید، به سرعت تخلیه می‌شود.

اما چگونه میتوان فهمید که به خاک کود نیتروژن اضافه کرد

زردی برگهای پایینی گیاه، اغلب نشانه این است که گیاه به نیتروژن نیاز دارد.

بهترین کود برای گیاهان گوجه فرنگی چیست؟

شما می‌خواهید کودی پیدا کنید که حاوی تمام درشت مغذی‌های مورد نیاز گیاهان شما از جمله نیتروژن ، فسفر و پتاسیم باشد. همچنین باید دارای ریز مغذی‌های ضروری از جمله منیزیم، کلسیم، بور و روی باشد.

مشکل این است که گوجه فرنگی به تمام این مواد مغذی در نسبت‌های مختلف در دوره‌های مختلف در طول چرخه رشد خود نیاز دارد. و براس نیاز کودی گیاه باید کوددهی را انجام دهید

قبل از کود‌دهی خاک خود را آزمایش کنید.

  • اگر خاک دارای نسبت متعادل یا دارای نیتروژن زیادی باشد، باید کودی را انتخاب کنید که ازت کم و فسفر بیشتری دارد.
  • اگر خاک شما فاقد نیتروژن است، از کود کامل استفاده کنید، مانند 20- 20- 20.
  • به عنوان یک قاعده کلی، اگر از کود پوسیده یا کمپوست استفاده می‌کنید، نیازی به افزودن نیتروژن به خاک خود ندارید. شما فقط فسفر را در مرحله اولیه رشد، یعنی بعد از پیوند نشاء، اضافه کنید.

بهترین کودهای فسفره برای گوجه فرنگی چیست؟

گاهی اوقات، بسته به نحوه آماده‌سازی باغ، ممکن است فقط نیاز به افزودن فسفر داشته باشید. این امر زمانی اتفاق می‌‌افتد که کود زیادی اضافه کنید و مطمئن شوید که خاک از نظر نیتروژن غنی است. فسفر برای افزایش رشد مورد نیاز ست.

هنگامی که می خواهید فسفر اضافه کنید، معمولاً پیشنهاد می شود که از کود حیوانی و کود آلی استفاده کنید. در غیر اینصورت می توانید از کودهای شیمیایی فسفره استفاده کنند.

چه موقع و چند بار به گوجه فرنگی کود دهیم؟

  1. هنگامی که بستر باغ را آماده می‌کنید، کمپوست را اضافه کنید

قبل از کاشت ، باید بستر کاشت را آماده کنید. این کار را باید در فصل بهار انجام دهیدباید چند اینچ کمپوست یا کود پوسیده را به بستر کاشت خود اضافه کنید. کمپوست سرشار از نیتروژن است که یک ماده مغذی ضروری برای گوجه فرنگی و همه سبزیجات است.

به نشاء خود کود دهید: با فرض اینکه بذر گوجه فرنگی خود را در خانه کشت کرده‌اید، پس از جوانه زنی و سبز شدن نشاء گوجه فرنگی، باید به آن کود دهید. نهال گوجه فرنگی بسیار سریع رشد می‌کند ، گاهی اوقات به طرز شگفت‌آوری سریع رشد می‌کند. از زمان جوانه زدن گیاهان گوجه فرنگی تا زمان باردهی، مدت زمان آن معمولاً چهار ماه است.

اگر بستر کاشت را با کمپوست یا کود پوسیده کوددهی کردید، نیازی به افزودن نیتروژن در این مرحله ندارید. افزودن نیتروژن بیشتر می‌تواند برای نشا خطرناک باشد و منجر به سوختن شود. در عوض، شما می‌خواهید فقط فسفر را در این مرحله اولیه رشد اضافه کنید.

  • کوددهی هنگام شروع گلدهی

در مرحله گلدهی، گیاهان شما به مقدار زیادی نیتروژن و پتاسیم نیاز دارند. اگر می‌خواهید رشد قوی و سالم و گلدهی بیشتر را تشویق کنید، پتاسیم ضروری است. در حال حاضر، سطح پتاسیم شما باید حداقل دو برابر نیتروژن شما باشد. در این مرحله می توانید از کود 16- 32- 8 یا 24- 24- 6 استفاده کنید.

  • مراقب رشد میوه باشید و کود اضافی به آن اضافه کنید

وقتی اولین میوه‌ها به اندازه یک توپ گلف رشد کردند، زمان استفاده از میزان بعدی کود است. این امر به تشویق بیشتر تولید میوه کمک می‌کند.

در این مرحله، فسفر به همراه پتاسیم یک ماده مغذی ضروری است. به افزودن چای کمپوست ادامه دهید تا مطمئن شوید کمبود پتاسیم ندارید.

ما همچنان فرض می کنیم که افزودن کمپوست شما کافی بوده و تمام نیتروژن مورد نیاز برای رشد مناسب را تأمین می‌کند.

در بیشتر موارد، بستر کاشت باید دارای سطح فسفر کافی باشد، اما اگر متوجه شدید که میوه شما به درستی رشد نمی‌کند، باید کود اضافی بدهید. در این مرحله، می توانید کود پتاس بالا را انتخاب کنید.

  • کوددهی سبک تا پایان فصل

 پایان دوره برداشت، می‌توانید هر دو تا سه هفته به آرامی کوددهی کنید. در این مرحله، فسفر همچنان نقش حیاتی را در کنار کلسیم برای تولید میوه ایفا می‌کند. بای گیاهان رشد نامحد.د کوددهی مقداری بیشتر است. گیاهان با رشد محدود میوه‌های خود را در یک زمان تولید می‌کنند، بنابراین نیازی به تغذیه زیاد ندارید. کود فسفری شما باید کافی باشد.

چگونه می‌توانیم بفهمیم که بیش از حد کود استفاده کرده‌ایم؟

کود زیاد بدتر از کمبود مواد مغذی است. این می‌تواند به سرعت منجر به مرگ گیاه شود. اما چگونه می‌دانید که این اتفاق افتاده است؟ مهمتر از همه، اگر بیش از حد کوددهی کرده‌اید، آیا راهی برای رفع اشتباه شما وجود دارد؟

علائم کوددهی بیش از حد

  • زرد شدن برگ‌ها
  • بوته‌ای و پرپشت شدن برگ‌ها
  • گلدهی با تاخیر
  • رسوب روی سطح خاک
  • زرد شدن و پژمردگی برگ‌های پایینی
  • از دست دادن ناگهانی برگ‌ها

برای برطرف کردن مشکل کوددهی بیش از حد چه کاری باید انجام دهیم؟

  • مالچ را اضافه کنید

نمی‌توانید فقط مالچ اضافه کنید؛ شما به یک مالچ ارگانیک احتیاج دارید که با گذشت زمان پوسیده شود. فرایند تجزیه به نیتروژن نیاز دارد، بنابراین اگر نیتروژن اضافی در خاک خود دارید، افزودن لایه‌ای از خاک اره که به سرعت تجزیه می‌شود، کمک می‌کند. سعی کنید خاک اره را با خاک مخلوط کنید تا نتایج بهتری حاصل شود.

  • رسوبات را جدا کنید

وقتی کود بیش از حد اضافه می‌کنید، ممکن است یک لایه رسوبات یا نمک‌های سفید در سطح خاک قرارگیرد. می‌توانید این لایه را جدا کرده و آن را دور بریزید تا به بهبودی خاک شما کمک کند.

  • خاک را خیس کنید

خیساندن کامل خاک می‌تواند مفید باشد و این باعث می شود آب خارج شود. این فرآیند عبارت است از شستشوی خاک.

چرا رشد گیاهان کند است؟

. گوجه فرنگی یک گیاه گرمسیری فصل گرم با نیازهای بسیار ویژه است. اکثر انواع گوجه فرنگی به 3 تا 4 ماه شرایط گرم (21 تا 30 درجه سانتی‌گراد) ، آبیاری متوسط و کود فراوان برای رشد میوه‌های خوش طعم نیاز دارند.

یکی از شایع ترین دلایل کندی رشد گوجه فرنگی این است که خاک به اندازه کافی گرم نیست. ممکن است غیرعادی به نظر برسد ، اما گیاهان برای رشد سریع نیاز به خاک گرم دارند – گوجه فرنگی نمی تواند مانند سایر گیاهان از دمای خنک استفاده کند زیرا نیاز آبی بالایی دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *