نور در رشد گوجه فرنگی

تاثیر نور در رشد گوجه فرنگی

گوجه فرنگی معمولاً به حداقل 6 ساعت نور آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد، اما می‌تواند با رشد در سایه سازگار شود.

به طور معمول، گیاهانی که در نور کم رشد می‌کنند، برای دستیابی به نور رشد طولی می کنند دارای ساقه‌های بلند و برگ‌های با فاصله زیاد از هم می باشند.

دارای مجموعه میوه کوچک با تاخیر در رسیدگی خواند بود

بنابراین، بهترین نتایج از رشد ارقام کوچک مانند گوجه فرنگی گیلاسی به دست می‌آید، اما می‌توانید در سایه جزئی با ارقام گوجه فرنگی بزرگتر نیز موفقیت کسب کنید.

 عوامل دیگر مانند آب، مواد مغذی و جریان هوا را تا جایی که می‌توانید بهینه نگه دارید تا سلامت و محصول گوجه فرنگی را در سایه به حداکثر برسانید.

نور مورد نیاز برای گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی‌ در آفتاب کامل بهترین رشد را دارند و توصیه می‌شود حداقل شش ساعت در روز در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرند. مکان ایده آل در وسط باغ یا در امتداد حصار یا دیوار رو به جنوب است.

بدترین مکان در مقابل دیوار یا حصار رو به شمال یا زیر سایه‌بان درخت است.

نور خوب برای نهال‌های گوجه فرنگی مهم نیست

برای پرورش گوجه فرنگی در منزل سعی کنید نور کافی در مراحل اولیه رشد داشته باشید، اما اگر نهال‌های گوجه فرنگی ساقه‌دار هستند، نگران نباشید.

در اینصورت هنگام نشا کاری برخی از برگ‌های پایینی را جدا کنید و و نشا گوجه فرنگی را در عمق بیشتری بکارید

وقتی گوجه فرنگی را در سایه پرورش می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد؟

نور خورشید برای رشد گیاهان برگی مهم است و به ویژه برای تحریک تولید گل / میوه و در نهایت رسیدن میوه مهم است. در واقع دوره نوری کمتر از 6 ساعت بر عملکرد و زمان رسیدن تاثیر منفی دارد

اگر  گیاه گوجه فرنگی در نور کم رشد کند دارای ارتفاع بلندتر از حد معمول خواهد بود. این بدان معناست که فاصله‌های بیشتری بین هر گره برگ گوجه فرنگی وجود دارد. در سایه کامل، گل‌های کمتری نیز تولید میکند. در اینصورت میوه ها با تاخیر می رسند

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که سایه بر گرده‌افشانی تأثیر نمی‌گذارد. در واقع، حتی ممکن است در اوج تابستان مفید باشد، زیرا دمای بسیار گرم می‌تواند منجر به عقیم‌سازی گرده و در نتیجه گرده افشانی کمتر شود.

باغبانانی که در آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنند حتی از پارچه‌های سایه‌بان استفاده می‌کنند تا عمداً 20٪، 30٪، 40٪ یا حتی 50٪ از اشعه های خورشید را برای محافظت از سبزیجات خود مسدود کنند.

کدام ارقام گوجه فرنگی برای رشد در سایه مناسب هستند؟

رقمی را انتخاب کنید که بسیار پربار است یا رشد شدیدی دارد، مانند Sungold، Black Cherry، Cherry Cascade، Jaune Flamme، Minibel و Sweet Million.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *