مزایای استفاده عصاره جلبک دریایی در تغذیه گیاهان

عصاره جلبک دریایی زیست محرک هایی هستند که در کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و باعث افزایش رشد و عملکرد گیاه می شوند. عصاره های جلبک دریایی، حتی در غلظت های پایین، قادر به ایجاد انواعی از واکنش های فیزیولوژیکی گیاهی، مانند تحریک رشد گیاه، بهبود گلدهی و عملکرد، افزایش کیفیت محصولات می شوند. از دیگر مزایای استفاده عصاره جلبک دریایی  افزایش تحمل گیاهان به طیف گسترده ای از تنش های محیطی، نظیر شوری، خشکی و درجه حرارت زیاد است .

نکته:

مطالعات گسترده در مورد ترکیب شیمیایی عصاره های مختلف ساخته شده از انواع جلبک دریایی نشان دادند که میزان عناصر غذایی( معمولا درشت مغذی ها از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم ) این عصاره ها برای القا پاسخ های فیزیولوژیکی در غلظت های معمولی که در مزرعه بکار میرود، ناکافی هستند. به همین دلیل بهتر است برای رفع کمبود عناصر ماکرو از سایر کود ها به همراه محلول پاشی جلبک دریایی استفاده کرد زیرا محلول پاشی جلبک باعث جذب سریع عناصر توسط گیاه می شود.

عصاره جلبک دریایی دارای فعالیت شبه هورمونی است که در غلظت های پایین باعث باعث بهبود رشد شده و در غلظت های بالا همانند هورمون های گیاه بازدارنده رشد می باشد

مزایای استفاده عصاره جلبک دریایی

افزایش رشد گیاه: عصاره جلبک دریایی دارای اسیدهای آمینه، پروتئین، متابولیت های ثانویه فعال زیستی، ویتامین ها و پیش ساز ویتامین ها هستند که این ترکیبات به طور سینرژیستی به منظور افزایش رشد گیاهان با هم واکنش می دهند. همچنین وجود ترکیبات تنظیم کننده رشد گیاهی در عصاره جلبک دریایی موجب القا رشد رویشی و سبزینگی برگ و در نهایت افزایش رشد گیاه می شود. 

بهبود رشد رویشی پیاز با محلول پاشی الگافول یک ماه پس از انتقال نشا

 

تاثیر بر رشد ریشه و افزایش جذب عناصر غذایی در شرایط کمبود: عصاره های جلبک دریایی خواص فیزیکی، بیوشیمیایی و بیولوژیکی خاک را تغییر می دهند و همچنین ممکن است ساختار ریشه گیاه را تحت تاثیر قرار دهند و جذب کارآمد مواد مغذی را تسهیل کنند

تاثیر جلبک دریایی بر ریشه یونجه A: بدون مصرف عصاره جلبک دریایی B: کاربرد جلبک دریایی
تاثیر جلبک دریایی بر ریشه یونجه
A: بدون مصرف عصاره جلبک دریایی
B: کاربرد جلبک دریایی

 

تسریع در گلدهی و تشکیل میوه: عصاره جلبک دریایی حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش رشد رویشی و تسریع در گلدهی گیاه می شود 

 

جلوگیری از کاهش عملکرد تحت شرایط تنش زای محیطی: به دلیل وجود فیتوهورمون ها، ترکیبات فنلی و برخی از اسمولیت ها باعث افزایش مقاومت به تنش شده و وجود ترکیبات زیستی در عصاره جلبک دریایی باعث بهبود رشد گیاه و مانع از کاهش عملکرد تحت شرایط تنش زای محیطی می شود.

 

افزایش کیفیت، عملکرد و دوره انبارداری میوه: جلبک دریایی به دلیل بهبود جذب عناصر کارآمد عناصر غذایی باعث بهبود رشد، عملرد و کیفیت میوه می شود و از این طریق ماندگاری میوه در دوران انبار داری را افزایش می‌دهد

تاثیر عصاره جلبک دریایی بر ماندگاری میوه تا 28 روز پس از برداشت

 

روش های مختلف کاربرد جلبک دریایی

استفاده از زیست توده جلبک دریایی

در این صورت جلبک را مدت زمان طولانی قبل از کاشت محصولات به خاک اضافه می کنند، زیرا طی فرایند تجزیه جلبک در خاک ، باکتری های خاک نیتروژن خاک را تخلیه می کنند و منجر به کمبود موقت مواد مغذی می شوند که تاثیر منفی بر رشد گیاه خواهد داشت .جلبک دریایی تجزیه شده، به عنوان یک ماده آلی، به طور کلی باعث بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک، ظرفیت نگهداری آب و فعالیت های میکروبی می شود و همچنین از گیاه در برابر شرایط نامطلوب محیطی مانند درجه حرارت شدید، تنش آبی یا مواد غذایی بیش از حد محافظت می کند.

 

عصاره جلبک دریایی

عصاره ها پرکاربرد ترین محصول جلبک دریایی هستند که به طور گسترده استفاده می شوند و به صورت عصاره های مایع و یا به شکل پودر قابل حل در دسترس هستند .عصاره های مایع ممکن است در نزدیکی ریشه گیاه به کار روند، این کار را می توان با مخلوط کردن عصاره با آب آبیاری به شکل آبیاری قطره ای انجام داد .عصاره جلبک دریایی همچنین به صورت محلول پاشی برگی بر روی انواع گل، سبزی و درخت استفاده کرد. محلول پاشی عصاره جلبک دریایی به نظر می رسد که موثرترین شیوه باشد.

 

توصیه کودی ماتیلدا جهت استفاده از عصاره جلبک دریایی

با توجه به اهمیت جلبک دریایی در گیاهان ، گروه تولیدی ماتیلدا اقدام به تولید کود جلیک دریایی در دو فرمولاسیون پودری و مایع نموده است .کود الگافول ماتیلدا حاوی غلظت مناسب از عصاره جلبک دریایی است در انواع گیاهان مختلف محصولات نظیر، نشا، پسته، بادام، گردو، فندق، درختان میوه، سبزی و صیفی و محصولات زراعی و توت فرنگی کاربرد دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *