اهمیت پتاسیم در توت فرنگی

اهمیت پتاسیم در توت فرنگی : پتاسیم سومین عنصر ماکرو مهم برای رشد توت‌فرنگی است. این عنصر به جذب آب توسط ریشه گیاه کمک می‌کند، همچنین ازدست‌دادن آب را با تعرق کنترل می‌کند. پتاسیم به آسیمیلاسیون شکر در میوه کمک می‌کند، باعث جلوگیری از بیماری‌های قارچی و میکروبی و همچنین آفات می‌شود. علاوه بر این پتاسیم در واکنش‌های آنزیمی بسیاری نقش بازی می‌کند. پتاسیم ممکن است در جذب در ریشه با منیزیم  رقابت کند، بنابراین باید نسبت K به Mg 4 به یک باقی بماند تا از پیشی‌گرفتن یکی از این دو عنصر از دیگری در جذب جلوگیری شود، وگرنه ممکن است کمبود یکی از دو عنصر در گیاه مشاهده شود.

یون پتاسیم به‌آسانی در خاک‌های شنی نفوذ می‌کند که ناشی از ظرفیت بالای زه‌کشی این نوع خاک است. توصیه اکید این است که محلول‌پاشی‌های متناوب  پتاسیم جهت تغذیه مزرعه در فصل رشد دائماً انجام پذیرد. مقدار توصیه شده مقدار محلول جهت تغذیه خاکی حدود 60 ppm است.
تمام کاتیون‌های ماکرو شامل کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم با یکدیگر در جذب در ریشه رقابت دارند؛ بنابراین مقادیرآنها به‌وسیله محلول غذایی که به خاک می‌دهیم باید بالانس شوند. برای مثال ممکن است کمبود منیزیم در گیاه به‌خاطربیش بود پتاسیم باشد که باعث شده جذب منیزیم مختل شود یا حتی جای کلسیم را بگیرد و به همین ترتیب باعث مشکلات زنجیروار شود. بیش بود سدیم می‌تواند جای پتاسیم را بگیرد و دوباره باعث مشکلات بعدی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *