اشتباهات رایج پرورش خیار

اشتباهات رایج پرورش خیار که باید از آنها اجتناب شود

  1. کاشت بذر بی‌کیفیت

استفاده از بذر خیار بی کیفیت یکی از اشتباهات عمده بسیاری از کشاورزان در پرورش خیار است. نتیجه این امر عملکرد ضعیف و رشد ناسالم گیاه است. بنابراین کشاورزان باید از بذرهای خیار هیبرید استفاده کنند.

بذرهای هیبرید مقاومت خوبی در برابر بیماری داشته و عملکرد عالی را تضمین می کنند.

  1. کاشت خیلی زود بذرها

خیار گیاه گرما دوست است. در نتیجه، هرگز نباید محصول را خیلی زود هنگام یخبندان یا باران شدید بکارید. بهتر است حداقل دو هفته از آخرین تاریخ یخبندان بگذرد زیرا به آسیب سرمازدگی بسیار حساس است.

بذر خیار در خاکی که درجه حرارت آن زیر 10 درجه سانتیگراد باشد نمی‌تواند جوانه بزند. گیاه جوان نیز سردی هوا و سردی بستر حساس می‌باشد.

دمای بالاتر از 35 درجه سانتیگراد نیز برای جوانه‌زنی مناسب نبوده و گاهی باعث از بین رفتن قدرت جوانه‌زنی بذور می‌گردد.

  1. مدیریت ضعیف خاک

از اشتباهات رایج پرورش خیار مدیریت نامناسب خاک است. کشت خیار در خاک فقیر منجر به شکست خواهد شد. گیاهان خیار به خاک متراکم، مغذی و غنی از مواد آلی نیاز دارند.

همچنین، محدوده pH خاک باید بین 6/5 -5/5 باشد. خیار در خاک لومی با زهکشی خوب، گرم و ماسه‌ای رشد می‌کند، اما در انواع مختلفی از خاک‌ها می‌توان کشت را انجام داد.

در مواردی که زودرسی اهمیت دارد، خاک‌های شنی واقع در مکان‌هایی که در معرض آفتاب قرار دارند و دارای زهکش مناسب هستند، بهترین هستند. اگر مزرعه خیار خاک ضعیفی دارد، در صورت نیاز باید آن را با کوددهی اصلاح کرد.

خاک خوب در مزرعه خیار رشد سالم را برای نهال‌ها تا زمان برداشت تضمین می کند. علاوه بر این، افزودن میکروارگانیسم‌های مفید به خاک، کشاورزی بدون مشکل خیار را تضمین می‌کند.

این میکروارگانیسم های مفید رشد میکروارگانیسم های مضر خاک را متوقف می کنند که در غیر این صورت روی بوته های خیار و عملکرد نهایی شما تأثیر می گذارد. بنابراین، برای اطلاع از وضعیت خاک قبل از کاشت آزمایش خاک انجام شود.

  1. مدیریت نامناسب آبیاری

 خیار برای رشد مناسب و برداشت محصول به آب نیاز دارد. حداکثر عملکرد خیار با آبیاري کافی و در زمان مناسب بدست می‌آید.

اگرچه روش‌های مختلفی برای آبیاری وجود دارد، اما بهترین روش آبیاری مزرعه خیار آبیاری قطره ای است.

آبیاری قطره ای بهترین نوع آبیاری برای پرورش خیار است زیرا باعث صرفه جویی در مصرف آب، کاهش نیروی کار، امکان کود دهی می شود و در خیس کردن ناحیه ریشه بسیار کارآمد است.

توجه داشته باشید که با وجود اینکه باید گیاه خیار را آبیاری کنید، هرگز نباید برای این کار از آب بی کیفیت استفاده کنید. کیفیت پایین آب ممکن است منجر به مشکلات جدی برای گیاهان خیار شود.

  1. کوددهی ناکافی

کوددهی ناکافی نیز یکی از اشتباهات عمده در پرورش خیار است. تا زمانی که یک کشاورز در مزرعه خیار  از کود ناکافی استفاده کند، قطعاً عملکرد بسیار پایینی خواهد داشت.

براي رشد مطلوب خیار گلخانه‌اي همانند هر گیاه دیگر 16 عنصر غذایی مورد نیاز است. این عناصر شامل کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، روي، مس، بور، مولیبدن و کلر می‌باشند.

سه عنصر کربن، هیدروژن و اکسیژن توسط آب و هوا و بقیه عناصر عمدتا از طریق ریشه در اختیار گیاه قرار می‌گیرند. هرگونه کمبود یا زیادي این عناصر، منجر به اختلالات تغذیه‌اي می شود.

  1. کنترل ضعیف آفات و بیماری‌ها خیار

یکی دیگر از اشتباهات رایج پرورش خیار کنترل ضعیف آفات و بیماریها است. آفات همیشه به شکل تخم، لارو یا موجودات کامل در مزرعه هستند. بدیهی است که مدیریت آفات و بیماری ها در پرورش خیار اهمیت زیادی دارد و پیشگیری بهتر از درمان است.

نحوه پیشگیری صحیح از آفات و بیماری‌ها در پرورش خیار

اگر قصد استفاده از آفت‌کش‌ها را دارید، از سموم مختلف در فواصل زمانی مختلف استفاده کنید که آفات با اثر سموم سازگار و مقاوم نشوند.

همچنین، لازم نیست قبل از اقدام، منتظر بمانید تا خسارت آفات را مشاهده کنید.

قبل از کاشت و زمانی که محصول شروع به رشد کرد سموم را اسپری کنید تا از رشد سالم اطمینان حاصل کنید.

زمانی که محصولات رشد خوب و سالمی داشته باشند، بهتر می‌توانند در برابر بیماری و حمله آفات مقاومت کنند.

برخی از میکروب های مفید مانند Bacillus spp و Trichoderma spp می توانند به مهار فعالیت بیماری‌ها و آفات در مزرعه خیار کمک کنند.

بسیاری از حشرات تمایل زیادی به تغذیه از برگ‌های خیار دارند و باعث پژمرده شدن آن‌ها می‌شوند. به همین دلیل، از حشره‌کش‌های خوب استفاده کنید که می‌توانند حملات حشرات را به سرعت برطرف کنند.

سفیدک کرکی یک بیماری قارچی است که باید از خسارت آن بر گیاهان جلوگیری کنید. سفیدک کرکی به سختی در یک محیط قلیایی زنده می ماند. بنابراین، می توانید pH برگ خیار را با پاشیدن اسید هیومیک و سیلیکات پتاسیم افزایش دهید.

در نهایت، توجه داشته باشید که استفاده بی‌رویه از کود نیتروژن ممکن است باعث افزایش بیماری سفیدک کرکی، سایر بیماری‌های قارچی و حمله آفات شود.

عدم تعادل پتاسیم در طول میوه‌دهی خیار نیز ممکن است حملات قارچی روی برگ های خیار را بدتر کند. برای ایمن بودن، از کودهای آلی و کمپوست در مزرعه خود استفاده کنید.

  1. عدم مدیریت صحیح علف‌های هرز

علف های هرز عموماً با رشد همزمان با محصولات اقتصادی رقابت می‌کنند. آنها می‌توانند عملکرد خیار را تا 70٪ کاهش دهند. آنها علاوه بر رقابت برای مواد مغذی و آب، ممکن است میزبان آفات و بیماری های مضر نیز باشند.

در نتیجه، آنها از رشد سالم محصولات خیار جلوگیری می کنند. علف های هرز را باید در اسرع وقت از مزرعه خیار حذف شوند.

  1. استفاده بی رویه از آفت‌کش‌ها

اگر از آفت‌کش‌ها در مزرعه خیار خود بدون کنترل استفاده کنید، می تواند بر رشد و عملکرد گیاهان تأثیر منفی بگذارد. که یکی از اشتباهات رایج در پرورش خیار است که می تواند برای شما گران تمام شود.

اطمینان حاصل کنید که هنگام شروع گلدهی گیاهان، از استفاده از آفت‌کش‌ها کاملاً خودداری کنید زیرا آفت‌کش‌ها زنبورها را که برای فرآیند گرده افشانی بسیار حیاتی هستند، از بین می‌برند در نتیجه عملکرد کاهش می‌یابد.

توصیه می‌شود استفاده از تمام مواد شیمیایی را در طول گلدهی محدود کنید.اگر وضعیت بحرانی است می‌توانید بعد از ظهر از سموم دفع آفات استفاده کنید. در این زمان، زنبورها فعال نخواهند بود.

  1. عدم برداشت مناسب و دیرهنگام

برای برداشت خیار از چاقوی کوتاه استفاده کنید. یکی از اشتباهات رایج پرورش خیار که تولید کنندگان  خیار مرتکب می شوند این است در هنگام برداشت به ساقه خسارت می‌زنند و محصول را از تولید بیشتر محدود می‌کنند.

بهترین زمان برای برداشت خیار موقعی است که خیار سبز، سفت و ترد باشد. اگر خیارها زرد شدند، به این معنی است که شما آنها را به موقع برداشت نکرده اید.

گذاشتن میوه های بزرگ روی بوته های خیار می تواند به گیاهان تنش وارد کند و باعث شود که گیاهان تولید میوه‌های بعدی را متوقف کنند. برداشت منظم برای گیاهان خیار مفید است زیرا باعث می شود میوه های زیادی تولید کنند.

توصیه می‌شود خیار را هر دو روز یکبار پس از رسیدگی برای حداکثر عملکرد برداشت کنید.

  1. فقدان استراتژی بازاریابی خوب

یکی از اشتباهات رایج پرورش خیار نداشتن استراتژی بازاریابی است. حتی اگر پرورش خیار سودآور است، بسیاری از کشاورزان به دلیل نداشتن یک استراتژی بازاریابی خوب شکست می‌خورند.

زمانی که زمان برداشت خیار فرا می رسد، کشاورز نمی داند محصول خود را کجا بفروشد یا با نرخ های پایین‌تر می‌فروشد. اگر این اتفاق بیفتد، سود زیادی را از دست خواهند داد.

علاوه بر این، باید بدانید که در فصول اوج و خارج از پیک فروش خیار تازه وجود دارد. می توانید از این مزیت استفاده کنید و در مواقعی که خیار کمیاب است تولید کنید. در این زمان، می‌توانید هزینه بیشتری برای محصول دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *